Gå til innhold

For tynn...

Gjest ElHefe

Anbefalte innlegg

Gjest ElHefe

Hei. Jeg er en gutt på snart 21 år som har et litt uvanelig problem, tror jeg. Gjennom hele barndommen og i tenåra har jeg vært svært tynn, men dette har aldri plaget meg noe særlig, og dessuten har jeg tenkt at det sikkert skulle gå over med alderen. Men nå er jeg altså nesten 21, og veier bare ca 70 kg, på tross av at jeg er ca 1.88 høy. Jeg spiser ganske mye og feit mat, men det ser ikke ut til å hjelpe. Jeg trener heller ikke noe særlig. Håper noen kan gi meg noen råd om hvordan jeg kan få lagt på meg noen kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du skal være glad for at du ikke har lagt på deg, for dersom du spiser masse feit mat og ikke trener hadde det lagt seg som fett. Og det vil du vel ikke ha? Så eneste måten du kan legge på deg på en "fin" måte er å kombinere styrketrening flere ganger i uken med et tilpasset kosthold som du bør få en ekspert til å sette opp. Enten lege eller treningsutøver. Vanlige kosthold for de som trener styrke og vil legge på seg er vanvittig masse brød for dagen, masse melk, mager fisk, egg, bananer, yogurt, musli-blandinger osv. I tillegg finnes det en del pulver-kurer som du kan kjøpe på helsekost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei ElHefe

Vekten din er helt normal i forhold til høyden din, men i nedre del av det såkalte normalområdet Din BMI er 19,8 kg/m2. Normal BMI er 18,5 - 25 kg/m2.

For å legge på deg må du øke matinntaket ditt. Sørg for å øke mengden mat til hvert måltid, og spis gjerne 5 faste måltider hver dag. Et regelmessig måltidsmønster der du spiser til faste tider hver dag kan kanskje hjelpe deg. Spis vanlig mat, og mest mulig variert. Drikk gjerne melk/juice til måltidene.

Trening er gunstig fordi muskelmassen (volumet) øker og du blir større. Muskler veier mer enn annet kroppsvev. Trening kan derfor bidra til en økning av kroppsvekten dersom du spiser nok mat til å kompensere for det ekstra energiforbruket ved fysisk aktivitet. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...