Gå til innhold

Hvor mye kaffe tåler du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på dette, siden det virker som jeg har en relativt lav toleransegrense for koffein. På Wikipedia står det at koffein i ekstreme mengder kan medføre angst-lignende tilstander, men for meg kan dette bety én dobbel kaffe latte. Først blir jeg gira og glad (perfekt når husarbeidet skal tas unna :-) men etter noen timer kan jeg bli frustrert, skjelven, rastløs og få tendenser til angst. Det er ikke like ille hver gang, men som regel får jeg en slags nedtur. Virkningen av en kaffe kan holde seg nesten hele dagen. Flere som merker noe slikt etter såpass lite?

Leser også på nettet at man etterhvert øker sin toleranse for koffein, men jeg tviler på at dette gjelder meg. Har drukket ulike typer espresso-kaffe i ca 5 år nå, og merker ingen "bedring".

Filter/kokekaffe drikker jeg så sjelden at jeg har ikke noen referanse til hvor mye jeg tåler.

Skrevet

Jeg kan drikke en dobbel espresso rett før sengetid uten at det går utover nattesøvnen, så det ser ut til at vi befinner oss i hver vår ende av spekteret. ;)

Skrevet

Tror det er veldig individuelt. Kaffe har aldri hatt noen innvirkning på søvn for meg. Tar som regel en kaffe med ei venninne etter korøvelse (kl 21.30 om kvelden) hver uke - drikker to doble latte eller cortado og går hjem og sover som en stein en time etterpå.

Skrevet

Jeg drikker traktekaffe, og det går med noen kanner pr dag. Det første jeg gjør når jeg står opp er å sette på kaffen, og det siste jeg gjør før jeg tar kveld er å slurpe kaffe.

Har drukket kaffe siden jeg var 15 år, men aldri merket noen fysisk eller psykisk virkning.

Skrevet

Jeg tåler ubegrenset med kaffe på dagtid, men drikker egentlig ikke så veldig mye sånn til daglig, det blir tre-fire krus tenker jeg. Bør ikke drikke kaffe etter ca kl 2000 på kvelden, for da får jeg problemer med å sove.

Skrevet

Jeg tåler ca. 3 kopper kaffe - og jeg er nesten avhengig av 1-2 kopper til frokost for å våkne og komme i gang med dagen. Drikker jeg 4-5 kopper kaffe blir jeg kald på hender og føtter og kjenner meg stresset og urolig, rastløs og småhissig.

Skrevet

Jeg kan drikke en dobbel espresso rett før sengetid uten at det går utover nattesøvnen, så det ser ut til at vi befinner oss i hver vår ende av spekteret. ;)

Jeg drikker ofte kaffe latte på senga, og sovner som en stein (dessverre av og til før jeg har stått opp og pusset tennene...)

Skrevet

Jeg drikker bare vanlig filterkaffe, har aldri smakt kaffe latte eller sånne ting i hele mitt liv. Men kan bøtte innpå uante mengder i løpet av morgenen og formiddagen, og er ganske avhengig av kaffe for å få opp turtallet. Blir det for mye, kan jeg merke det på magen, men ikke på noen annen måte.

Om kvelden drikker jeg nesten aldri kaffe, og får i så fall trøbbel med å sove.

Men det får jeg med vanlig te om kvelden også. For ikke å snakke om hvor pissetrengt jeg da blir i løpet av natta.

Skrevet

Samme her. :o)

Skrevet

Jeg drikker en kanne (1 liter) når jeg våkner om morgenen, og 1 kanne etter middagshvilen (hviler 2 timer). Får ingen angst eller noe sånt, men av og til mye luft i magen.

Skrevet

Jeg tåler kjempemasse! Min puntlærsmage tåler også mye, men jeg _kan_ merke det på magen hvis jeg har fått for mye kaffe.

Jeg er helt avhengig av kaffe og får helt abstinenser og hodepine uten;-)

Skrevet

Her er litt tabloid informasjon om kaffens farer og fortreffelighet:

http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=154937

"Visste du at - Drikker du 400 kopper på under en time (cirka 15 gram koffein totalt), kan du like gjerne si game over?"

Næh, er det sant?? Da får jeg vel prøve å unngå det ;o)

Skrevet

"Visste du at - Drikker du 400 kopper på under en time (cirka 15 gram koffein totalt), kan du like gjerne si game over?"

Næh, er det sant?? Da får jeg vel prøve å unngå det ;o)

Ja, jøss! Det gjelder å passe seg!! ;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Hverken magen eller hodet reagerer på kaffe, sånn umiddelbart. Har en sterk formening om at mye kaffe, selv tidlig på dagen, kan gå utover søvnen min, men har også erfart at den IKKE gjør det. Det er vel heller sånn at i perioder jeg fra før sover litt dårlig (hvilket hender i blant), bør jeg mer eller mindre holde meg unna kaffe. Så skal jeg ikke bli liggende å ergre meg over kaffen jeg drakk, i hvert fall :)

Gjest kaffedrikkeren
Skrevet

Tåler det meste men dersom jeg ikke spiser noe særlig og i tillegg drikker mye kaffe blir jeg litt småskjelven (lavt blodsukker-aktig).

Hva med å heller drikke koffeinfri kaffe? Det er jo ganske trendy også ;)

Skrevet

Tåler det meste men dersom jeg ikke spiser noe særlig og i tillegg drikker mye kaffe blir jeg litt småskjelven (lavt blodsukker-aktig).

Hva med å heller drikke koffeinfri kaffe? Det er jo ganske trendy også ;)

Koffeinfri er for pyser. Oppturen er verdt det. ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...