hyssing Skrevet 23. august 2007 Skrevet 23. august 2007 Hei. Håper noen kan hjelpe meg. Jeg lurer på om noen mener jeg kan få yrkesrettet attføring. Jeg har fått utviklet astma og allergi mot støv. Jeg jobber i en næringsmiddelbedrift, men jeg klarer ikke å jobbe der lenger fordi jeg blir så tungpusten, får hosteanfall og blir så fort utslitt. Jeg har blitt sykemeldt pga av det. Jeg må bruke astma medesin daglig og det hjelper litt men uansett så klarer jeg ikke å gjøre den jobben jeg egentlig skal gjøre fordi reaksjonen er så sterk. Har vært hos fastlege og lungeavdeling på sykehuset og di anbefalte at jeg skulle prøve å få meg ny jobb, evt søke om yrkesrettet attføring. Utdannelsen min er industriarbeider. Men det er vanskelig å jobbe innenfor dette yrket med min situasjon. Noen som tror jeg har mulighet til å få yrkesrettet attføring?, En annen ting er om noen vet om jeg har generell studiekompetanse? Jeg har fullført og bestått GK og VK1 på yrkesskolen. Jeg har Fagbrev i næringsmiddelindustrien og jeg har jobbet over 10 å i samme bedrift. Noen som vet om jeg da har generell studiekompetanse? Håper noen har tid til å svare meg:) 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 23. august 2007 Skrevet 23. august 2007 Vilkår for attføring er vel at du av helsemessige årsaker ikke kan fortsette i den jobben du har. Kan ikke du det, så fyller du vilkårene. Med den utdannelsen/bakgrunnen du har vil jeg gjette på at du ikke har generell studiekompetanse. Men mange høgskoler tar inn studenter som ikke har dette ut fra yrkespraksis og slikt, men akkurat det kan jeg lite om. Har i alle fall en kompis uten generell studiekompetanse som tar høgskoleutdanning nå. Er dessuten mange utdannelser du kan ta som ikke krever generell studiekompetanse. Snakk med eh saksbehandler hos NAV, så får du vite mer om mulighetene dine. Lykke til med valgene dine! :-) 0 Siter
Gjest Silver Fairy Skrevet 23. august 2007 Skrevet 23. august 2007 Om du ikke har studiekompetanse kan du gå under 23+5-regelen (eller hva det nå heter.) 5 års jobberfaring og over 23 år. 0 Siter
Aleksia Skrevet 23. august 2007 Skrevet 23. august 2007 Om du har fagbrev så har du generell studiekompetanse for å søke på noen høgskoler. Men det kan være lurt å ta matte, historie, samfunnsfag, historie, norsk på videregående skole, da det da kan være lettere å komme inn om det ikke er åpent studie. Du får nærmere opplysninger om dette, hvis du kontakter den enkelte skole. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.