Gjest Lotus78 Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Jeg har gått ned mange kilo de siste årene, grunnet en radikalt livsstilsendring. Jeg har slitt med vekta hele livet, men har de siste årene fått den kunnskapen og motivasjonen som skal til for å få til en livsstilsendring. Jeg har fått på plass mange gode vaner som er godt innarbeidet, men føler at mye gjennstår. Fysisk aktivitet er ikke noe jeg gjør kun av lyst, det gjør jeg fordi jeg føler at jeg må og vektnedgang er en motivasjon. Jeg skulle ønske at jeg greide å komme inn i en god sirkel der daglig mosjon er noe jeg gjør uten å ha noe motivasjon for å gjøre det. Litt vanskelig å forklare hva jeg mener. Jeg føler at mye av livsstilsendringen går på bevisste valg hele dagen. Det er på en måte ingen automatikk i de valgene jeg gjør, selv om jeg har greid å innarbeide en del gode vaner. En stor barriere som jeg må takle etterhvert, er det å ha noe godt i hus uten å måtte tømme skapene. Forferdelig vondt å være slik, for jeg vil jo gjerne takle å ha noe kjeks eller en åpnet sjokolade som jeg tar en bit av og ikke hele plata samme dagen som den er kjøpt inn. Er det flere som opplever dette med å ta bevisste valg rundt trening og kosthold eller går det "automatisk"? Dere må ikke misforstå spørsmålet mitt, for jeg tror ikke at mennesker som er slankere enn meg spiser hva de vil av usunnheter og trener/mosjonerer kun hvis de vil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Jeg skjønner godt hva du mener og om suget blir stort så prøver jeg å tenke:"Jeg kan da virkelig ikke søle bort den treningsøkta i går mot 100 gram sjokolade? Det er det ikke verdt!" Nå er det ikke alltid jeg klarer å stå imot, men... ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Jeg plukket opp et lite ordtak forleden, husker ikke hvor: "Jeg kan spise hva jeg vil, men ikke hele tiden". ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Forstår hva du mener. Sitter selv her nå og tenker at jeg absolutt burde vært min 1. tur på treninga etter ferien....men har ikke helt lyst. Har sykla en del, og har mye mer lyst til det. Men burde trent litt vekter i stedet. (Slipper da unna hodepine og vond nakke....) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Forstår hva du mener. Sitter selv her nå og tenker at jeg absolutt burde vært min 1. tur på treninga etter ferien....men har ikke helt lyst. Har sykla en del, og har mye mer lyst til det. Men burde trent litt vekter i stedet. (Slipper da unna hodepine og vond nakke....) Hvis du får hodepine og vond nakke av å sykle bør du se på sittestillingen din på sykkelen. Stikk innom en skikkelig forhandler og få hjelp til å stille inn sete og styre riktig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Jeg har ikke noe vektproblem. Likevel har jeg - i likhet med deg - problemer hvis jeg har noe godt i skapene. Jeg klarer ikke la det ligge der, har jeg noe godt så går det unna. Derfor er jeg nødt til å la være å kjøpe sånt. Det samme gjelder for mannen min. Vi er enige begge to om at vi kjøper minst mulig snop,kjeks, potetgull osv, for ellers sitter vi og spiser sånt til stadighet. Jeg har også litt problemer med trening. Det vanskelige er å komme i gang. Når jeg først har greid å komme over de første øktene, kan jeg etter hvert kjenne at det er moro å trene og at jeg til og med kan glede meg til å gå på trening. Men det viktigste for meg er at jeg MÅ bestemme meg på forhånd for at jeg skal trene da og da, og dermed basta! Hvis jeg gir meg selv valget, velger jeg det bort. Sofakroken roper nemlig på meg hver ettermiddag.. Ja, og like viktig, at man finner en treningsform som man syns er litt artig. Jeg klarer f.eks ikke å motivere meg for apparat-trening (styrke). Det eneste jeg klarer å følge opp, er sal-trening til musikk med instruktør, derfor trener jeg på SATS. Opplever jeg treningen som veldig kjedelig eller ubehagelig underveis, detter jeg av lasset etter noen økter. Det må være litt moro. For øvrig har jeg ikke trent siden før sommerferien, men jeg skal sette i gang igjen snart. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Jeg har ikke noe vektproblem. Likevel har jeg - i likhet med deg - problemer hvis jeg har noe godt i skapene. Jeg klarer ikke la det ligge der, har jeg noe godt så går det unna. Derfor er jeg nødt til å la være å kjøpe sånt. Det samme gjelder for mannen min. Vi er enige begge to om at vi kjøper minst mulig snop,kjeks, potetgull osv, for ellers sitter vi og spiser sånt til stadighet. Jeg har også litt problemer med trening. Det vanskelige er å komme i gang. Når jeg først har greid å komme over de første øktene, kan jeg etter hvert kjenne at det er moro å trene og at jeg til og med kan glede meg til å gå på trening. Men det viktigste for meg er at jeg MÅ bestemme meg på forhånd for at jeg skal trene da og da, og dermed basta! Hvis jeg gir meg selv valget, velger jeg det bort. Sofakroken roper nemlig på meg hver ettermiddag.. Ja, og like viktig, at man finner en treningsform som man syns er litt artig. Jeg klarer f.eks ikke å motivere meg for apparat-trening (styrke). Det eneste jeg klarer å følge opp, er sal-trening til musikk med instruktør, derfor trener jeg på SATS. Opplever jeg treningen som veldig kjedelig eller ubehagelig underveis, detter jeg av lasset etter noen økter. Det må være litt moro. For øvrig har jeg ikke trent siden før sommerferien, men jeg skal sette i gang igjen snart. Minner meg om min kjære du! Han ringte i dag og vi skravlet om alt mulig og så lurte han på om jeg hadde spist opp sjokoladen som lå hos ham når jeg var der sist helg. Jeg måtte flire:"Den har du nok spist opp selv, du!" Han hørtes litt fårete ut da han svarte:"Ja, jeg har vel det ja..." ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lotus78 Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Jeg har ikke noe vektproblem. Likevel har jeg - i likhet med deg - problemer hvis jeg har noe godt i skapene. Jeg klarer ikke la det ligge der, har jeg noe godt så går det unna. Derfor er jeg nødt til å la være å kjøpe sånt. Det samme gjelder for mannen min. Vi er enige begge to om at vi kjøper minst mulig snop,kjeks, potetgull osv, for ellers sitter vi og spiser sånt til stadighet. Jeg har også litt problemer med trening. Det vanskelige er å komme i gang. Når jeg først har greid å komme over de første øktene, kan jeg etter hvert kjenne at det er moro å trene og at jeg til og med kan glede meg til å gå på trening. Men det viktigste for meg er at jeg MÅ bestemme meg på forhånd for at jeg skal trene da og da, og dermed basta! Hvis jeg gir meg selv valget, velger jeg det bort. Sofakroken roper nemlig på meg hver ettermiddag.. Ja, og like viktig, at man finner en treningsform som man syns er litt artig. Jeg klarer f.eks ikke å motivere meg for apparat-trening (styrke). Det eneste jeg klarer å følge opp, er sal-trening til musikk med instruktør, derfor trener jeg på SATS. Opplever jeg treningen som veldig kjedelig eller ubehagelig underveis, detter jeg av lasset etter noen økter. Det må være litt moro. For øvrig har jeg ikke trent siden før sommerferien, men jeg skal sette i gang igjen snart. Jeg har sykla masse i sommer og er blitt sterkere i rumpe/lårmusklaturen og helt sikkert andre steder. Jeg merker nå at fremgangen min har stoppet opp slik at jeg må finne noe annet å gjøre i tillegg. Jeg skal begynne på spinning 1.sept, mulig før, slik at jeg kan ivareta den fremgangen jeg har hatt i sommer. I tillegg skal jeg begynne å trene litt vekter i sal med instruktør. Jeg holdt på med spinning og vektstang i fjor, men da veide jeg 15 kilo mer og var i elendig form. Jeg ville så veldig gjerne bli bra i foten min som jeg hadde brekt tidligere på året og miste noen kilo. Jeg gikk på med friskt mot og tok i så mye at jeg bokstavelig talt knakk sammen etter en måned. Nå har jeg lært selv om kvalmen stiger i meg når jeg tenker på dette. Nå skal jeg trene spinning 1 dag i uka og vektstang eller annen saltrening 1 dag i uka. Jeg skal begynne å trene 2 dager i uka og kanskje øke til 3 dager hvis jeg har overskudd til det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Det med at du ikke klarer å ha godteri i huset er jo det minste problemet. Bare la det vær. Ha heller frukt og annen sunn mat. Får du gjester kan du varme rundstykker fra fryseren. Eller kjøp en halvfabrikatakake du ikke er særlig begeistret for, slik at du neppe gidder å lage den. Ellers er det leit med den dørstokkmila. Alle kjenner vel til den. Man kan lure på hvorfor hunder elsker å gå tur. Og hvorfor barn er superaktive. Mens voskne folk er det værre med;) Tror det er mye sant i det de andre sier her, at det er lurt å finne på noe man synes er gøy. Og i hyggelig selskap hadde det sikkert vært enda bedre. Lykke til videre!! Synes du har vært veldig flink!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Hvis du får hodepine og vond nakke av å sykle bør du se på sittestillingen din på sykkelen. Stikk innom en skikkelig forhandler og få hjelp til å stille inn sete og styre riktig. Får hodepine og vond nakke av jobben min. Ikke syklinga:-) Men med vekt-trening en gang pr. uke holder jeg dette i sjakk. Burde jo vært motivasjon god nok, men innimellom blir det tungt å dra ned alikvel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.