Gå til innhold

Tips på "sunn" snacks

Gjest big green clean machine

Anbefalte innlegg

Gjest big green clean machine
Skrevet

Jeg er en mann som er veldig glad i snacks, i alle former. En post potetgull glir ned på noen få strakser, det samme skjer med sjokolade, is og andre søtsaker.

Etter årets sommer har jeg innsett at noe må gjøres, og jeg lurer derfor på om det finnes noen "sunnere" alternativer.

Er selvfølgelig klar over at frukt er godt og sunt, men jeg tenker mer på type godis om f.eks saltstenger, bacon crisp, snaks a jacks osv.

Er helt grønn på å lese innholdet i produktene, og håper derfor at noen med mer innsikt kan tips meg på hva jeg bør velge for å unngå alt fettet.

Skrevet

Hei!

Det beste er selvsagt om du klarer å holde deg borte fra snacks kjøpt i knitrende poser fra Kims eller Maarud, men det vet du jo allerede. ;-)

Hvis du først skal ha noe, så er saltstenger ikke så verst, kalorimessig. Maaruds gullfisker er også OK, og så popcorn da.

Verst: Cheeze doodles. (som er min favoritt...sukk..)

Hilsen en annen snacksoholiker

Skrevet

Saltstenger er det beste, både fett- og kalorimessig (det ene henger jo gjerne sammen med det andre, men her scores det altså godt uansett). Hjemmepoppet popcorn er også ok, men det "verste du kan finne på" er mikropopcorn - der er fettinnholdet faktisk høyere enn for f.eks. vanlig potetgull.

Pringles, mikropop, ostepop, nachchips, ulike typer saltede nøtter, er verstinger mtp kalorier/fett.

Ellers så har det vært spekulert i om kombinasjonen salt og fett er spesielt uheldig ikke bare for hjerte/kar men også for vekta, og sånn sett er jo det meste av salt snacks slett ikke så bra.. Nøtter naturell er "sunt" fordi fettet i dem er av det sunne slaget, men fordi de er så veldig fettholdige gjelder absolutt uttrykket "alt med måte".

Gjest Shira :o)
Skrevet

Saltstenger er det beste, både fett- og kalorimessig (det ene henger jo gjerne sammen med det andre, men her scores det altså godt uansett). Hjemmepoppet popcorn er også ok, men det "verste du kan finne på" er mikropopcorn - der er fettinnholdet faktisk høyere enn for f.eks. vanlig potetgull.

Pringles, mikropop, ostepop, nachchips, ulike typer saltede nøtter, er verstinger mtp kalorier/fett.

Ellers så har det vært spekulert i om kombinasjonen salt og fett er spesielt uheldig ikke bare for hjerte/kar men også for vekta, og sånn sett er jo det meste av salt snacks slett ikke så bra.. Nøtter naturell er "sunt" fordi fettet i dem er av det sunne slaget, men fordi de er så veldig fettholdige gjelder absolutt uttrykket "alt med måte".

Micropopcorn? Ostepop? Hyyyyyyyl, Birdie, det er jo mine favorittsnacks, må du fortelle slikt da? *graver hodet i sanden* ;o)

Skrevet

Oi - det du skriver om micropopcorn visste jeg ikke. Har tenkt at det var ganske så sunt, i alle fall i forhold til mye annet, f.eks. chips. Og ostepop også - i samme kategori.... Huff & grøss!!!! Det er jo favorittene våre det.....

Skrevet

Oi - det du skriver om micropopcorn visste jeg ikke. Har tenkt at det var ganske så sunt, i alle fall i forhold til mye annet, f.eks. chips. Og ostepop også - i samme kategori.... Huff & grøss!!!! Det er jo favorittene våre det.....

Fett binder smak, så det er nok ikke så rart at vi er flere som har favoritter blant de mest usunne snackstypene. ;)

Skrevet

Fett binder smak, så det er nok ikke så rart at vi er flere som har favoritter blant de mest usunne snackstypene. ;)

Det er vel korrekt ja! Vi kjøpte akkurat ekstra lett melk i stedet for vanlig lettmelk, og det ER mindre smak i den ja..... Men det blir kanskje en vane?

Litt fett er jo greit, men vi er noen ulver til å stappe i oss hvis vi først har åpnet en pose med ostepop, micropopm tortillachips m/ostesmak eller Sørlandschips........mmmmmmmmm!

Gjest annlovinda
Skrevet

Det er vel korrekt ja! Vi kjøpte akkurat ekstra lett melk i stedet for vanlig lettmelk, og det ER mindre smak i den ja..... Men det blir kanskje en vane?

Litt fett er jo greit, men vi er noen ulver til å stappe i oss hvis vi først har åpnet en pose med ostepop, micropopm tortillachips m/ostesmak eller Sørlandschips........mmmmmmmmm!

Husker jeg var på et tupperware-party en gang, hvor hun presenterte en skål med lokk, som var veldig fin til å oppbevare chips. Den holdt seg sprø og fin lenge. Jeg hadde ingen behov for en slik skål, åpner vi en pose er det ikke noe igjen å oppbevare til en annen dag. :)

Skrevet

Husker jeg var på et tupperware-party en gang, hvor hun presenterte en skål med lokk, som var veldig fin til å oppbevare chips. Den holdt seg sprø og fin lenge. Jeg hadde ingen behov for en slik skål, åpner vi en pose er det ikke noe igjen å oppbevare til en annen dag. :)

Den skåla har jeg og! Og vertinna sa det samme - men akkurat det er ikke oe problem hos oss heller.....

*s*

Skrevet

Lag vanlig pop corn i stedet, men olje. Det er ikke på langt nær så fett og usunt som micropop corn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...