Gå til innhold

Blir man kraftigere av styrketrening?

Gjest (Anonymous)

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Jeg trodde at stryketrening var slankende og at kroppen ville "krympe"? Det anbefales vanligvis både styrketrening og kondisjonstrening når man ønsker å slanke seg. Hvis jeg ønsker å slanke meg, bør jeg da unngå styrketrening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Styrketreningen gjør at musklene brytes ned slik at musklene kommer i en oppbygningsfase når du hviler og dermed vokser.

Ergo musklene vokser ved styrketrening dersom du har et bra kosthold.

Min epost: [email protected]

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Styrketreningen gjør at musklene brytes ned slik at musklene kommer i en oppbygningsfase når du hviler og dermed vokser.

Ergo musklene vokser ved styrketrening dersom du har et bra kosthold.

Min epost: [email protected]

Med vennlig hilsen

Og mere muskler betyr høyere forbrenning, altså mindre fett. Å være redd for å bli for stor er dumt. Skal mye hardt arbeid til for å klare det. Spessielt hvis du er jente. Men å bli fastere i fisken er ikke så vanskelig, og det er vel bare bra..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne effekten er relativ. En pingle (ectomorph) vil lettere se kratigere ut enn han gjorde før med styrketrening å masser av mat. Mens en tjukkas (endomorph) på kaninfor antaglivis vil krympe. Fordi styrketrening stimulerer metabolismen i større grad enn noe annen trening.

For å si det kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

styrketrening øker musklenes størrelse. Slanking minsker kroppens underhudsfett. Større muskler gjør at det samme kroppsfettet skal dekke en større flate, noe som betyr at du ser tynnere ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Hei,

styrketrening øker musklenes størrelse. Slanking minsker kroppens underhudsfett. Større muskler gjør at det samme kroppsfettet skal dekke en større flate, noe som betyr at du ser tynnere ut.

Så jeg kan fortsette med styrketrening uten å være redd for å bli større da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og mere muskler betyr høyere forbrenning, altså mindre fett. Å være redd for å bli for stor er dumt. Skal mye hardt arbeid til for å klare det. Spessielt hvis du er jente. Men å bli fastere i fisken er ikke så vanskelig, og det er vel bare bra..?

Yes; cluet med styrketrening i forbindelse med slanking, er at muskler øker forbrenningen!

DVS at en med bedre utviklet muskelmasse har høyere hvileforbrenning enn en som har mindre utviklet muskelmasse, og dermed holder seg slankere enn den utrente. Årsaken er at muskelvev er et såkalt aktivt metabolsk vev. Opprettholder man ikke styrketreningen, vil musklene tilbakedannes fordi det energiøknominsk ikke er gunstig for kroppen å beholde dette vevet når det ikke "brukes".

Fettvev er derimot et passivt vev, som kan lagre ubegrenset med energi (som fettet jo er!). Og et passivt vev vil ikke øke energiforbruket slik det aktive muskelvevet gjør!

Styrketrening vil øke muskelvolumet, men det skal jo litt spesiell trening til for å "bli stor". Å erstatte underhudsfett med strammere muskler vil nødvendigvis ikke gi særlig volumøkning. Snarere bare et bedre syn!

Lykke til med styrketreningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...