Gå til innhold

I hvor stor greit er det ok å bruke fastlegen?

Anbefalte innlegg

Gjest Wyethlyeth

Jeg har en kronisk fyisk sykdom som gjør at jeg bruker fastlegen endel. også har jeg også hatt mine psykiske plager hvor jeg har fått endel hjelp og støtte.

Jeg får dårlig samvittighet for at jeg plager legen min. Stakkars person som hele tiden må høre på folk klage. I tillegg har hun vært sykemeldt en periode og hun kan ha sine ting. Kanskje hun har en alvorlig sykdom , familieproblemer. Så kommer jeg og klager til henne. Jeg får skikkelig dårlig samvittighet. Jeg vil jo ikke ta fra plassen til de som er alvorlig syke. Og å klage på litt vondter og plager her og der som neppe er særlig livstruende må jo virke provoserende når legen kanskje rett før har sett en person md alvorlig kreft.

Feks så selvdiagnostiserer jeg gjerne når jeg vet det ikke er noe. Som feks influensa eller omgangssyke. Men i forhold til min kroniske sykdom så dukker det ofte opp ting som kan gjøre at jeg blir engstelig og vil sjekke det ut for sikkerhetsskyld.

Fortsetter under...

Legen er der for _deg_, i tillegg til alle de andre pasientene sine. :o) Så gå til legen med god samvittighet du.

Fastlegen har neppe sett på en pasient med alvorlig kreft like før de, de pasientene følges opp på sykehuset forøvrig.

Gjest xbellax

Du betaler 100oghvafornoe kroner for de ussle minuttene du er der inne, så akkurat den dårlige samvittigheten ville jeg parkert i en skuff!

Helt seriøst, flott at du får noe ut av samtalene med din primærlege, virker som om du har funnet en av de bedre.

Annonse

Fastleger er nok vant til at folk kommer for småting. De har nok alikevel tid til alvorlig syke. Så jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for det.

"tid til"? Min fastlege har normalt venteliste på 3-4 uker... Hvis man kommer gjennom til sentralbordet i det hele tatt. Og det er ikke uvanlig i byene.

Fastleger er nok vant til at folk kommer for småting. De har nok alikevel tid til alvorlig syke. Så jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for det.

"tid til"? Min fastlege har normalt venteliste på 3-4 uker... Hvis man kommer gjennom til sentralbordet i det hele tatt. Og det er ikke uvanlig i byene.

Gjest Jente31

Skjønner dette er et problem for deg. Jeg har slitt med det samme selv. Gjør det fortsatt,men i en mye mindre grad enn før. Jeg ville ikke "plage" eller bry, legen med mine ting. Han har jo så mye viktigere ting å gjøre, liksom ;)

Men jeg har etterhvert skjønt at legen er der for å hjelpe alle sine pasienter så godt han kan. Og _du_ er en av h*ns pasienter, som h*n faktisk får betalt for å hjelpe. Det er jobben h*ns.

Bruk legen din når du trenger det med god samvittighet du :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...