Gå til innhold

Må faddere holde tale? + sp.mål om gave

Anbefalte innlegg

Gjest trenger litt råd
Skrevet

MÅ man holde tale i konfirmasjonen hvis man er fadder? Det er en fadder til da, som jeg ikke kjenner særlig. Jeg er redd for å snakke i forsamlinger så det vil jeg helst slippe. Vet at en av slektningenen skal holde tale.

Forresten, trenger noen forslag til presang også (til jente konfirmant). Jeg er altså fadderen hennes. Hvor stor gave bør jeg egentlig gi? Har ikke lyst å gi penger, men en gave hun kan ha.

Fortsetter under...

Skrevet

Nei, du trenger ikke å holde noen tale. Hos oss har noen faddere talt, andre ikke. Men det kan være lurt å fortelle foreldrene hvorfor du ikke vil gjøre det - så trenger du ikke tenke mer på det. Akkurat dét gjorde en av fadderne da vi hadde konfirmasjon i våres .- og klart hun fikk slippe :)

Hva med å lage en sang til konfirmanten? Så slipper du å tale, men får likevel "sagt" noe i anledning dagen.

Gjest et smykke
Skrevet

Jeg ville holdt tale, men hvis jeg ikke turte å snakke i forsamlinger, ville jeg skrevet sang.

Hvis ikke du gjør noen av delene, bør du si fra til foreldrene hvorfor du ikke gjør det, slik at du ikke virker ignorant (noe du ikke er, siden du spør og lurer her :-))

Et enkelt smykke, gjerne noe helt enkelt enn for spesielt eller "dillete", det er de enkle smykkene jeg fikk til konfirmasjonen jeg bruker mest i dag.

Pris - det kommer helt an på hva du har råd til. Jeg ville nok gitt noe rundt tusenlappen, men nå har jeg jobbet i ti år, og har ok økonomi. For en del år tilbake ville jeg sikkert kjøpt noe for halvparten.

Gjest trenger litt råd
Skrevet

Går det an at jeg bare leser opp et dikt eller to eller noe?

Det som er litt ille er at jeg ikke syns jeg kjenner konfirmanten godt nok til å si så veldig mye. Selv om jeg er fadder (det er flere faddere) så har vi ikke hatt veldig ofte kontakt (i flere år bodde de langt unna). Føler vel litt på at jeg kanskje har sviktet litt som fadder.....Men det har vært så mye i mitt liv, og i deres liv.

Når det gjelder gave, syns jeg det er vanskelig å gi smykke, fordi jeg aner ikke hennes smak.

Gjest et smykke
Skrevet

Går det an at jeg bare leser opp et dikt eller to eller noe?

Det som er litt ille er at jeg ikke syns jeg kjenner konfirmanten godt nok til å si så veldig mye. Selv om jeg er fadder (det er flere faddere) så har vi ikke hatt veldig ofte kontakt (i flere år bodde de langt unna). Føler vel litt på at jeg kanskje har sviktet litt som fadder.....Men det har vært så mye i mitt liv, og i deres liv.

Når det gjelder gave, syns jeg det er vanskelig å gi smykke, fordi jeg aner ikke hennes smak.

Et dikt er kjempefint! Da kan du bare si noen ord om at det er hyggelig å være der og fint å se henne og familien ha det bra (hvis det ser slik ut, da), og så lese diktet.

Et smykke behøver ikke treffe hennes stil akkurat nå, hvis du kjøper noe helt enkelt (et helt enkelt armbånd, for eksempel) så kan hun bruke det senere. Eller bytte det i noe hun øsnker seg mer akkurat nå.

Andre ting man blir glad for selv om man ikke trenger det akkurat nå, er turutstyr (en fin sekk, sovepose, telt) kjøpt i en sportskjede som har butikker der hun bor (slik at det kan byttes).

Eller en praktbok, det kom en fin ny norsk lyrikksamling for et par år siden, den er kjempefin, og vil man alltid ha glede av.

Man behøver ikke finne noe hun synes er supert akkurat nå, hvis det er klassisk eller på annen måte fint å ha om ti og tyve år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...