Gå til innhold

Slanke meg for første gang!

gutt23

Anbefalte innlegg

Heisann!

Tenkte jeg skulle begynne et litt sunnere liv. Men jeg er helt grønn på dette området. Når jeg titta på noen innlegg så leste jeg om kaloritelling og greier....

Hvor mange kalorier om dagen?

Kan jeg spise fett?

Hva drikker jeg ved siden av vann?

Jeg har heller ikke mye penger til å bruke på kosttilskudd og dyr slankekost.

Hva gjør jeg? Hovrdan begynner jeg?

Ok jeg må vel si litt mer om meg selv:

Jeg trener regelmessig ca. 5 timer i uka.

Jeg er 177cm og 73 kg. Jeg vet at dette ikke er noe å klage over, men jeg vil bli litt fastere i fisken og leve litt sunnere! :)

Jeg drikker ikke brus og spiser sjelden godterier, men hvis jeg gjør det så er det sjokolade!

Men jeg elsker mat!

Jeg bor alene så det er ikke all verdens mat jeg lager for meg selv!

Og jeg må ikke glemme at jeg ikke liker brød mat!

Så har noen noen råd blir jeg glad!

-takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nanneklump

Hei!

Vekten din så ganske normal ut, og du trente ganske ofte, så hvis jeg var deg ville jeg ikke "slanket" meg i den forstand, men heller bare lært et nytt og sunnere kosthold og strammet litt opp.

Jeg har selv gått på kurs, utenom konkret hva mat du spiser er de viktigste tipsene å drikke vanvittige mengder vann (helst 3 liter for dagen) og å spise mange små måltider, da får du forbrenningen på topp. Selvsagt kan du drikke andre ting enn vann, lettmelk, juice, light-brus/saft osv.

Det er egentlig like greit at du ikke er så glad i brødmat, for de fleste ernæringseksperter i dag mener at vi spiser altfor mye karbohydrater. Dvs brød, ris, poteter, pasta o.l. Fett bør du selvsagt heller ikke overdrive med, men det er viktig å huske på at ingenting skal kuttes UT, det skal bare kuttes NED på. Litt fett og karbohydrater må du selvsagt ha hver dag, i tillegg til proteiner (egg, ost, kjøtt) og masse grønt (kan aldri få nok grønt!)

Et kosthold for deg kan f.eks. se sånn ut: Til frokost kan du spise en sunn frokostblanding med lettmelk og en banan. Et par timer senere spiser du et eple og en yogurt. Til lunsj kan du spise en salat/suppe e.l. evnt. med noe frukt til. Til middag f.eks. to poteter, grønnsaker og kjøtt/kylling eller pasta, grønnsaker og skinke osv. Til kvelds bør du unngå karbohydrater, en lett suppe, kokt egg, grønt el. er bra.

Når det gjelder fett bør du ikke få i deg mer enn ca et par teskjeer smør for dagen. Unngå smør på brødskiven, prøve å koke middagen, hvis den MÅ stekes bruk olje, unngå for mye dressing på salaten osv.

++++ Moral: Tenk fornuftig så går det bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei gutt23

Du har en helt fin vekt i forhold til høyden din, sats på å holde denne istedenfor å slanke deg. For å bli "fastere i fisken" er det trening (gjerne styrke) som er metoden.

Å spise et sunt kosthold er gunstig for helsen din. Spis variert. Da sikrer du et tilfredsstillende næringsstoffinntak, og du har dermed ikke behov for å bruke kosttilskudd. Du skal ikke begynne å telle kalorier. Innta noe fett da det er nødvendig for at du skal holde seg frisk. Velg helst myk margarin og oljer i matlaging. Vann er en den beste tørstedrikk, men det kan ofte være gunstig å drikke skummet/lettmelk/juice til et par måltider per dag. Forsøk å spise en del grønnsaker og frukt. Godterier er selvsagt ok å spise av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...