Gå til innhold

Personlig kristen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg oppfatter det slik at folk som sier de er personlig kristne gjerne vil understreke at de har en TRO, og at de ikke er litt sånn tradisjon-kristen som begår en del kristne handlinger (dåt, bryllup etc), er medlem i kirka osv men som egentlig ikke reflekterer så mye over Gud og Jesus.

Hvem av dem som går mest i kirka, av de "personlig kristne" eller de "tradisjonskristne" kan være hipp som happ.

Gjest spfiffi
Skrevet

Snodig med forskjellig grad av det å være kristen...Enten er man kristen, eller så er man det ikke. Jeg er kristen, og jommen er det personlig, men bruker da aldri uttrykket "personlig kristen", da det sier jo selv at det er personlig å være kristen?

Øh...dustete uttrykk spør du meg! Og det går heller ikke an å være halv-kristen.

Skrevet

Jeg ordla meg litt feil i mitt første innlegg. Det jeg mente var at de som kaller seg personlige kristne ikke nødvendigvis går i kirken hver søndag. Men at de kan gå der av og til, men etter min mening er det ikke de som er de mest ivrige og føler at de er i den innerste kretsen.

Jeg har jobbet med et par som kalte seg personlige kristne, det er ikke noen forskjell på disse og på de mest ivrige kirkegjengerne, men de leste bibelen og tolket den, stort sett likt, men av og til, på visse punkter, mer som de ville, uten av det nødvendigvis var noe forskjell på det og en hva en prest i kirken kan messe om.

Vet ikke om dette ble noe mer klart da men:-)

Forøvrig er jeg usikker på om det finnes noen klar og riktig tolkning av dette.

Da er jeg enig med deg. Jeg tror heller ikke det finnes noen klar tolkning av det å være kristen/personlig kristen.

Tro er en veldig personlig ting, og de fleste forholder seg vel til religion og tro på en egen, personlig måte.

Gjest bakventland
Skrevet

Snodig med forskjellig grad av det å være kristen...Enten er man kristen, eller så er man det ikke. Jeg er kristen, og jommen er det personlig, men bruker da aldri uttrykket "personlig kristen", da det sier jo selv at det er personlig å være kristen?

Øh...dustete uttrykk spør du meg! Og det går heller ikke an å være halv-kristen.

Nei, jeg syns det er teit selv. Enten er man kristen, eller så er man ikke kristen.

Selvsagt er noen mer aktivt kristen enn andre, mens andre har et mer avslappet forhold til kristendommen, men som sagt, er man kristen, så er man kristen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...