Gå til innhold

Sommerfest - menyforslag?

Anbefalte innlegg

Gjest prust
Skrevet

Neste helg har vi invitert venner hit til en sommerfest. Ungene skal overnatte borte, og vi gleder oss veldig.

Menyen er helt i det blå, og vi aner egentlig ikke hva vi skal lage. Vi blir 12 stykker, og vi er ikke akkurat så veldig kreative på kjøkkenet. Blir det fint vær, kan vi grille, men det er vel ikke akkurat noe å satse på.

Har dere forslag?

Jeg trenger også forslag til velkomstdrink. Ser for meg sånn miks i en stor bolle, med isbiter og frosne jordbær pluss pluss....

Skrevet

Vil bare gi innspill ang. velkomstdrink: Musserende vin er alltid best synes jeg. Festlig, krever ingen arbeidsinnsats og behøver ikke være dyrt. Ok musserende får man til 80 kr pr. flaske. To flasker egentlig nok til 12 pers. tre flasker dersom påfyll.

Kjøp tørr vin, kjøl godt og åpne forsiktig - garantert suksess!

mariaflyfly
Skrevet

Jeg ville satsa på tapas. Bak foccatiabrød og lag aioli og tzatziki, det er alltid suksess. Så kan du lage marinerte scampi som du freser like før servering, fersk, dampa aspargues med olivenolje, sitron og fersk parmesan, dadler rulla i bacon og steikes (ta ut steinene først!), små, salte poteter (nyyydelig å dyppe i aiolien!), kjøp inn litt utvalg av serranoskinke, chorizo, forskjellige oster (Manchego er must! Samt en god Brie).

Det krever en del tid på kjøkkenet, da. Men du og mannen kan jo levere ungene tidlig og benke dere til på kjøkkenet et par timer med et glass vin eller to mens dere jobber sammen. Det er så hyggelig! :)

Ellers er det jo alltid konge med grilla entrecotem, da! Det er godt, det! Kjøp posebernaise og grill maiskolber også. Eller fres paprika, løk og sukkererter til. Nyydelig! :) Også kan du koke nypoteter (litt store) og slenge dem på grillen litt rett før servering. Til forrett tar du den dampede asparguesen jeg nevnte tidligere, men surrer den inn i serrano- eller parmaskinke før du har over parmesanen.

Enklest av alt er å servere skalldyr - reker og krabbe, kanskje? Med deilig tørr hvitvin til.

Åh, nå blei jeg sulten, asså! :)

Gjest prust
Skrevet

Jeg ville satsa på tapas. Bak foccatiabrød og lag aioli og tzatziki, det er alltid suksess. Så kan du lage marinerte scampi som du freser like før servering, fersk, dampa aspargues med olivenolje, sitron og fersk parmesan, dadler rulla i bacon og steikes (ta ut steinene først!), små, salte poteter (nyyydelig å dyppe i aiolien!), kjøp inn litt utvalg av serranoskinke, chorizo, forskjellige oster (Manchego er must! Samt en god Brie).

Det krever en del tid på kjøkkenet, da. Men du og mannen kan jo levere ungene tidlig og benke dere til på kjøkkenet et par timer med et glass vin eller to mens dere jobber sammen. Det er så hyggelig! :)

Ellers er det jo alltid konge med grilla entrecotem, da! Det er godt, det! Kjøp posebernaise og grill maiskolber også. Eller fres paprika, løk og sukkererter til. Nyydelig! :) Også kan du koke nypoteter (litt store) og slenge dem på grillen litt rett før servering. Til forrett tar du den dampede asparguesen jeg nevnte tidligere, men surrer den inn i serrano- eller parmaskinke før du har over parmesanen.

Enklest av alt er å servere skalldyr - reker og krabbe, kanskje? Med deilig tørr hvitvin til.

Det hørtes sabla godt ut. Men vanskelig. Vi har aldri spist tapas, og jeg skjønner vel ikke helt hva det er. Er det en mengde ulike småretter, egentlig hva som helst, og så tar en litt av alt på tallerkenen?

Og hvordan lager en tzatziki og aioli? Har smakt begge deler, og det er knallgodt, men har aldri laget det.

God idé, det å levere ungene tidlig, og lage mat sammen :-)

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Det hørtes sabla godt ut. Men vanskelig. Vi har aldri spist tapas, og jeg skjønner vel ikke helt hva det er. Er det en mengde ulike småretter, egentlig hva som helst, og så tar en litt av alt på tallerkenen?

Og hvordan lager en tzatziki og aioli? Har smakt begge deler, og det er knallgodt, men har aldri laget det.

Tzatziki

5 dl yoghurt naturell

2 hvitløksbåter

0,5 raspet agurk

2 ss crème fraîche

2 ss olivenolje

salt

Hell yoghurten i et kaffefilter og la den renne av. Riv agurken

og la den stå å renne av i en sil e.l. Bland yoghurten med crème

fraîche, tilsett presset hvitløk og agurk. Smak til med salt og

olivenolje. La stå i kjøleskap og trekke smak.

Kjempegod! Gang den opp noen ganger. Denne kommer til å gå unna!

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Jeg kommer på sommerfesten din! :o)

Gjest prust
Skrevet

Tzatziki

5 dl yoghurt naturell

2 hvitløksbåter

0,5 raspet agurk

2 ss crème fraîche

2 ss olivenolje

salt

Høres deilig ut! Skal prøves!

Gjest prust
Skrevet

Jeg kommer på sommerfesten din! :o)

Ja, bare kom - vi inviterte vel rundt 20, men mange meldte forfall :-(

Skrevet

Egentlig så er veldig enkelt, fordi hver enkelt rett ikke er så komplisert i seg selv. Hvis du dekker med langbord, så blir det veldig koselig og intimt med sending av mat rundt bordet, småspising og vindrikking. Mange tapasretter er også ferdiglaget sånn som oliven og ost. Dadler med bacon fikser du på 15 minutter, tzatsiki lager du en stund i forveien. Kyllingvinger kan du varme i ovnen en stund før. Lag tapas, det er såå godt!! :)

Gjest Lillereka
Skrevet

Masse reker, masse loff, masse majones og sitron. Og masse hvitvin. ;-)

Gjest prust
Skrevet

Masse reker, masse loff, masse majones og sitron. Og masse hvitvin. ;-)

Ja, det er veldig godt, men det er jo ganske vanlig. Hadde tenkt noe litt mer speielt!

Gjest togli
Skrevet

Tapas!!!!

Jeg inviterte på venninnekveld for noen måneder siden. Vi hadde tapas og du kan tro jeg fikk mye skryt for maten. Kjempegodt (utrolig at jeg fiksa det, for å si det sånn;))!!

Til ulike tapasretter synes jeg alltid det er godt med Foccatia-brød (skrives det sånn tro?) og aioli.

Åh, nå ble jeg sulten :-)

Gjest prust
Skrevet

Tapas!!!!

Jeg inviterte på venninnekveld for noen måneder siden. Vi hadde tapas og du kan tro jeg fikk mye skryt for maten. Kjempegodt (utrolig at jeg fiksa det, for å si det sånn;))!!

Til ulike tapasretter synes jeg alltid det er godt med Foccatia-brød (skrives det sånn tro?) og aioli.

Åh, nå ble jeg sulten :-)

Det høres veldig godt ut. Men jeg er helt grønn på tapas.

Kan du liste opp for meg de rettene du laget?

Gjest prust
Skrevet

Vil bare gi innspill ang. velkomstdrink: Musserende vin er alltid best synes jeg. Festlig, krever ingen arbeidsinnsats og behøver ikke være dyrt. Ok musserende får man til 80 kr pr. flaske. To flasker egentlig nok til 12 pers. tre flasker dersom påfyll.

Kjøp tørr vin, kjøl godt og åpne forsiktig - garantert suksess!

Det er godt, men jeg synes det ser så stilig ut med en sånn bolle....

Gjest prust
Skrevet

Tapas er jo alltid en slager.. :)

skal undersøke litt mer om tapas ja!

Hvilke retter vil du anbefale?

Gjest togli
Skrevet

Det høres veldig godt ut. Men jeg er helt grønn på tapas.

Kan du liste opp for meg de rettene du laget?

Det var det da ;)

Jeg fikk forresten noen gode forslag her inne på DOL, så hvis du tar en søk så kanskje du finner det:)

Noen forslag:

Kjøp tannstikkere (UTEN smak!). Pakk inn terninger med fetaost i parmaskinke og sett tannstikker i.

Foccatiabrød (tror det skal være noen gode oppskrifter på nett!)

Aioli (også etter oppskrift på nett)

Tzatziki (oppskrift på nett)

Coscous (fåes kjøpt i vanlige butikker og ligner litt på ris)

Oliven

Asparges rullet inn i spekeskinke.

Chorizo-pølse

Grillspyd med krydret kyllingfilet

Kjøttboller (kjøp kjøttdeig og bland i små biter av paprika, eple, tacokrydder/annet krydder etc. Kna godt sammen og rull til små kjøttboller. Stek i stekovnen)

Humus (kikerter varmes opp i en kjele og kjøres deretter i kjøkkenmaskin. Spe gjerne i litt sitronsaft og evt. krydder. Dette skal bli en slags mos).

Her kanskje du kan finne noen bra oppskrifter:

http://www.matprat.no/RecipeResult.aspx?txtFreetext=tapas&ddlFolder=&ddlIngredientGroup=

Gjest togli
Skrevet

Tzatziki

5 dl yoghurt naturell

2 hvitløksbåter

0,5 raspet agurk

2 ss crème fraîche

2 ss olivenolje

salt

Sånn praktisk når du skal la yoghurten sile av i et kaffifilter..hvordan gjør du det?

Jeg prøvde for første gang for en tid tilbake og filteret revna :-(

På det neste forsøket satte jeg filteret oppi ei vanlig sil og da funka det greit. Lurte bare på om det finnes en eller annen genial løsning jeg ikke har kommet på ;)

Skrevet

Sånn praktisk når du skal la yoghurten sile av i et kaffifilter..hvordan gjør du det?

Jeg prøvde for første gang for en tid tilbake og filteret revna :-(

På det neste forsøket satte jeg filteret oppi ei vanlig sil og da funka det greit. Lurte bare på om det finnes en eller annen genial løsning jeg ikke har kommet på ;)

Sett kaffifilteret der du pleier - i "kaffifilterholdaren" ;-) Kanskje lurt å vaska den først og sett heile greia i vasken. Det virkar veldig bra.

Gjest togli
Skrevet

Sett kaffifilteret der du pleier - i "kaffifilterholdaren" ;-) Kanskje lurt å vaska den først og sett heile greia i vasken. Det virkar veldig bra.

Det burde jeg jo ha tenkt på med det samme da;)

*småflau*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...