Gjest dette ble løsningen for meg Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Du gir gode råd, og den boken høres utrolig spennende ut. For oss som virkelig sliter med vekta er det jo mellom ørene det sitter. Problemet er jo ikke at vi ikke vet hva vi gjør feil, problemet er at vi ikke makter å gjøre noe med det pga underliggende problemer. Takk for at du minnet meg på boka. Husker du har nevnt den før. Jeg skal bestille den i dag! Kanskje det skulle vært et vektmestringsforum for oss som ikke skal ned +/- 5 kilo? Jeg synes absolutt at det burde være et forum for sterkt overvektige. Jeg skjønner at kosmetisk overvekt kan være plagsom for den det gjelder, men alle trådene til disse med så liten overvekt, kan virke temmelig demotiverende og ødeleggende på de som virkelig har store vektproblemer. Enda viktigere, er at de vektrådene som gjelder for 5 kilos nedgang, ikke nødvendigvis passer for de med alvorlig overvekt. Dessuten - skal man ned 50 kilo eller så, så er maten i grunnen det minste problemet. Hodet derimot, og mestring av matavhengighet, er suksesskriterium nr. 1, 2, 3, 4 og 5!! Blir spennende å se hva du synes om boken. Jeg synes den er fantastisk, og den var hovedårsaken til at jeg ble kvitt vektproblem og matavhengighet. Men den er heller ikke noen vidunderkur, og passer helt sikkert ikke for alle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dette ble løsningen for meg Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Jeg her i hele mitt voksne liv prøvd å slanke meg "i hemmelighet". Nå er ikke jeg så stor som deg, men har bare ca 15 kg for mye. Nå holder jeg og gubben på og slanker oss, og det er mye motivasjon i det å være flere. Vi lager mager mat til middag, og har ikke godteri i huset i det hele tatt. I tillegg er vi to som kan si til venner og familie at vi slanker oss, og da er det lettere å stå imot fristelser. Jeg skulle tro dine omgivelser ønsker å støtte deg i at du vil ned i vekt, og ingen som kommer inn i huset ditt vil se rart på en trimsykkel i stua di. Bare sørg for å bruke den jevnlig, så du kan skryte av det ;-) Du burde forresten finne deg en annen lege. Min svigerinne var hos legen til veiing og samtale en gan i uka da hun slanket seg. Hun opplevde dette som positivt. Desverre kom det andre ting i veien, som gjorde at opplegget ble lagt på is. Ikke skjul at du slanker deg. Hvis du lykkes vil jo alle likevel se det, og da blir du nødt til å snakke om det. Det å finne seg en annen lege, er et VELDIG godt råd! Også helt enig i at ingen ser rart på en trimsykkel i stua! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Jeg synes absolutt at det burde være et forum for sterkt overvektige. Jeg skjønner at kosmetisk overvekt kan være plagsom for den det gjelder, men alle trådene til disse med så liten overvekt, kan virke temmelig demotiverende og ødeleggende på de som virkelig har store vektproblemer. Enda viktigere, er at de vektrådene som gjelder for 5 kilos nedgang, ikke nødvendigvis passer for de med alvorlig overvekt. Dessuten - skal man ned 50 kilo eller så, så er maten i grunnen det minste problemet. Hodet derimot, og mestring av matavhengighet, er suksesskriterium nr. 1, 2, 3, 4 og 5!! Blir spennende å se hva du synes om boken. Jeg synes den er fantastisk, og den var hovedårsaken til at jeg ble kvitt vektproblem og matavhengighet. Men den er heller ikke noen vidunderkur, og passer helt sikkert ikke for alle. Du sier du måtte jobbe mye mens du leste boken. Hva mener du med det? Mener du jobbing med penn og papir, eller mener du mer mental jobbing med deg selv? Hvordan gjorde du det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dette ble løsningen for meg Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Du sier du måtte jobbe mye mens du leste boken. Hva mener du med det? Mener du jobbing med penn og papir, eller mener du mer mental jobbing med deg selv? Hvordan gjorde du det? Noen øvelser på penn og papir. Jeg er en iherdig dagbokskriver, så jegbrukte dagboken som hjelp til refleksjon. Men mest, dreier det seg om mentale øvelser, og faktsik å tåle/gjennomføre det boken prediker. Det vil si å innse at jeg VELGER - enten å være tykk og usunn, eller å være sunn med en helsemessig bra vekt som konsekvens, og å etterhvert endre atferd med de konsekvensene det har - på godt og vondt. Og det å gjøre gode valg er veldig krevende i starten, endring føles ikke alltid godt, og det er aldri enkelt. Det er tross alt en årsak til at man så lenge har valgt å opprettholde en usunn livsstil. Men det blir enklere etterhvert - det tok meg ca 8 uker før jeg var omprogrammert i så stor grad at matavhengigheten min kunne sies å være "helbredet". Ikke alltid legg nå heller, men lettere! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kanskje kjøpe... Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Noen øvelser på penn og papir. Jeg er en iherdig dagbokskriver, så jegbrukte dagboken som hjelp til refleksjon. Men mest, dreier det seg om mentale øvelser, og faktsik å tåle/gjennomføre det boken prediker. Det vil si å innse at jeg VELGER - enten å være tykk og usunn, eller å være sunn med en helsemessig bra vekt som konsekvens, og å etterhvert endre atferd med de konsekvensene det har - på godt og vondt. Og det å gjøre gode valg er veldig krevende i starten, endring føles ikke alltid godt, og det er aldri enkelt. Det er tross alt en årsak til at man så lenge har valgt å opprettholde en usunn livsstil. Men det blir enklere etterhvert - det tok meg ca 8 uker før jeg var omprogrammert i så stor grad at matavhengigheten min kunne sies å være "helbredet". Ikke alltid legg nå heller, men lettere! Hei! Vil du si at boka du anbefaler passer best dersom man har store vektproblemer og/eller spiseforstyrrelser, eller kan den også være nyttig for oss som ønsker å ta av 10-15 kilo? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søssa Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Jeg vil anbefale deg å lese på disse sidene: www.matoghelse.no og www.lavkarbo.no Her finner du mange gode råd for å gå ned i vekt. Jeg vil spesielt anbefale deg å lese denne tråden: http://www.matoghelse.no/lavkarbokosthold-mot-overvekt-og-diabetes.333798-48964.html Her er det skrevet mye som har bedret min forståelse av forbrenningen. Jeg har mange ganger forsøkt å slanke meg ved å telle kalorier. Jeg går ned, men så opp igjen det jeg har tatt av pluss litt til. Nå har jeg sluttet med kalorirtelling, kuttet alle lettprodukter og spiser fett og proteiner, men minimalt med karbohydrater (15 - 25 g pr dag) Siden juletider har jeg gått ned nærmere 20 kilo. Utgangspunktet var 100+ hos meg også. Pga annen sykdom har heller ikke jeg trent i denne perioden. Bortsett fra de par-tre første dagene har jeg ikke følt sult, jeg spiser meg god og mett. Selvfølgelig kan jeg savne enkelte ting innimellom, men det går bra. Vanlig brød er det vanskeligste å unnvære. Jeg vil tro at om du kaster deg på et slikt kosthold vil du også fort se resultater og bli motivert. Dette er absolutt ingen sultekur. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dette ble løsningen for meg Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Hei! Vil du si at boka du anbefaler passer best dersom man har store vektproblemer og/eller spiseforstyrrelser, eller kan den også være nyttig for oss som ønsker å ta av 10-15 kilo? Boka passer for alle som har et problematisk forhold til mat i den forstand at de spiser mindre sunt og større mengder enn de ønsker, og spesielt dersom de opplever at de periodevis er "ute av kontroll" i forhold til mat. Antall kilo har ikke noe å si for hvor nyttig boka er! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Noen øvelser på penn og papir. Jeg er en iherdig dagbokskriver, så jegbrukte dagboken som hjelp til refleksjon. Men mest, dreier det seg om mentale øvelser, og faktsik å tåle/gjennomføre det boken prediker. Det vil si å innse at jeg VELGER - enten å være tykk og usunn, eller å være sunn med en helsemessig bra vekt som konsekvens, og å etterhvert endre atferd med de konsekvensene det har - på godt og vondt. Og det å gjøre gode valg er veldig krevende i starten, endring føles ikke alltid godt, og det er aldri enkelt. Det er tross alt en årsak til at man så lenge har valgt å opprettholde en usunn livsstil. Men det blir enklere etterhvert - det tok meg ca 8 uker før jeg var omprogrammert i så stor grad at matavhengigheten min kunne sies å være "helbredet". Ikke alltid legg nå heller, men lettere! Takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.