Gå til innhold

Trygd eller hjelp til å være aktiv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er 50 år gammel. Har høgskoleutdanning innen helsesektoren. Fast ansatt i en kommune ca 10 år,ca halvparten av disse årene i 50% og 50%uføretrygd.Diffuse helseproblemer i mange år, derfor diagnosen fibromyalgi. Økende mer konkrete, synlige plager fra muskel-og skjelett siste 2 årene.Fått en funksjonsutredning ved et regionsykehus i det siste.Mitt hovedproblem er nok smerter fra ledd, som gjør at jeg får dårligere leddfunksjon og reduserer min evne til å jobbe fysisk.Har søkt om attføring men fått avslag, grunnet min høgskoleutdanning.Nav arbeid mener jeg kan skaffe meg arbeid på egen hånd.Jeg har nå vært aktiv arbeidssøker i 1 år uten resultat.Har vært i flere møter med nav og arbeidsgiverv,men det skjer ikke noe konstruktivt.Nav arbeids forslag til type arbeid er også så urealistiske, har iløpet av 1 år ikke sett en enda ledig stilling utifra den stillingsbetegnelsen nav arbeid mener jeg er skikket til. I tilegg har mitt nettverk blitt innskrenket. Mange jobber gårigjennomkontakter.Har forsatt permisjon fra min arbeidsgiver. Arbeidsgiver mener at de har prøvd ut alle de muligheter de har i forhold til bedriftsintern attføring.Det er ifølge dem ikke mulig å feks gi meg arbeidstrening ved en skole, da jeg ikke har den pedagogiske utdanning. De ulike samarbeidspartnere innen nav og arbeidsgiver bruker meg som kasteball og urealistiske løsninger i forhold til tiltak. Jeg mener selv at jeg skal kunne få gå på tilretteleggingstilskudd på en arbeids plass hvor jeg selv kan gjøre en funskjsonsvurdering. Handlingsplan?Eller kanskje denne etaten synes det er best med uføretrygd? MIn erfaring med trygdeetaten er at saksbehandlere der ofte ikke er kompetente tilå ivareta lovverk som eksisterer per idag, de klarer ikke å tenke konstruktivt i sine egne vurderinger.Blir det for vanskelig sender saksbehandlere saken eller vurderingen til en annen saksbehandler.Tiden går imin sak, dette er en stor påkjenning på en som gjør allt for å bli bedre . Funksjonsvurdering ved hjelp av ergoterapaut eller fysioterapaut blir ikke brukt for arbeidsplassvurdering . Jeg synes nav har en flott nettside med info. men det er ikke mye som fungerer per idag.Hva kan jeg gjøre mere? Hadde jeg hatt mulighet hdde jeg selvfølgelig kunnet betale en videreutdanning innenfor et område hvor jeg har mulighet til å prøve ut en helt annen arene, men slik er ikke min situasjon.Er det i det hele tatt noe mer jeg kan gjøre? Vennlig hilsen "motløs"

Skrevet

Syns du har gode forslag, jeg. "Jeg mener selv at jeg skal kunne få gå på tilretteleggingstilskudd på en arbeids plass hvor jeg selv kan gjøre en funskjsonsvurdering. Handlingsplan?"

Lønnstilskudd/tilretteleggingstilskudd sammen med en kartlegging av funksjonsevne og kompetanse i forhold til det som arbeidsmarkedet krever? Du har rett på en serviceerklæring/handlingsplan. Skriv et brev til NAV og be om et møte, kanskje?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...