Gå til innhold

Lavt stoffskifte + trening

Gjest jogg

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Halvor Lauvstad, helse- og treningsterapeut

Hei og takk for spørsmål! Det er et vanskelig spørsmål du stiller. Jeg har prøvd å lete i litteratur både på nett og i vitenskapelige tidsskrifter uten å klare å finne frem til noe konkret. Jeg kan derfor ikke utelukke at forlenget stølhet etter trening kan ha sammenheng med redusert stoffskifte, men utfra det jeg har prøvd å finne frem av informasjon, ser det ikke ut til å ha en direkte sammenheng. Stølhet i muskulatur etter trening, kommer hovedsakelig etter styrketrening der du har løftet mer enn du vanligvis gjør, eller dersom du nettopp har startet styrketreningen etter lengre tids opphold. Stølheten skyldes både en viss opphopning av melkesyre og at du har utviklet større kraft i muskulaturen enn tidligere. Slik stølhet varer ofte et par døgn og er egentlig et tegn på at du har trent godt (selv om det gjør litt vondt å bevege musklene). En annen form for stølhet, er den du får fra intensiv kondisjonstrening, for eksempel hvis du går eller løper svært fort og blir svært andpusten og stivner i beina. Denne stølheten skyldes i all hovedsak opphopning av melkesyre og en den andre avfallsstoffer i og rundt den muskulaturen du har brukt når du trente (beina hovedsakelig ved løping eller gåing). For å unngå at du forblir støl i lengre tid (opp mot 24 – 48 timer) er det fornuftig å ”trappe ned” med 5 – 10 minutters rolig tempo umiddelbart etter at du er ferdig med den harde kondistreningen. Har du løpt fort, kan jogge ganske rolig og gradvis trappe ned til du går fort og til slutt går i vanlig tempo. Ved å trappe ned opprettholder du god blodtilførsel til den muskulaturen som har jobbet hardt i treningen. Blodet vil da bidra til å normalisere forholdene i og rundt muskulaturen slik at ansamlingen av melkesyre blir mindre. Vi sier ofte at vi vasker eller skyller vek melkesyre og avfallsstoffer når vi trapper ned. Det vil trolig forkorte perioden med opplevd stølhet. En tredje form for stølhet kommer når du gjør nye bevegelser, for eksempel kjører alpint for første gang. Du blir fort veldig stiv og støl i ankel og fot fordi musklene ikke er vant til denne type bevegelse. Det samme opplever de fleste som sykler for første gang på lenge; man blir støl i setemuskulaturen fordi man ikke er vant til å sitte lenge på et lite sykkelsete. Etter hvert som du blir vant til nye bevegelser, forsvinner stølheten både underveis og etter aktiviteten. Oppsummering: Ut fra den informasjonen jeg har klart å skaffe til veie, kan jeg ikke svare et definitivt ja eller nei på spørsmålet ditt. Jeg vet ikke i hvilke situasjoner du opplever stølhet, men hvis det er etter tøff kondistrening, er det lurt å trappe ned etter aktiviteten. Er det etter styrketrening og stølheten varer 24 – 48 (av og til lenger også) er dette normalt så lenge du trener bra! Det samme gjelder stølhet etter nye eller uvante aktiviteter; det er helt normalt å være støl både underveis og etter slik aktivitet. Stå på videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...