Gjest boligbyggern Skrevet 27. august 2007 Skrevet 27. august 2007 Vi tenker på å bygge oss et lite hus, men er litt usikkert hva som er best. Ser det er ute litt prosjekter her og der, men ikke noe som er av vår interesse. Ofte er det tomannsbolig, og det er ikke vi interessert i. Er det enebolig er det ofte et sted vi ikke ønsker å bo. Men så lurte jeg på om det går an å kjøpe en rimelig tomt og så få et av de firmaene som driver med utbygging til å bygge hus til oss der. Altså ferdige tegninger som de har, ikke spesialbestilt arkitekttegnet. Ja, litt vanskelig å ordlegge meg her. Men dere skjønner sikkert. Jeg regner med at det er dyrere å bestille arkitekttegnet hus enn et hus som allerede er ferdigtegnet og i produksjon. Hva tror dere? Og tror dere det er rimeligere å gjøre det på denne måten enn ferdige pakker hvor de har funnet tomten? Og apropos tomt, hvor finner jeg ledige tomter? Er det noe sted man kan søke? 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 27. august 2007 Skrevet 27. august 2007 Det finnes jo massevis av husleverandører som selger mer eller mindre rimelige ferdighus, f.eks. Bloch Watne (usikker på skrivemåte), Mesterhus, Ferdighus, med mange fler. Ved noen kjappe søk på internett finner du et stort utvalg av hus. Du kan søke på tomter på finn.no 0 Siter
soleil Skrevet 27. august 2007 Skrevet 27. august 2007 Kommunene har også tomter til salgs. Husk at i tillegg til husprisen kommer det en del ekstra utgifter som feks grunmur, tilkobling til offentlig anlegg osv. 0 Siter
Gjest boligbyggern Skrevet 27. august 2007 Skrevet 27. august 2007 Kommunene har også tomter til salgs. Husk at i tillegg til husprisen kommer det en del ekstra utgifter som feks grunmur, tilkobling til offentlig anlegg osv. Hva pleier det å koste å sette opp et hus, tenkte på et vanlig hus, kun to etasjer (altså kjeller og hovedetasje), med f.eks. 4 soverom? 0 Siter
soleil Skrevet 27. august 2007 Skrevet 27. august 2007 Hva pleier det å koste å sette opp et hus, tenkte på et vanlig hus, kun to etasjer (altså kjeller og hovedetasje), med f.eks. 4 soverom? Mitt intrykk er at det koster fort mellom 2 og 3 mill med alt. Hva man kan legge i av egeninnsats, tomtepris og valg av standard har en del å si da. Husprodusentene og bankene prøver kanskje å få det til å se rimeligere ut enn det er ved at en del utgifter "går i glemmeboka". Se om du finner noen blogger om husbygging eller kontakt noen som har bygd hus så kan det nok hende du får mer realistiske svar. 0 Siter
mrxx Skrevet 27. august 2007 Skrevet 27. august 2007 Det billigste er at dere finner ei kommunal tomt og tar kontakt med et husfirma som setter opp huset til dere. Det finnes mange hus å velge i mellom i katalogene i tillegg kan dere endre dette litt uten at det koster noe mer. Dere må bare unngå å endre noe etter at byggingen har kommet i gang, for det koster så det holder. Jeg kjøpte ei privat romt, tegnet huset mitt selv og fikk et byggefirma til å sette det opp for meg. Det ble ikke noe dyrere enn om jeg hadde tatt et hus i fra katalogen på samme størrelse. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.