Gå til innhold

I det filosofiske hjørnet....

Anbefalte innlegg

Skrevet

En ting jeg har diskutert litt i det siste, kunne vært interessant og se hva folk her inne mener:

Er jeg hva jeg gjør? Eller er jeg hva jeg tenker? Med andre ord: Hva definerer meg som menneske? Mine handlinger? Eller mine tanker?

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• musikeren

22

• frosken

6

• cathlin

6

• tzatziki1365380058

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Slutt og kødd! Det er lengden og konsistensen på kabelen som er avgjørende.

Det vet da alle?

Skrevet

Du er hva du gjør, fordi det du gjør er realisasjonen av det du tenker. Feks tenker du at du vil dra på ferie og gjør det, så er tanken realisert. Tenker du imidlertid at du vil dra på ferie men ikke gjør det vil du av en eller annen grunn ha tenkt og priorotert bort ferien i forhold til noe annet.

Skrevet

Slutt og kødd! Det er lengden og konsistensen på kabelen som er avgjørende.

Det vet da alle?

Altså hva jeg rett og slett _gjør_ .... Hehe.

Viktig og godt fundert svar fra deg som alltid.

Skrevet

Du er hva du gjør, fordi det du gjør er realisasjonen av det du tenker. Feks tenker du at du vil dra på ferie og gjør det, så er tanken realisert. Tenker du imidlertid at du vil dra på ferie men ikke gjør det vil du av en eller annen grunn ha tenkt og priorotert bort ferien i forhold til noe annet.

Så når jeg tenker virkelig virkelig dumme og slemme tanker, så har ikke det noe med hvem jeg er å gjøre, fordi jeg har såpass godt fungerende filtre at jeg selvfølgelig aldri vil sette dumme og slemme tanker ut i livet... ?

Skrevet

Drittposen sendes over:-) " det er bare å tenke riktig ser du, lille venn."

Ja! Det er bare å tenke riktig. Tenke POSITIVT. Være søt og snill mot verden, så er verden søt og snill mot meg. Ikke ta plass, nesten være usynlig. Men alltid alltid positiv så ordner alt seg. Tenke rett.

Sett Adams epler?

Skrevet

Drittposen sendes over:-) " det er bare å tenke riktig ser du, lille venn."

Lille pike, du datt :ut:

Skrevet

Så når jeg tenker virkelig virkelig dumme og slemme tanker, så har ikke det noe med hvem jeg er å gjøre, fordi jeg har såpass godt fungerende filtre at jeg selvfølgelig aldri vil sette dumme og slemme tanker ut i livet... ?

Akkurat. Sånn som 2 personer kan tenke på å drepe noen i forbannelse. "Alle" har jo tenkt det en eller annen gang i større eller mindre grad i purt sinne. Om du gjør det eller ikke definerer deg.

Gjest melmøll
Skrevet

Er jeg hva jeg gjør? Eller er jeg hva jeg tenker? Med andre ord: Hva definerer meg som menneske? Mine handlinger? Eller mine tanker?

Det ligger vel gjerne noe tanker bak dine handlinger? Dine tanker fører til handling, så det synes jeg ikke er så lett å skille. Men viss det er snakk om å måle sin egenverdi, så synes jeg ikke mennesker skal måles utifra hva de gjør, men hvordan de gjør det. Jeg mener at holdninger, omgjengelighet, empati og medfølelse for andre betyr mye for hvordan jeg oppfatter et menneske. Materielle verdier og statussymboler blir overfladisk.

Gjest melmøll
Skrevet

Så lenge du ikke setter slike tanker ut i live så synes jeg ikke de sier noe om hvem du er, men mer om hvordan du har det. Om du enten er stresset, trist eller noe.

Gjest V. Sæther
Skrevet

Lille pike, du datt :ut:

Lille lille pike har vasket dass!

*Mumlemumle*

Ellers tror jeg -ikke- det ordner seg for snille piker. De blir tråkka på! Men klart, du må gjøre som jeg sier ;-)

tzatziki1365380058
Skrevet

Det er vanligvis lettere å styre handlinger enn tankene, i alle fall. Så det du gjør, vil jeg si er den mer bevisste delen av deg og uttrykker den du er eller evt. ønsker å være.

Tankene representerer den usensurerte delen av deg, og den oppførselen man hadde hatt dersom man ikke lot seg påvirke verken av oppdragelse eller "føringer" fra samfunnet.

Men noen ganger går det jo helt i krøll for oss - vi gjør noe annet en det vi egentlig vil, og vi tenker mindre enn vi burde. Så vi er vel begge deler - tanker og gjerninger.... alt etter dagsform og bevissthet...

Skrevet

Lille lille pike har vasket dass!

*Mumlemumle*

Ellers tror jeg -ikke- det ordner seg for snille piker. De blir tråkka på! Men klart, du må gjøre som jeg sier ;-)

Se filmen

Gjest V. Sæther
Skrevet

Se filmen

Hva handler den om? Aldri hørt om den.

Skrevet

Akkurat. Sånn som 2 personer kan tenke på å drepe noen i forbannelse. "Alle" har jo tenkt det en eller annen gang i større eller mindre grad i purt sinne. Om du gjør det eller ikke definerer deg.

God å høre! Puh..... :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...