Gå til innhold

Lavkarbo, grete roede - hva skal jeg velge?

Hope

Anbefalte innlegg

hei dere,

Jeg skal nå sette alle kluter til for å gå litt ned i vekt. Prøver å bli gravid, og veier ikke så mye over det jeg bør, men ca 7 kilo. Sist jeg ble gravid, hadde jeg litt mindre å dra på, så nå vil jeg prøve på det igjen.

Lurer litt på hvilken linje jeg skal legge meg på. Har tidligere prøvd både lav-karbo og Grete Roede, og begge funka bra for meg. Hva er sunnest og best egentlig?

Og hva bør jeg spise til frokost? (har lyst til å kutte litt ned på vanlig brød) Frukt, havregrøt eller knekkebrød? Blir det lavkarbo på meg igjen, da må jeg jo droppe korn-produkter, men syns det er tungt...

Noen råd her? Orker ikke telle kalorier så mye heller...sukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser to havreknekkebrød (Wasa) med makrell i tomat eller en eller annen leverpostei (ikke lettvariant) med paprika og agurk på. Metter godt og smaker godt. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser to havreknekkebrød (Wasa) med makrell i tomat eller en eller annen leverpostei (ikke lettvariant) med paprika og agurk på. Metter godt og smaker godt. :o)

Går du ned i vekt? Spiser du spesielle middager, da?

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Om du begynner med f.eks Lindberg-dietten kan du jo spise litt grovt brød, eller fiberrik knekkebrød til frokost :o)

Jeg personlig syns det er mye lettere å holde meg til lavkarbo enn til grete roede. Der kan man jo bare spise salat og kyllingfilet nesten :P

På lindberg kan man heller ikke spise så mye fett da, men større variasjon enn roede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du begynner med f.eks Lindberg-dietten kan du jo spise litt grovt brød, eller fiberrik knekkebrød til frokost :o)

Jeg personlig syns det er mye lettere å holde meg til lavkarbo enn til grete roede. Der kan man jo bare spise salat og kyllingfilet nesten :P

På lindberg kan man heller ikke spise så mye fett da, men større variasjon enn roede.

Helt enig med deg. Jeg har mye bedre erfaring med å begrense karbohydratene i stedet for å telle kalorier. Det siste har jeg slutta med. Finnes heller ikke lettprodukter i mine skap lenger. Men jeg døtter ikke innpå med mengder av fett heller da, men spiser nok mer av det nå enn tidligere, og jeg går ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har absolutt mye mer tro på et moderert lavkarbo-kosthold, enn på Grete Roede.

Du kan spise kornprodukter med lavkarbo, men det skal være fullkorn, og langt fra så mye som vi pleier å spise.

Velg deg 1 måltid om dagen der du spiser skikkelig grovt brød. Til de andre måltidene spiser du ikke brød.

Kos deg med massevis av grønnsaker, noe frukt, masse deilig kjøtt, fisk og fugl. Du kan unne deg litt godt smør på maten, og deilig oljedressing på salatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du ned i vekt? Spiser du spesielle middager, da?

Takk for svar! :)

Jeg begynte for et ca. 2,5 uke siden å spise mindre sukker (kuttet ganske kraftig ned på sukkerinntaket) og heller spise fett til frokosten, i form av leverpostei eller makrell i tomat. Spiser også 2 knekkebrød til lunsj, da gjerne brukket opp i en lettyoghurt, evt. yoghurt naturell med litt hjemmelaget syltetøy, eller lett eple syltetøy. Gulrøtter til mellommat på jobben. Vanlig middag, men mye grønt. Er jeg alene hjemme spiser jeg gjerne Babettes fristelse som vi har skrevet mye om her inne de siste dagene. :o)

Om kvelden en kopp te og evt. 1-2 knekkebrød. Har blitt veldig flink til å ligge unna kjeks og sånt på kveldstid, unnet meg litt smågodt sist lørdag. Ligger ca. 3-400 kcal under dagsbehovet og har gått ned 2 kilo disse ukene. Prøver å være flink til å komme meg ut og jogge litt og røre på meg i tillegg da, men når jeg har ungene kommer jeg meg jo ikke ut om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle hva du velger, bare du velger:-)

Det foreligger ikke enighet mht hva som er sunnest og mest effektivt på kort sikt av Grete Roede og moderat lavkarbo, det hele koker ned til hva du selv vil trives best med.

Dersom du ikke har lyst å redusere bruk av korn, frukt og grønnsaker, så velg Grete Roede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt Grete Roede fremfor lavkarbo. Jeg er ikke glad i fet mat. Dessuten tillater Grete Roede litt godt innimellom.

Ved moderat lavkarbo spiser man ikke fet mat. Forskjellen til lavkalori ligger hovedsaklig i fokuset på proteiner i form av rene kjøtt- og fiskeprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle hva du velger, bare du velger:-)

Det foreligger ikke enighet mht hva som er sunnest og mest effektivt på kort sikt av Grete Roede og moderat lavkarbo, det hele koker ned til hva du selv vil trives best med.

Dersom du ikke har lyst å redusere bruk av korn, frukt og grønnsaker, så velg Grete Roede.

''Det spiller ingen rolle hva du velger, bare du velger:-)''

Godt sagt! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...