Gå til innhold

Problemer med stortærne

Gjest Vondetær

Anbefalte innlegg

Gjest Vondetær

Jeg har drevet idrett i mange år og har delvis pga. for trange sko fått en del problemer med leddene på stortærne. Dette henger også sammen med at foten er ganske bred og fordi stortærne er svært mye lengre enn de andre tærne, slik at de får ingen støtte. En åpenbar løsning er vel å ha store nok sko, men da blir liksom skoene noe "løse". Så jeg lurer på om det er mulig å forkorte stortåen slik at den blir mer "normal" ift. de andre tærne og/eller om stortærne kan opereres til å komme nærmere de andre tærne. Det er jo også en viss estetisk side av dette, da mine føtter (ihvertfall stortærne) i dag fremstår som ganske krokete. Jeg er i dag i voksen alder så jeg har lært meg å leve med dette, men jeg blir jo minnet på det hver gang jeg kjøper sko eller skal trene og jeg synes det alltid er vanskelig å finne riktig størrelse og form på skoene. Hvis det er mulig å gjøre noe med dette, hva innebærer det av operasjoner etc. ? Hvem kan gjøre det? Må jeg gå lenge med gips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

När vi fär problemer med grunnleddet i stortä, etter hvert som ärene gär, sä skyldes dette i de aller fleste tilfellene slitasje forandringer. Man anbefaler ä operere dette bare när det blir smerter og problemer med ä väre i normal aktivitet. Det ä rette opp vinklen pä tästilling eller forkorte täen uten at det er andre problemer i tillegg, tilrädes ikke. 4-6 uker med avstivning av tärne er ikke spök og det kan bli vanskelig ä komme skikkelig i gang igjen. Sä av dette forstär du sikkert at store nok sko med rikelig bredde foran, er det jeg selv "vil gä for". Lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...