Gå til innhold

I det filosofiske hjørnet....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begge deler.

frosk da.... Dette er ikke utfyllende nok;-)

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• musikeren

22

• frosken

6

• cathlin

6

• tzatziki1365380058

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er vanligvis lettere å styre handlinger enn tankene, i alle fall. Så det du gjør, vil jeg si er den mer bevisste delen av deg og uttrykker den du er eller evt. ønsker å være.

Tankene representerer den usensurerte delen av deg, og den oppførselen man hadde hatt dersom man ikke lot seg påvirke verken av oppdragelse eller "føringer" fra samfunnet.

Men noen ganger går det jo helt i krøll for oss - vi gjør noe annet en det vi egentlig vil, og vi tenker mindre enn vi burde. Så vi er vel begge deler - tanker og gjerninger.... alt etter dagsform og bevissthet...

Men.... Mener du at vi skal fornekte det vi føler? Følelser er jo ekte. Til og med når de er helt på tvers av hva vi ønsker å stå for. Hva gjør vi da? Fornekter følelsene, og later som vi er den vi ønsker å være?

Skrevet

frosk da.... Dette er ikke utfyllende nok;-)

Jeg har lest begrepsanalyser i hele dag, så jeg var i et litt mindre filosofisk hjørne enn dag:-)

Viktig å ikke stille opp falske dikotomier...*s*

Skrevet

Er jeg hva jeg gjør? Eller er jeg hva jeg tenker? Med andre ord: Hva definerer meg som menneske? Mine handlinger? Eller mine tanker?

Det ligger vel gjerne noe tanker bak dine handlinger? Dine tanker fører til handling, så det synes jeg ikke er så lett å skille. Men viss det er snakk om å måle sin egenverdi, så synes jeg ikke mennesker skal måles utifra hva de gjør, men hvordan de gjør det. Jeg mener at holdninger, omgjengelighet, empati og medfølelse for andre betyr mye for hvordan jeg oppfatter et menneske. Materielle verdier og statussymboler blir overfladisk.

Er med deg langt på vei med den:-)

Skrevet

Jeg har lest begrepsanalyser i hele dag, så jeg var i et litt mindre filosofisk hjørne enn dag:-)

Viktig å ikke stille opp falske dikotomier...*s*

Gi meg et svar på mitt svar til tzatziki da;-)

Skrevet

Hva handler den om? Aldri hørt om den.

Kan dere la være å spamme tråden min?

Skrevet

God å høre! Puh..... :-)

:D Du kan trygt ha lyst å drepe noen uten at det gjør deg til en shabby person!

Skrevet

For deg selv er du hva du tenker, for oss andre er du hvordan du handler.

Vi blir utfomet (om jeg kan si det sånn) så lenge vi lever. Opplevelsene former oss, foreldre om rett og galt osv. Du vil oppleve mange ganger at du må endre syn på ting og også endrer deg automatisk. Generelt er du sikkert en musiker ;) Og er du det så er du en følsom person, er du fisk? Kanskje det bor en skuespiller i deg også ? Derfor tenker du på hvem du egentlig er?? :)

Trøtt hilsen fra meg ;)

Skrevet

Har også hørt at du er som bilen. Har du bil? Er den strøken, så er du en ryddig kar med system og god styring. Har du en rotete bil så sier det det motsatte. Morsomt, aner ikke om det stemmer :)

Skrevet

Men.... Mener du at vi skal fornekte det vi føler? Følelser er jo ekte. Til og med når de er helt på tvers av hva vi ønsker å stå for. Hva gjør vi da? Fornekter følelsene, og later som vi er den vi ønsker å være?

For meg er det viktig å erkjenne/analysere og akseptere de følelser jeg har, men ikke nødvendigvis la dem styre mine handlinger. Følelser er en av flere faktorer som jeg baserer mine valg på, og jo mere konstant/stabil en følelse er, jo større vekt tillegger jeg den i valgprosesser.

Skrevet

For meg er det viktig å erkjenne/analysere og akseptere de følelser jeg har, men ikke nødvendigvis la dem styre mine handlinger. Følelser er en av flere faktorer som jeg baserer mine valg på, og jo mere konstant/stabil en følelse er, jo større vekt tillegger jeg den i valgprosesser.

Du er klok, frosk:-)

Skrevet

For deg selv er du hva du tenker, for oss andre er du hvordan du handler.

Vi blir utfomet (om jeg kan si det sånn) så lenge vi lever. Opplevelsene former oss, foreldre om rett og galt osv. Du vil oppleve mange ganger at du må endre syn på ting og også endrer deg automatisk. Generelt er du sikkert en musiker ;) Og er du det så er du en følsom person, er du fisk? Kanskje det bor en skuespiller i deg også ? Derfor tenker du på hvem du egentlig er?? :)

Trøtt hilsen fra meg ;)

Men burde jeg ikke være så ærlig og rett fram at jeg bare handdler som jeg tenker....? Noe annet er jo å fornekte sitt sanne jeg....?

Skrevet

Har også hørt at du er som bilen. Har du bil? Er den strøken, så er du en ryddig kar med system og god styring. Har du en rotete bil så sier det det motsatte. Morsomt, aner ikke om det stemmer :)

Nei, stemmer ikke. Da burde jeg hatt en luksuriøs og rotete Cadillac. Men jeg har bare en shabby og rotete kia sephia.

Skrevet

Men burde jeg ikke være så ærlig og rett fram at jeg bare handdler som jeg tenker....? Noe annet er jo å fornekte sitt sanne jeg....?

Du er neppe så endimensjonal at du kun har tanker som bare kan resultere i en eneste handling.

Skrevet

Du er neppe så endimensjonal at du kun har tanker som bare kan resultere i en eneste handling.

Godt poeng. Hva med å handle som jeg føler da?

Skrevet

Godt poeng. Hva med å handle som jeg føler da?

Nå skjønner jeg ikke hva du spør om?

Men hvis du spør om det er ok å handle som du føler for, så kan ikke det avgjøres ut i fra dine følelser alene. Handlingens intensjon og virkning må tas med i en vurdering av hvorvidt den er etisk holdbar eller ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...