Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

Jeg har vært på attføring i 3 år, men har ennå ett år igjen av utdannelsen.

Ifølge handlingsplanen skal jeg bare få attføring tom juni i år, men skal

sende inn meldekort også det siste året på skolen.

Sendte derfor inn meldekort på lørdag, men har i dag fått utbetaling fra NAV.

Kan de kreve tilbake de pengene de har utbetalt?

Har også sendt mail til saksbehandleren min, men hun er jo selvfølgelig på

ferie nå...

Takk for alle svar :-)

Gjest Jordbærpiken
Skrevet

Ja, de kan kreve tilbake pengene. Jeg fikk ikke med meg at jeg hadde fått for mye, og jeg har betalt tilbake over to år nå. Det er kjipt. Enda jeg sa fra når jeg oppdaget det, og sa fra igjen når det fortsatte å komme. Så hørte jeg ikke noe og nesten to år etter fikk jeg krav om tilbakebetaling. *sjokk*

Så ja, de gjør det. Selv om dette var deres feil og jeg fikk jurk til å ta saken, men det hjalp ikke.

Gjest Jordbærpiken
Skrevet

Ja, de kan kreve tilbake pengene. Jeg fikk ikke med meg at jeg hadde fått for mye, og jeg har betalt tilbake over to år nå. Det er kjipt. Enda jeg sa fra når jeg oppdaget det, og sa fra igjen når det fortsatte å komme. Så hørte jeg ikke noe og nesten to år etter fikk jeg krav om tilbakebetaling. *sjokk*

Så ja, de gjør det. Selv om dette var deres feil og jeg fikk jurk til å ta saken, men det hjalp ikke.

Jeg meldte forresten også fra på forhånd, om at denne typen utbetaling måtte stoppes. Men de gjorde ikke det.

Gjest midia
Skrevet

Ja å det kommer når du minst venter det, nesten 1 år etterpå fikk jeg kravet dumpende i postkassa nærmest som en trussel!

Jeg kom opp i dette pga at jeg gikk arbeidsledig og fikk trygd, men så fikk jeg fast ansettelse fra 1 måned tilbake og fikk dermed etterbetalt fra arbeidsgiver og da hadde jeg allerede fått trygd.

Jeg ringte straks til nav og fikk beskjed om at de skulle ordne opp i saken. Det varte og rakk helt til jeg glemte hele greia og plutselig fikk et surt brev i kassa.

De sender hele kravet til innkrevingssentralen og det kommer krav derifra med 14 dagers betalingsfrist! Fy flate jeg var sinna.

Så om du ikke får krav umiddelbart så skal jeg love deg at det kommer, bare husk å melde fra selv så de ikke tar deg i juks, selv om en føler det når brevet kommer.

Gjest Jordbærpiken
Skrevet

Ja å det kommer når du minst venter det, nesten 1 år etterpå fikk jeg kravet dumpende i postkassa nærmest som en trussel!

Jeg kom opp i dette pga at jeg gikk arbeidsledig og fikk trygd, men så fikk jeg fast ansettelse fra 1 måned tilbake og fikk dermed etterbetalt fra arbeidsgiver og da hadde jeg allerede fått trygd.

Jeg ringte straks til nav og fikk beskjed om at de skulle ordne opp i saken. Det varte og rakk helt til jeg glemte hele greia og plutselig fikk et surt brev i kassa.

De sender hele kravet til innkrevingssentralen og det kommer krav derifra med 14 dagers betalingsfrist! Fy flate jeg var sinna.

Så om du ikke får krav umiddelbart så skal jeg love deg at det kommer, bare husk å melde fra selv så de ikke tar deg i juks, selv om en føler det når brevet kommer.

Ja, jeg følte meg virkelig som en snylter, som om jeg hadde gjort noe fryktelig galt, kriminell. Det var ikke videre morsomt. Jeg som ikke tør ta med meg ketsjup fra cafe en gang.

Skrevet

Jeg har gitt beskjed til saksbehandler pr mail i dag.

En annen ting, siden jeg ikke skal få attføringspenger lenger, hvorfor må jeg da sende inn meldekort? (Foruten at jeg kan få trygd mens jeg venter på jobb etter endt utdanning, noe som er lite sannsynlig da de skriker etter ingeniører).

Hva skjer hvis jeg velger å ikke sende inn meldekort lenger? Hva blir konsekvensene?

Skrevet

Med tanke på at du har rett til penger opp til 6 mnd etter endt utdanning kan det hende denne sommerferien teller som et par av dine 6 mnd? NAV har som regel satt av en saksbehandler til å ta seg av akutte saker for den som er på ferie, det burde fungere å ringe dem eller aller helst gå innom og få noen til å sjekke det opp mens du er der.

• 2 uker senere...
Skrevet

Ja, jeg følte meg virkelig som en snylter, som om jeg hadde gjort noe fryktelig galt, kriminell. Det var ikke videre morsomt. Jeg som ikke tør ta med meg ketsjup fra cafe en gang.

Men hvorfor satte du ikke inn de pengene på en egen konto? Trodde du at de skulle bli dine allikevel?

Gjest Jordbærpiken
Skrevet

Men hvorfor satte du ikke inn de pengene på en egen konto? Trodde du at de skulle bli dine allikevel?

Fordi jeg ikke visste at de fremdeles kom, jeg hadde jo sagt fra.

Derfor ble det sånn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...