Gjest Vondetær Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Jeg har drevet idrett i mange år og har delvis pga. for trange sko fått en del problemer med leddene på stortærne. Dette henger også sammen med at foten er ganske bred og fordi stortærne er svært mye lengre enn de andre tærne, slik at de får ingen støtte. En åpenbar løsning er vel å ha store nok sko, men da blir liksom skoene noe "løse". Så jeg lurer på om det er mulig å forkorte stortåen slik at den blir mer "normal" ift. de andre tærne og/eller om stortærne kan opereres til å komme nærmere de andre tærne. Det er jo også en viss estetisk side av dette, da mine føtter (ihvertfall stortærne) i dag fremstår som ganske krokete. Jeg er i dag i voksen alder så jeg har lært meg å leve med dette, men jeg blir jo minnet på det hver gang jeg kjøper sko eller skal trene og jeg synes det alltid er vanskelig å finne riktig størrelse og form på skoene. Hvis det er mulig å gjøre noe med dette, hva innebærer det av operasjoner etc. ? Hvem kan gjøre det? Må jeg gå lenge med gips? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest her er en link Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 En ortoped kan vurdere om du vil ha nytte av operasjon. Få henvisning fra fastlegen din. http://www.stolav.no/StOlav/Virksomhet/Behandling/Ortopedi+og+revmatologi/Enheter/Ortopedi/Pasientinformasjon/behand/operasjon_for_hallux_valgus_-skeiv_storta-.htm 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 När vi fär problemer med grunnleddet i stortä, etter hvert som ärene gär, sä skyldes dette i de aller fleste tilfellene slitasje forandringer. Man anbefaler ä operere dette bare när det blir smerter og problemer med ä väre i normal aktivitet. Det ä rette opp vinklen pä tästilling eller forkorte täen uten at det er andre problemer i tillegg, tilrädes ikke. 4-6 uker med avstivning av tärne er ikke spök og det kan bli vanskelig ä komme skikkelig i gang igjen. Sä av dette forstär du sikkert at store nok sko med rikelig bredde foran, er det jeg selv "vil gä for". Lykke til !! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.