Gå til innhold

Hvem man bør invitere til bryllup...

Anbefalte innlegg

Gjest hvatrordere
Skrevet

Her er vel skikk og bruk litt forskjellig fra familie til familie og samfunnslag til samfunnslag??? Hvis det er storbryllup, så inviterer en vel både rått og råte, med nær og fjern familie, venner, bekjente kolleger, naboer osv,

men hva om man kun ønsker å ha et lite og intimt bryllup, med kun aller nærmeste familie, dvs søsken og foreldre? Noen sier at man MÅ invitere faddere, men hvis disse er f.eks. onkler og tanter, hva da? Jeg har tenkt å gifte meg neste år, men kun ha nærmeste familie. Har ikke tenkt å invitere venner heller. Litt for å spare, men også fordi jeg ikke orker noe særlig styr. Må jeg da invitere faddere? Føler ikke jeg har hatt noe nært forhold til mine faddere, snarere et mer anstrengt forhold, har faktisk nærmere forhold til mine andre onkler og tanter, og føler det blir litt urettferdig om jeg inviterer mine faddere fremfor dem. Derfor vil jeg kun invitere mine søsken og foreldre, og samme har min forlovede tenkt å gjøre. Han har heller ikke noe forhold til sine faddere og føler ikke for å be dem. Har våre faddere grunn til å bli fornærmet? Burde de ikke forstå at når vi ønsker å ha et lite og intimt bryllup, så er det derfor de ikke blir invitert? Hadde vi hatt større bryllup skulle vi selvsagt invitert både de, andre onkler og tanter og selvsagt venner.

Gjest Ravnarokk
Skrevet

Jeg ville tenkt litt på hvem som har invitert deg i ulike selskap, hvem du har mest kontakt med osv. Jeg kommer ikke til å invitere fadderne mine, de har jeg null kontakt med og er derfor utelukket. I et bryllup syns jeg de som skal gifte seg får bestemme.

I et slikt bryllup ser jeg for meg: Mor og Far på begge sider, alle søsken og deres menn/koner pluss forlovere, eventuelt gode venner. Der dere også spiste/drakk ilag før en eventuelt fest som nevnt nedenfor..

Kanskje du kunne vurdert å hatt flere til festen etterpå, om dere skal ha? Der dere kunne invitert flere, men ikke hatt noe drikke/mat inkl.

Gjest hos oss
Skrevet

Det er absolutt ikke noe krav å invitere faddere til bryllupet.

Alle vil forstå "utvalgskriteriene" når dere inviterer søsken og foreldre.

Dere må jo også invitere forloverne, men det er kanskje noen av søsknene?

Ha en fin bryllupsfeiring!

Gjest hvatrordere
Skrevet

Det er absolutt ikke noe krav å invitere faddere til bryllupet.

Alle vil forstå "utvalgskriteriene" når dere inviterer søsken og foreldre.

Dere må jo også invitere forloverne, men det er kanskje noen av søsknene?

Ha en fin bryllupsfeiring!

Har valgt søsken til forlovere pga vi ønsker et lite bryllup.

En venninne av meg ble litt fornærmet over at jeg ikke ville ha henne til forlover, men som jeg sa til henne: Hadde det vært et stort bryllup så hadde jeg ville hatt henne, men pga vi ikke skulle ha storbryllup og kun nærmeste familie, så så vi det som greiest å ha familie som forlovere.

Gjest hvatrordere
Skrevet

Jeg ville tenkt litt på hvem som har invitert deg i ulike selskap, hvem du har mest kontakt med osv. Jeg kommer ikke til å invitere fadderne mine, de har jeg null kontakt med og er derfor utelukket. I et bryllup syns jeg de som skal gifte seg får bestemme.

I et slikt bryllup ser jeg for meg: Mor og Far på begge sider, alle søsken og deres menn/koner pluss forlovere, eventuelt gode venner. Der dere også spiste/drakk ilag før en eventuelt fest som nevnt nedenfor..

Kanskje du kunne vurdert å hatt flere til festen etterpå, om dere skal ha? Der dere kunne invitert flere, men ikke hatt noe drikke/mat inkl.

Vi skal ikke ha noen fest etterpå.

Vi skal ha en liten vielse hos byfogden med kun oss og forlovere, og så middag og kaker etter det. Ingen fest etterpå. Kunne kanskje hatt etterselskap og invitert venner dagen etter da, men vi får se.

Skrevet

Hvis man i noe tilfelle MÅ invitere faddere, er det til konfirmasjonen.

Mange har ikke noen kontakt med fadderne sine i det hele tatt når det blir aktuelt med bryllup.

Skrevet

Neida, dere behøver ikke å invitere faddere. Fadderens oppgaver er vel over når man har blitt konfirmert også.

Inviter akkurat hvem dere vil, det er deres dag :)

Skrevet

Det må være helt greit å ikke be fadderne i bryllupet! Særøig når det er et såpass lite og intimt bryllup.

Som laban sier så er det konformasjonen hvor fadderne absolutt ikke kan overses.

Skrevet

Det må være helt greit å ikke be fadderne i bryllupet! Særøig når det er et såpass lite og intimt bryllup.

Som laban sier så er det konformasjonen hvor fadderne absolutt ikke kan overses.

Skrevet

Jeg hadde ikke mine faddere i bryllupet mitt, vi har _null_ kontakt så det var ikke engang i tankene mine.

Gjest hvatrordere
Skrevet

Er foreldrene mine og forloveden min som "maser", de sier at fadderne kommer til å bli skuffet fordi det er vanlig å invitere faddere.

Skrevet

Er foreldrene mine og forloveden min som "maser", de sier at fadderne kommer til å bli skuffet fordi det er vanlig å invitere faddere.

Det er ganske mange varianter av bryllup. Hva som er "vanlig", er derfor høyst diskutabelt.

Jeg synes det er noe tull å invitere folk man ikke har noe særlig kontakt med, til bryllup.

Skrevet

I mitt bryllup inviterte vi faddere, men vi hadde adskillig flere gjester enn det du beskriver her.

Jeg synes ikke at man kan løsrive spørsmålet om hvem som bør bli bedt fra spørsmålet om hva slags bryllup man ønsker seg, hva enten det gjelder spørsmål om man skal be faddere, venner, tanter eller andre.

F eks så vil mange kanskje forvente å bli bedt tilbake i et bryllup til noen som var bedt i ens eget bryllup, men bare dersom festene er "tilnærmet like store".

Selv om det kanksje hadde vært naturlig for mange å invitere fadderne i et litt større bryllup, er det litt pussig å kreve det når dere skal ha et såpass lite bryllup. Dere har jo allerede unnlatt å bruke venner som forlovere for å få bryllupet mer intimt, og da er det snålt å skulle insistere på at fadderne må komme!

Jeg skulle tro at dersom dere ville ha 2-4 gjester ekstra utenom den nærmeste familie, så ville dere kanskje heller ønsket å hatt noen gode venner der enn fadderne??

Skrevet

Vi hadde nå stort bryllup da vi giftet oss, og mine faddere var der ikke (med unntak av min tante og onkel). Husker vi diskuterte det, men jeg sa at siden jeg ikke hadde særlig kontakt med dem, syntes jeg ikke det var naturlig å be dem. Ingen ble sure for det (så vidt jeg vet).

Jeg har et fadderbarn som nå er 21 år, som jeg dessverre har hatt lite kontakt med etter han ble ungdom. Har ingen forventninger om å bli bedt i hans bryllup når han en gang skal gifte seg.

Et annet fadderbarn har jeg mye kontakt med, og jeg vil tro at der er det mer naturlig å bli bedt i brullup (om maaaange år til) :-)

Skrevet

I mitt bryllup inviterte vi faddere, men vi hadde adskillig flere gjester enn det du beskriver her.

Jeg synes ikke at man kan løsrive spørsmålet om hvem som bør bli bedt fra spørsmålet om hva slags bryllup man ønsker seg, hva enten det gjelder spørsmål om man skal be faddere, venner, tanter eller andre.

F eks så vil mange kanskje forvente å bli bedt tilbake i et bryllup til noen som var bedt i ens eget bryllup, men bare dersom festene er "tilnærmet like store".

Selv om det kanksje hadde vært naturlig for mange å invitere fadderne i et litt større bryllup, er det litt pussig å kreve det når dere skal ha et såpass lite bryllup. Dere har jo allerede unnlatt å bruke venner som forlovere for å få bryllupet mer intimt, og da er det snålt å skulle insistere på at fadderne må komme!

Jeg skulle tro at dersom dere ville ha 2-4 gjester ekstra utenom den nærmeste familie, så ville dere kanskje heller ønsket å hatt noen gode venner der enn fadderne??

Støtter deg, morsan :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...