Gå til innhold

Vil ikke låne bort bøker.

Anbefalte innlegg

Gjest Vil ikke være bibliotek
Skrevet

Hvordan ser dere på bøker? Er det bruk og kast eller samler dere?

Jeg samler og derfor litt irriterende når folk skal låne bøker.

Er det frekt si nei til utlån av bøker? Ja, det er vel det og jeg greier nok ikke å si nei heller. Det virker gnient og smålig. Men det er så mange bøker som forsvinner på den måten.

Jeg leser en del og har naturlig nok en del bøker. Jeg tar vare på alle bøker jeg har lest og ønsker ikke at bøker skal forsvinne fra samlingen min.

Nå er det svigermor som har lånt. Hun har hatt dem i mange måneder og da hun skulle hit en tur, sendte mannen min en tekstmelding og ba henne ta med bøkene. Det skulle hun gjøre, men det gjorde hun ikke.

Sist hun lånte en bok tok det også flere måneder og da jeg til slutt dristet meg (synes det er flaut å spørre) til å spørre, sa hun at hun hadde lånt den av datteren sin og levert den til henne. Dette var Anne Karin Eldstad og det er viktig for meg å ha alle bøkene hennes. Jeg kjøpte en ny.

Så er det min svigerinne som lånte en bok i januar. Første gang jeg spurte etter den, hadde hun ikke lest den. Andre gang jeg spurte hadde hun lånt den bort til søsteren sin.

Dette har skjedd med venninner også.

Nå synes jeg det blir flaut og spørre for tredje gang.Det virker masete.Blir vel til at jeg gir opp.

Det virker som de ikke har det samme forholdet til bøker som meg. Er den lest, så er den lest og ikke noe å ta vare på.

Gjest Elextra
Skrevet

Enig med deg, kjedelig ikke å få bøker igjen. Men likevel kjipt ikke å ville låne bort, synes jeg. Neste gang får du presisere at du gjerne vil ha boken igjen så snart som mulig. Kanskje du også skal notere ned hvem som lånte den og når - til eget bruk? Da kan jo også vise til notatet om det senere skulle bli noe tvil.

Gjest Masekråka
Skrevet

Skriv navnet ditt i bøkene. Ellers har jeg ikke noe annet tips enn å skrive opp på en liste hvem som har lånt hva når. Da er det lettere å be om å få dem tilbake. Vi har samme problemet med filmer, og noen ganger har både vi og de som har lånt glemt hvilke det var, helt til vi plutselig mangler en hel haug, og det er umulig å spørre hver enkelt om hvem som har hvilken film (som de kanskje har lånt vekk videre).

Skrevet

Slutt å lån bort bøkene om du ikke får dem tilbake igjen. Det er helt klart en selvfølge og normal folkeskikk å levere tilbake det man har lånt og man skal i alle fall ikke låne det bort videre!

Skrevet

Jeg skjønner godt at du vil ha bøkene dine tilbake! Det vil jeg også! Har ei venninne som lånte mange bøker for kanksje et år siden, som hun ikke har levert tilbake. Greit for meg, for jeg har litt liten hylleplass akkurat nå - og dessuten har jeg skrevet navnet mitt i alle bøkene.

Akkurat det synes jeg du skal gjøre konsekvent ved utlån. Ikke lån ut uten at navnet ditt står der, og presiser at du vil ha den tilbake med en gang den er lest.

Jeg låner av og til bøker av venner, og passer alltid på at det står navn i dem. For også jeg kan glemme....Jeg har også vært litt treg med å levere tilbake, men det er glemsomhet, ikke noe annet.

Skrevet

Ei bok som jeg har lest, har nesten ingen verdi for meg lenger. Da låner jeg dem bort til venninner og familie. Det er så fint når vi kan diskutere bøkene etter at de har lest dem. Dette fører til at jeg ikke alltid får igjen bøkene, men det gjør ingenting. Da slipper de å samle støv hos meg og jeg har plass til nye bøker. :)

Skrevet

Ei bok som jeg har lest, har nesten ingen verdi for meg lenger. Da låner jeg dem bort til venninner og familie. Det er så fint når vi kan diskutere bøkene etter at de har lest dem. Dette fører til at jeg ikke alltid får igjen bøkene, men det gjør ingenting. Da slipper de å samle støv hos meg og jeg har plass til nye bøker. :)

Da regner jeg med at du ikke låner av andre?

Skrevet

Da regner jeg med at du ikke låner av andre?

Jeg låner av andre også, men mest av moren min og gode venninner. Leverer bøkene tilbake når jeg husker det. Jeg synes også at ideen med å gi bøker videre når man har lest dem er god. Forbruket er stort nok som det er. :)

Skrevet

Jeg har ikke tenkt som deg at jeg helst ikke vil låne bort, men kanskje det rett og slett skyldes at jeg ikke har samme dårlige erfaring som deg?

For det første synes jeg ikke der er så mange som ber om å få låne, og for det andre kan jeg ikke huske at de glemmer eller drøyer med tilbakeleveringen.

Eneste unntaket fra det er at jeg vet at jeg en eller annen gang har lånt bort en kokebok og en krimbok, men ikke fått dem tilbake. Problemet er bare at jeg ikke klarer å huske til hvem jeg lånte dem bort, men jeg mener å hsuke at bortlåningen skjedde fordi JEG anbefalte dem sterkt og tilbød dem å låne bøkene. De som lånte dem har helt sikkert glemt hele greia, og husker ikke lenger at dette er noen andres bøker.

Det hjelper ikke om det står mitt navn i dem heller, hvis bøkene bare står i bokhylla og ikke åpnes! ;-)

Kanskje du burde ha bokbind på bøkene får du låner dem ut, og klistre en lapp på ryggen der det står at denne boka tilhører X? ;-)

Forøvrig anbefaler jeg sterkt å føre lister, slik en annen antydet i svarene du har fått.

Selv låner jeg sjelden bøker - først og fremst fordi jeg er redd for at de skal bli stygge. Jeg liker å ha med meg skjønnlitteraturen jeg leser mens jeg er på farten - leser på ussen, på stranda etc, og da kan bøkene fort bli litt stygge. Derfor kjøper jeg helst paperback, og da gir jeg ofte bort bøkene til venner/familie etterpå.

Skrevet

Jeg låner av andre også, men mest av moren min og gode venninner. Leverer bøkene tilbake når jeg husker det. Jeg synes også at ideen med å gi bøker videre når man har lest dem er god. Forbruket er stort nok som det er. :)

Jeg har det akkurat som deg, flowy. elsker å lese, men bryr meg ikke om bøkene etter de er lest. Huset er alt overfylt av bøker, så jeg er bare glad for å låne dem bort, og sier stort sett at jeg ikke trenger å få dem tilbake. Jeg har et par venninner og familiemedlemmer som har det på samme måten, og bøkene sirkulerer som oftes mellom oss, og det varierer hvor de ender til slutt.

Skrevet

Jeg låner gjerne bort bøker.

Men jeg skjønner godt at du ikke har lyst til å låne bøkene bort til folk når du ikke får dem tilbake. Jeg ville aldri lånt en bok for så å låne den videre til noen andre. Man skal levere tilbake det man har lånt!

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg låner bort både bøker og DVD, men jeg er ikke redd for å minne folk på at de har noe som er mitt. :-D Har aldri opplevd at noen har blitt sure fordi jeg ber om å få en bok eller en film tilbake.

Skrevet

Men jeg samler på dem

Skrevet

Hei, jeg er som deg. Samler på bøker og har noen forfattere som jeg må ha alle bøkene av. Jeg låner de bort jeg da, men har heller ikke dårlige erfaringer med at jeg ikke har fått igjen bøker (bortsett fra én akkurat nå i det siste, men jeg regner med at den kommer med tid og stunder). Jeg elsker bøkene mine, og er stolt av samlingen min (har MANGE), og det er viktig for meg at jeg har alle bøkene...

Skrevet

Jeg har også samlet på bøker altfor lenge, og har bokhyller omtrent i alle rom. Nå synes jeg at jeg har altfor mange, så jeg kvitter meg gjerne med noen. Har av og til tatt noen med til min søster, men har vel fått de fleste igjen.

Skrevet

Jeg låner bort både bøker og DVD, men jeg er ikke redd for å minne folk på at de har noe som er mitt. :-D Har aldri opplevd at noen har blitt sure fordi jeg ber om å få en bok eller en film tilbake.

Jeg er også så "frekk" at jeg minner folk på det når de glemmer å levere tilbake, men jeg har opplevd at folk blir sure. Moderen ble potte sur en gang jeg etterlyste en bok. Den hadde hun minsann kjøpt selv, ja. Jeg tok hevn ved å låne den av henne og ikke levere den tilbake:-)

Skrevet

Men jeg samler på dem

Hvorfor det? For å ha når du bli gammel eller for at de skal bli kastet når du er død? Hehe.. Neida.. Jeg forstår hva du mener. :)

Skrevet

Enig med deg, kjedelig ikke å få bøker igjen. Men likevel kjipt ikke å ville låne bort, synes jeg. Neste gang får du presisere at du gjerne vil ha boken igjen så snart som mulig. Kanskje du også skal notere ned hvem som lånte den og når - til eget bruk? Da kan jo også vise til notatet om det senere skulle bli noe tvil.

Jeg er til dels enig med deg.

Jeg låner bort bøkene mine, men hvis noen som vil låne allerede har av mine bøker hjemme hos seg (og har hatt dem der i årevis) sier jeg at jeg vil ha tilbake det de har lånt først.

Så gnien/kjip er jeg faktisk :-)

Gjest bookcrosser
Skrevet

Ta en kikk på denne siden:

www.bookcrossing.com

For dem som er glade i bøker og gladelig låner ut eller gir fra seg.

Gjest bookcrosser
Skrevet

Jeg har det akkurat som deg, flowy. elsker å lese, men bryr meg ikke om bøkene etter de er lest. Huset er alt overfylt av bøker, så jeg er bare glad for å låne dem bort, og sier stort sett at jeg ikke trenger å få dem tilbake. Jeg har et par venninner og familiemedlemmer som har det på samme måten, og bøkene sirkulerer som oftes mellom oss, og det varierer hvor de ender til slutt.

Ta en kikk på denne siden:

www.bookcrossing.com

En side for dem som er glad i bøker og som gjerne låner ut eller gir dem fra seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...