Gå til innhold

President i Norge?

Anbefalte innlegg

Gjest safado
Skrevet

Inspirert av tråen om Prinsessa og engler...

Folk vil gjerne se at kongehuset blir historie,

men da må vi vel gå over til president.

Så da lurer jeg på;

hvem hadde du sett for deg som Norges president?

Hm... selv vet jeg jammen ikke hvem jeg ville foretrukket...

Gjest Elextra
Skrevet

Med fare for å måtte se Carl I., Kjell Magne eller tilsvarende i den posisjonen er jeg veldig fornøyd med kongehuset vi har. Uansett ville det neppe koste noe mindre, om det skulle være et argument.

Jeg er dessuten konservativ nok til å synes det har en viss verdi med en konstant faktor som kongehuset representerer i et historisk perspektiv. I den grad det betyr noe lenger.

Gjest ikke norsk royalist
Skrevet

Med fare for å måtte se Carl I., Kjell Magne eller tilsvarende i den posisjonen er jeg veldig fornøyd med kongehuset vi har. Uansett ville det neppe koste noe mindre, om det skulle være et argument.

Jeg er dessuten konservativ nok til å synes det har en viss verdi med en konstant faktor som kongehuset representerer i et historisk perspektiv. I den grad det betyr noe lenger.

I et historisk perspektiv? Kongefamilien vår er jo importert.

Gjest Elextra
Skrevet

Historie kan ses i ulike perspektiver og Norge er et veldig nytt land. Kongefamilier har dessuten aldri vært veldig "rene" nasjonalitetsmessig. Har du ingen anelse om hva kongefamilien betød under annen verdenskrig?

Skrevet

Jeg ser ikke helst at kongehuset forsvinner.

Jeg så en gang en kort liste over presidentforslag hvis Norge skulle bli republikk. Kronprins Haakon var den flest syntes passet....

Skrevet

Enig!

Skrevet

Og det som skjedde for 100 år siden er ikke historie mener du?

Gjest safado
Skrevet

Jeg ser ikke helst at kongehuset forsvinner.

Jeg så en gang en kort liste over presidentforslag hvis Norge skulle bli republikk. Kronprins Haakon var den flest syntes passet....

Hvis det er Håkon Magnus folk ville hatt som president, hva er da vitsen med å avskaffe kongehuset.

Tror nok det hadde blitt minst like mye kritikk mot en president og h*ns familie, som det det er mot kongehuset...

Gjest safado
Skrevet

Enig der, de kandidatene ville heller ikke jeg ønsket som president i Norge. Klarer ikke komme på bedre forslag heller, syns ikke Jens hadde vært noe bedre.

Takke meg til Håkon og Mette Marit da ;-) Jeg syns de er fine mennesker!

Skrevet

Hvis det er Håkon Magnus folk ville hatt som president, hva er da vitsen med å avskaffe kongehuset.

Tror nok det hadde blitt minst like mye kritikk mot en president og h*ns familie, som det det er mot kongehuset...

Vi kunne hatt republikk av den typen Island har, hvor presidenten ikke har noen politisk makt i den størrelsen h*n har i f.eks. USA.

Noen fordeler med det kontra kongehus, er f.eks. at vedkommende _velges_, ikke arver rollen, at vi (folket) kan skifte ham / henne ut hvis vi er misfornøyde, at h*n antakelig ikke blir sittende til h*n blir altfor gammel og svekket, og at vi slipper å fø på alle familiemedlemmene så lenge de lever.

Skrevet

Det har jeg ikke tenkt over og kommer ikke på noen i farten.

Men jeg synes det er på tide å avskaffe kongehuset. Det har ikke lenger noen samlende virkning på folket, ikke har de reell makt og i det hele tatt er de strengt tatt bare et pengesluk.

Visst er det flott at dronningen går i fjellet, men det er neppe nok til å forsvare en etterlevning fra en svunnen tid.

Gjest bikku
Skrevet

Per i dag ville jeg hatt Jonas Gahr Støre som president. Mener forøvrig at kongehuset bør bestå, men syns at engle-märtha gjør sitt beste for å undergrave kongehusets troverdighet og cred. Dessverre.

Skrevet

Jeg skjønte ikke helt den jeg heller...

Skrevet

Per i dag ville jeg hatt Jonas Gahr Støre som president. Mener forøvrig at kongehuset bør bestå, men syns at engle-märtha gjør sitt beste for å undergrave kongehusets troverdighet og cred. Dessverre.

Han gjør med andre ord ikke en god jobb som utenriksminister mener du?

Skrevet

Vi kunne hatt republikk av den typen Island har, hvor presidenten ikke har noen politisk makt i den størrelsen h*n har i f.eks. USA.

Noen fordeler med det kontra kongehus, er f.eks. at vedkommende _velges_, ikke arver rollen, at vi (folket) kan skifte ham / henne ut hvis vi er misfornøyde, at h*n antakelig ikke blir sittende til h*n blir altfor gammel og svekket, og at vi slipper å fø på alle familiemedlemmene så lenge de lever.

Det har vært regnet på det, og kongehuset trekker inn langt mer penger til landet enn kontra utgifter enn en president sannsynligvis ville gjort. De fleste utgiftene til kongehuset er jo tross alt vedlikehold av slottet o.lign. Dét ville jo vært gjort uansett.

Skrevet

Det har vært regnet på det, og kongehuset trekker inn langt mer penger til landet enn kontra utgifter enn en president sannsynligvis ville gjort. De fleste utgiftene til kongehuset er jo tross alt vedlikehold av slottet o.lign. Dét ville jo vært gjort uansett.

Det kommer jo helt an på hva slags utgifter man bestemmer seg for å ha.

En "nøktern" republikk av islandsk type blir omtrent like dyr som en ekstra statsminister. En amerikansk type blir kjempedyr.

Gjest bikku
Skrevet

Han gjør med andre ord ikke en god jobb som utenriksminister mener du?

Joda, for all del! Men som president ville vi kanskje fått sett han enda oftere på nyhetene. Og nyhetene får utvilsomt et løft når Jonas er med!

Skrevet

Joda, for all del! Men som president ville vi kanskje fått sett han enda oftere på nyhetene. Og nyhetene får utvilsomt et løft når Jonas er med!

Hehe... Jeg tror han gjør seg best som utenriksminister jeg.

Skrevet

Det kommer jo helt an på hva slags utgifter man bestemmer seg for å ha.

En "nøktern" republikk av islandsk type blir omtrent like dyr som en ekstra statsminister. En amerikansk type blir kjempedyr.

Som sagt er de fleste utgiftene til kongehuset oppussing av eiendommene deres. De utgiftene blir vi ikke kvitt med mindre slottet blir solgt, noe som neppe blir gjort republikk eller ikke.

Skrevet

Som sagt er de fleste utgiftene til kongehuset oppussing av eiendommene deres. De utgiftene blir vi ikke kvitt med mindre slottet blir solgt, noe som neppe blir gjort republikk eller ikke.

Å holde vedlige én representasjonsbolig er nok kanskje rimeligere enn å holde slottet, Skaugum, Kongsgården, Kongsseteren pluss hyttene til neste generasjon. Men spørsmålet har viktigere sider enn bare det rent økonomiske

synes

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...