Gå til innhold

Hvorfor er torsdag komledag?

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Nei, for det er somledag.

Nei, torsdag er stressedag, da skjønner jeg at uken nærmer seg slutten, og at jeg ikke rekker halvparten av det jeg hadde håpet i løpet av uken.

Skrevet

Fant bare dette. Ufattelig mange navn på den kompa!

Komle er for mange et kjært barn og de har som kjent mange navn:

Kumle, blodkumle, mjølkekumla, kvitsøykomle, komla med dott i, komlasteik, kompe, raspekompe, raspekumpe, rivkompe, rivkumpe, blodkompe, potetklubb, fatklubb, flatklubb, flættklubb, hakklubb, skjeklubb, melklubb, klub, klubb, klubb og duppe, klubb og stinge, kløbb, isterklubb, blodklubb, kalveklubb, snåsaklubb, fleskeklubb, skjeklubb, saueleverklubb, sildklubb, sildeklubb, rognklubb, måssaklubb, auke, kodla, kudle, klot, klot og duppe, kams, kamsehau, kams-hauv, melball, ball, potetball, raspeball, blodball, blandaball, baill, blainna-baill, kristiansundsball, kamsball, langbaill, ruindbaill, fiskeball, grovfiskball, løkball, seiball, storfiskball, inniball, hitraball, kvitball, ferskfiskball, saltfiskball, salt kvitball, saltsildball, rognball, fiskeleverball, comperdøse, kumperdøse, kompadøs, kompedøse, kumperuta, ruta, komperute, ruter, rognruta, potetboller, potetbollar, raspekaker, raspekako, risk, rasperisk, blodraspekaker, klubbtralle, klotremat, krumme, kromme, raspekrumme, fløttkromme, kroppkake, palt...

Skrevet

Kumle, blodkumle, mjølkekumla, kvitsøykomle, komla med dott i, komlasteik, kompe, raspekompe, raspekumpe, rivkompe, rivkumpe, blodkompe, potetklubb, fatklubb, flatklubb, flættklubb, hakklubb, skjeklubb, melklubb, klub, klubb, klubb og duppe, klubb og stinge, kløbb, isterklubb, blodklubb, kalveklubb, snåsaklubb, fleskeklubb, skjeklubb, saueleverklubb, sildklubb, sildeklubb, rognklubb, måssaklubb, auke, kodla, kudle, klot, klot og duppe, kams, kamsehau, kams-hauv, melball, ball, potetball, raspeball, blodball, blandaball, baill, blainna-baill, kristiansundsball, kamsball, langbaill, ruindbaill, fiskeball, grovfiskball, løkball, seiball, storfiskball, inniball, hitraball, kvitball, ferskfiskball, saltfiskball, salt kvitball, saltsildball, rognball, fiskeleverball, comperdøse, kumperdøse, kompadøs, kompedøse, kumperuta, ruta, komperute, ruter, rognruta, potetboller, potetbollar, raspekaker, raspekako, risk, rasperisk, blodraspekaker, klubbtralle, klotremat, krumme, kromme, raspekrumme, fløttkromme, kroppkake, palt...

Kanskje unntaket som bekrefter regelen, vedr det om at det er de kjære barna som har så mange navn? ;-)

Skrevet

Det der er ikke navn på en og samme matrett! Blodkumle, blainna-baill og storfeskball og fiskball er helt andre ting enn god, gammeldags klubb / baill / komle...

Skrevet

Hva er ingrediensene?

Aner ikke, jeg har bare spist det en gang. Tror det er revet potet som det er mest av. Og noe bacon-greier i midten som en flott lillehjerne.

Skrevet

Aner ikke, jeg har bare spist det en gang. Tror det er revet potet som det er mest av. Og noe bacon-greier i midten som en flott lillehjerne.

Vi pleier ikke å ha flesk inni, men ved siden av. Ååå - det er sååå godt!

Skrevet

Jeg har aldri hørt noe om at torsdag er komledag. Hva mener du med det, hvor har du hørt om det? Er sikkert en tilfeldig bemerkning du har hørt.

Selv liker jeg ikke komle engang, og det er heldigvis ikke spesielt vanlig her jeg bor.

Det eneste som er sikkert - statistisk sett - er at fredag er pizzadag! Jeg leste en undersøkelse som viste at 50 prosent av den norske befolkning spiser pizza på fredagene!

Skrevet

Jeg har aldri hørt noe om at torsdag er komledag. Hva mener du med det, hvor har du hørt om det? Er sikkert en tilfeldig bemerkning du har hørt.

Selv liker jeg ikke komle engang, og det er heldigvis ikke spesielt vanlig her jeg bor.

Det eneste som er sikkert - statistisk sett - er at fredag er pizzadag! Jeg leste en undersøkelse som viste at 50 prosent av den norske befolkning spiser pizza på fredagene!

Trodde det var tacos det gikk mest av den dagen, jeg. :D

Skrevet

Trodde det var tacos det gikk mest av den dagen, jeg. :D

;-) Det gjelder ihvertfall her i huset!!

Skrevet

Alle steder jeg har spist middag her i Sunnhordland, har de komledag hver torsdag.

Skrevet

Her kalles det komle med dott om det er bacon i midten. Med riktig tilbehør smaker en komlemiddag langt bedre enn det ser ut til. Jeg var veldig skeptisk første gangen jeg spiste det, og utrolig nok var det veldig godt.

Skrevet

Vi pleier ikke å ha flesk inni, men ved siden av. Ååå - det er sååå godt!

Såååå godt er det på ingen måte! Men det var helt greit. Svigermor serverte det til søndagsmiddag for en stund sida, og jeg synes stort sett det er artig å smake på nye ting. Så konklusjonen var at et ikke var noen stor kulinarisk opplevelse, men kult å ha spist det. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...