Gå til innhold

Har noen god peiling på kjøpsloven?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt et produkt til omlag 6000 kroner. Etter en ett år oppsto en feil som selger vedgikk var en produksjonsfeil og de reparerte denne. Nå, tre måneder senere har samme feil oppstått igjen. Kan vi kreve å få ett nytt produkt, eller må vi nøye oss med at selger vil reparere feilen en gang til?

Gjest Brukbart
Skrevet

Du må nok nøye deg med at de igjen prøver å reparere produktet.

Skrevet

Selger/produsent har rett til å forsøke å rette feilen tre ganger (samme feil) - men hvis det samme skjer for fjerde gang, har kjøper rett på nytt produkt... (er akkurat inni i samme karusellen selv:-) Produsent har her ett forsøk igjen før jeg skal ha ny TV...)

Skrevet

Selger/produsent har rett til å forsøke å rette feilen tre ganger (samme feil) - men hvis det samme skjer for fjerde gang, har kjøper rett på nytt produkt... (er akkurat inni i samme karusellen selv:-) Produsent har her ett forsøk igjen før jeg skal ha ny TV...)

Takk for svar - da håper jeg feilen blir rettet skikkelig denne gangen.

  • 2 uker senere...
Skrevet

Kjøpsloven gjelder for kjøp mellom privatpersoner og næringsdrivende som er foretatt før 1. juli 2002. Dersom kjøpsavtalen er inngått før 1 juli 2002, vil dine rettigheter og plikter reguleres av kjøpsloven av 13 mai 1988.

Etter 2002 er det forbrukerkjøpsloven som gjelder:når privatpersoner kjøper noe fra en næringsdrivende. Siden det kun er et år siden dere kjøpte varen er det altså denne loven som gjelder i dette tilfellet.

Hentet fra http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1025782287.59#hva_har_du_krav_paa_hvis_varen_har_en_mangel

"Etter forbrukerkjøpsloven har selgeren kun to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet.".

Videre:

"Hva har du krav på hvis varen har en mangel?

Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen. Det er du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres. Selgeren kan bare kreve å få reparere varen hvis det er umulig å fremskaffe en ny (for eksempel at varen ikke lenger produseres), eller at det vil medføre en urimelig kostnad å fremskaffe en ny. Dette betyr at varer som er kostbare og som faller mye i verdi ikke kan kreves omlevert (for eksempel biler og motorsykler). Masseproduserte varer som finnes på lager vil det som regel være kurant å kreve omlevert (for eksempel mobiltelefoner). Unntak gjelder hvis reparasjon kan skje "uten nevneverdig ulempe" for kjøper (f eks retting i løpet av et par dager) og reparasjonen gjør at varen blir så god som ny (f eks sko som blir sterkere enn før). I slike tilfeller skal det lite til før selgers kostnader anses urimelige (f eks hvir innkjøpsoris for ny vare er 3 ganger høyere enn reparasjonskostnadene). Uavhengig av om selgeren skaffer en ny vare eller retter mangelen kan du kreve at dette gjøres kostnadsfritt, det vil si at du får dekket alle omkostningene du har hatt for å få mangelen utbedret.

Dersom du velger at selgeren skal reparere, eller at selgeren har krav på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom det tar mer enn en uke å få rettet mangelen. Merk deg også at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet.

Prisavslaget skal tilsvare reduksjonen i varens verdi. Er varen bare verdt halvparten så mye med mangelen, kan du kreve et prisavslag på 50 %. Dersom mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å heve kjøpet. Du må da levere varen tilbake til selgeren mens selgeren må betale tilbake kjøpesummen pluss forsinkelsesrente fra det tidspunktet du reklamerte på feilen.

Dersom du har lidd et økonomisk tap, kan du i tillegg i en del tilfeller kreve erstatning fra selgeren. Merk deg at du plikter å begrense tapet, og at du ikke får erstattet tap i næringsvirksomhet."

Skrevet

Selger/produsent har rett til å forsøke å rette feilen tre ganger (samme feil) - men hvis det samme skjer for fjerde gang, har kjøper rett på nytt produkt... (er akkurat inni i samme karusellen selv:-) Produsent har her ett forsøk igjen før jeg skal ha ny TV...)

Det var sikkert slik etter den gamle kjøpsloven, men nå er ikke reglene slik.

Etter forbrukerkjøpsloven (som gjelder for kjøp etter 2002) kan selger bare kreve å få reparere varen hvis det er umulig å fremskaffe en ny (for eksempel at varen ikke lenger produseres), eller at det vil medføre en urimelig kostnad å fremskaffe en ny.

Dersom du velger at selgeren skal reparere, eller at selgeren har krav på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom det tar mer enn en uke å få rettet mangelen. Merk deg også at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet, jfr. http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1025782287.59#hva_har_du_krav_paa_hvis_varen_har_en_mangel

Skrevet

Det var sikkert slik etter den gamle kjøpsloven, men nå er ikke reglene slik.

Etter forbrukerkjøpsloven (som gjelder for kjøp etter 2002) kan selger bare kreve å få reparere varen hvis det er umulig å fremskaffe en ny (for eksempel at varen ikke lenger produseres), eller at det vil medføre en urimelig kostnad å fremskaffe en ny.

Dersom du velger at selgeren skal reparere, eller at selgeren har krav på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom det tar mer enn en uke å få rettet mangelen. Merk deg også at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet, jfr. http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1025782287.59#hva_har_du_krav_paa_hvis_varen_har_en_mangel

Heisann:-) Takk!! Det var interessant informasjon, da har selger punmpes oss full med gamle opplysninger i denne saken, tydeligvis.

Men jeg lar de bero for nå, for TV'en fungerer (etter to reparasjoner, hvor TV'en har vært borte i over to uker uten av vi fikk låne en annen)...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...