Gå til innhold

NHD, Seroquel og TD

Gjest Meget bekymret ung jente

Anbefalte innlegg

Gjest Meget bekymret ung jente

Hei

Jeg har brukt Seroquel i ett og ett halvt år, nå 100 mg pr. dag.

Har ingen bivirkninger bortsett fra at jeg blir trett etter å ha tatt dem. Dette har ikke så stor betydning for jeg tar medisinen før jeg legger meg.

For meg har virkningen vært positiv. Den hjelper på de paranoide problemene

jeg har/hadde i sosiale situasjonen. Og hjeper meg å holde på

døgnrytmen.

Men jeg begynner å bli bekymret for langtidsbivirkninger, spesielt TD.

Dette er klippert fra seroquel sin egen nettside:

- Another serious side effect reported with SEROQUEL and medicines like it is tardive dyskinesia (TD)—uncontrollable movements of the face, tongue, or other parts of the body. TD may become permanent, and the risk of TD is believed to increase as the length of time on and the amount of these medications increase. While TD can develop in patients taking low doses for short periods, this is much less common. There is no known treatment for TD, but it may go away partially or completely if treatment is stopped.

Jeg har selv sett tilfeller av slik bivirkning, og jeg vet det ville fått

store problemer for meg, spesielt sosialt.

Etter hva jeg har lest er ikke denne bivirkningen så uvanlig.

Jeg har ikke lyst til å stoppe behandlingen av Seroquel. Kan en doseendring, om mulig helt ned til 25 mg pr. dag, være et alternativ?

Finnes det noen forvarsler på en slik bivirkning jeg kan være oppmerksom på?

Og er ett og ett halvt år regnet for langtidsbruk? Det jeg har funnet

av informasjon regner 3 måneder -> som økt risiko for TD.

Jeg tenker mye på dette, og har for tiden ingen som kan svare meg på dette. Så setter stor pris på et svar fra deg NHD.

Jeg har bipolar 2 og pf diagnose (blandet).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281066-nhd-seroquel-og-td/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest miss vesla

Glemte å nevne at jeg også bruker Lamictal og Cipralex.

Og hvor lenge er det forsvarlig å bruke Seroquel, kan det brukes på livstid?

hei!

jeg bruker seroquel, har brukt det i 16 måneder. brukt mellom 600 mg - 900 mg.

sliter litt med sånne rykninger og slikt rundt munnen spesielt. tenker ikke over det selv, men mamma og samboer ser det. jeg er nok og mye sliten i munnen/musklene.

men, håper det avtar!

det var kanskje ikke trøstende, men det er da et svar...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281066-nhd-seroquel-og-td/#findComment-2262533
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Spørsmålet er meget godt og viktig. Jeg har søkt i databaser og prøver å gi deg et så godt oppdatert svar som mulig. Det er imidlertid mye som er uklart på dette området.

1. Risikoen for å få TD er sannsynligvis redusert til 20% med nye AP sammenlignet med gamle. Den årlige raten av nye som får TD antas å være ca 1% av brukerne. På de gamle AP var denne raten 4-5%.

2. TD oppstår ikke brått i alvorlig form. Om den kommer, skjer det forsiktig og snikende etter noen år. En bør derfor være observant. Ved seponering på et slikt tidspunkt, vil utviklingen av TD stoppe opp.

3. Heldigvis er det svært få av de som får TD som utvikler svære former. Hos de aller fleste dreier det seg om små beegelser som bare den rammede og de trenede ser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281066-nhd-seroquel-og-td/#findComment-2264315
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...