Gå til innhold

Sykemelding for 1 dag

Anbefalte innlegg

Gjest forstår ikke helt..
Skrevet

Jeg er ansatt som sommervikar ved en bedrift og var syk i går (kasta opp og var slapp). Fikk beskjed av arbeidsgiveren at jeg måtte ha sykemelding selv om det bare var for en dag, i og med at jeg bare jobber der noen uker tilsammen.

Det jeg lurer på nå er om jeg må bestille legetime for å få den sykemeldingen? Eller går det an å bare ringe ned til legekontoret for å få tilsendt sykemeldingen? Jeg har ikke peiling på dette altså. Dersom jeg må til legen så kan det vel ta flere uker før jeg får time? Kan han gå god for at jeg var syk en dag, uten å møte meg?

Håper noen her vet hva jeg bør gjøre, jeg har aldri vært borti sykemeldinger før!

Skrevet

Min sønn var borte fra jobb (sommerjobb) i går (hodepine og kvalme), og jeg regner med at han taper den dagens inntekt. Jeg har aldri hørt at man trenger sykemelding, men mye endres med tida. Håper noen her vet. Interessant. Jeg trodde at når man har jobbet tre uker eller mere, så kan man bruke egenmelding dersom man står på vaktliste.

Gjest ringe legen med en gang du blir syk
Skrevet

Jeg ringte legen den første dagen jeg var syk, slik at det ble registrert i journalen at jeg hadde ringt denne dagen. Så fikk jeg en time noen dager senere, en dag legen hadde åpent utenom min arbeidstid. Og så fikk jeg en sykemelding for de to dagene jeg hadde vært syk. Jeg trengte en ny resept osv samtidig, så for meg var det ikke noe ekstra styr.

Om man får en tilbakedatert sykemelding kommer jo an på hvor fort man kommer seg til legen, og om denne kjenner deg fra før osv.

Hvis ikke får du levere en slags egenmelding slik at arbeidsgiver får en skriftlig beskjed om hvorfor du var borte, og så anse lønnen for denne dagen som tapt.

Gjest forstår ikke helt..
Skrevet

Jeg ringte legen den første dagen jeg var syk, slik at det ble registrert i journalen at jeg hadde ringt denne dagen. Så fikk jeg en time noen dager senere, en dag legen hadde åpent utenom min arbeidstid. Og så fikk jeg en sykemelding for de to dagene jeg hadde vært syk. Jeg trengte en ny resept osv samtidig, så for meg var det ikke noe ekstra styr.

Om man får en tilbakedatert sykemelding kommer jo an på hvor fort man kommer seg til legen, og om denne kjenner deg fra før osv.

Hvis ikke får du levere en slags egenmelding slik at arbeidsgiver får en skriftlig beskjed om hvorfor du var borte, og så anse lønnen for denne dagen som tapt.

Så det med å få sykemelding er viktig dersom jeg vil ha lønn for den dagen jeg var syk? For dersom det ikke er andre krav til at jeg må ha sykemelding for denne ene dagen, så skriver jeg mye heller en egenmelding om hvorfor jeg var borte og driter i pengene for denne dagen. Mye mer lettvint det! Men jeg ble bare så usikker da arbeidsgiver sa jeg skulle ringe legen for sykemelding..

Skrevet

Så det med å få sykemelding er viktig dersom jeg vil ha lønn for den dagen jeg var syk? For dersom det ikke er andre krav til at jeg må ha sykemelding for denne ene dagen, så skriver jeg mye heller en egenmelding om hvorfor jeg var borte og driter i pengene for denne dagen. Mye mer lettvint det! Men jeg ble bare så usikker da arbeidsgiver sa jeg skulle ringe legen for sykemelding..

Det stemmer. Det er for å få lønn den dagen du var syk at sykemelding er nødvendig, ikke av noen annen grunn. Hvis det er OK for deg at du blir trukket i lønn for den dagen, er det ikke noe å stresse med.

Gjest Persille
Skrevet

Dersom du har vært ansatt mindre enn fire uker har du ikke krav på penger - sykemelding eller ikke.

Dersom du har vært ansatt mindre enn åtte uker har du ikke lov å bruke egenmelding, og du må da ha sykemelding for at det skal være gyldig fravær - og for at du skal få lønn.

I begge disse periodene har du lov å være borte på eget initiativ - men da ikke med lønn.

Så; om pengene ikke betyr noe (som du skrev under her) - hadde jeg ikke giddet å styre med lege osv. Og da kan det hende arb.giver utbetaler lønn likevel - for det er jo et relativt klart tegn på at du ikke er ute etter å utnytte dem.

Gjest spør jeg også
Skrevet

Dersom du har vært ansatt mindre enn fire uker har du ikke krav på penger - sykemelding eller ikke.

Dersom du har vært ansatt mindre enn åtte uker har du ikke lov å bruke egenmelding, og du må da ha sykemelding for at det skal være gyldig fravær - og for at du skal få lønn.

I begge disse periodene har du lov å være borte på eget initiativ - men da ikke med lønn.

Så; om pengene ikke betyr noe (som du skrev under her) - hadde jeg ikke giddet å styre med lege osv. Og da kan det hende arb.giver utbetaler lønn likevel - for det er jo et relativt klart tegn på at du ikke er ute etter å utnytte dem.

Vet du forresten hvor mange sykedager man kan ta ut i året? Kommer det an på stillingsprosenten?

Jeg har vært borte 3-5 dager i år om jeg husker rett, og jeg jobber 30%.

Jeg håper ikke jeg må være borte flere dager, da. ;-)

Gjest Persille
Skrevet

Vet du forresten hvor mange sykedager man kan ta ut i året? Kommer det an på stillingsprosenten?

Jeg har vært borte 3-5 dager i år om jeg husker rett, og jeg jobber 30%.

Jeg håper ikke jeg må være borte flere dager, da. ;-)

Du har rett til å være borte fire ganger av tre dager dersom du er i "normal" bedrift som ikke praktiserer Inkluderende Arbeidsliv.

Om du er borte en dag du skal jobbe, så har fri to dager, og skal jobbe en dag i dag - må du ha sykemelding for sistnevnte dag dersom du skal være borte da også, men jeg tror ikke stillingsprosenten har noe å si totalt sett.

Skrevet

Jeg ringte legen dagen etter at jeg var syk, og da var det forsent med sykemelding, sa legen. Orket ikke kontakte lege og aller minst dra til legen den dagen jeg var syk. Tror jeg ble trukket i lønn.

hjertebarnet
Skrevet

Du må ringe legen samme dag, og da vil de enten tilby deg time samme dag eller noe senere. Uansett er det for sent nå, dersom det var i går du var syk. Det betyr da at du ikke får lønn for den dagen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...