Gå til innhold

Norsk mat.... hva er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får noen utlendinger på middag i morgen, og håper dere hjelper meg med tips for hva jeg kan servere. Noe "ordentlig norsk" og noe som alle kan like - og ikke er spekemat :-) ... De er mor, far og to tenåringer..

Gjest togli
Skrevet

Kjøttkaker med brun saus, poteter og ertestuing?

Ellers kan du jo servere ball med flesk, sjy og kokte grønnsaker, men det kommer kanskje litt an på hvor i landet du bor;)

Gjest laks og nypoteter
Skrevet

Laks og nypoteter?

Fårikål (av lam)?

Kjøttkaker?

Gjest tenåringer
Skrevet

Hva tenåringer fra andre land liker er ikke så lett å vite på forhånd. Vi har noen britiske venner / kollegaer, og ser at veldig mange unge der ikke spiser kjøtt. I USA derimot er det mange som ikke er vant til å spise fisk..

Så ikke lag for mye styr ut av det hvis ikke de unge spiser alt som serveres. Ikke bland sammen maten, men la de forsyne seg av grønnsaker, fisk/kjøtt og tibehør selv, så tar de det de liker. De dør ikke av å bare spise grønnsaker en dag..

Gjest sola mi
Skrevet

Lapskaus er typisk norsk synes jeg. Men jeg tror jeg heller hadde satset på noe internasjonalt i matveien. Koseligere om gjestene liker og spiser opp maten enn om de sitter og pirker og gremmes over smaken.

Jeg synes også grill mat er fint å servere på sommeren. Da kan du legge på kylling, fisk og kjøtt og gjestene tar det som de liker og servere poteter eller potetsalat ved siden av pluss salat og brød.

Husk at tenåringer er veldig kresne i matveien.

Gjest noen forslag
Skrevet

Søk på husmannskost eller norsk matkultur.

Jeg tenker på f.eks. komle, kjøttkaker i brun saus, får-i-kål, lammefrikasé, kjøtt-og suppe, risengrøt, kokt torsk, sei, fiskepudding i hvit saut med poteter og gulerøtter, koteletter i brun saus.

Ellers: vafler, lefser, gome, rømmekolle, rømmegrøt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...