monca Skrevet 29. mai 2001 Del Skrevet 29. mai 2001 Jeg tror jeg er avhengig av godterier...føles iallefall slik! Klarer meg nesten ikke en dag uten at jeg må ha noe snop.Og dette bekymrer meg for jeg er begynnt å se at jeg har lagt på meg! Jeg kan bare ikke fortsette slik!!!!Og jeg prøver å slutte men det blir alltid "bare èn til"... Jeg trenger råd til å slutte å spise godteri.Vil ikke ødelegge kroppen og formene mine og aller minst helsa mi p.g.a av dette!! Gi meg sunne tips. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leila Skrevet 30. mai 2001 Del Skrevet 30. mai 2001 For det første må du ikke prøve å slutte å spise godteri helt, det kommer du aldri til å klare uansett. Du får heller prøve å sette deg realistiske mål. I begynnelsen kan du jo f.eks. si til deg selv at du bare får spise godteri annenhver dag. Det burde du klare, hvis fristelsen blir for stor kan du jo glede deg til dagen etter...Etter en stund kan du ta hver tredje dag og til slutt bare snop i helgene. Det kan være en ide å spise en kromtablett hver dag, det demper søtbehovet og har hjulpet mang en snopegris! I tillegg kan du jo prøve å spise "snop" som kanskje ikke er så kaloririkt som mye annet: Druer, moreller, rosiner, Lacryl, Seigmenn, Dietorelle, saft-is, yogurt-is, Lo Go osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bluesi Skrevet 30. mai 2001 Del Skrevet 30. mai 2001 For det første må du ikke prøve å slutte å spise godteri helt, det kommer du aldri til å klare uansett. Du får heller prøve å sette deg realistiske mål. I begynnelsen kan du jo f.eks. si til deg selv at du bare får spise godteri annenhver dag. Det burde du klare, hvis fristelsen blir for stor kan du jo glede deg til dagen etter...Etter en stund kan du ta hver tredje dag og til slutt bare snop i helgene. Det kan være en ide å spise en kromtablett hver dag, det demper søtbehovet og har hjulpet mang en snopegris! I tillegg kan du jo prøve å spise "snop" som kanskje ikke er så kaloririkt som mye annet: Druer, moreller, rosiner, Lacryl, Seigmenn, Dietorelle, saft-is, yogurt-is, Lo Go osv. Ser hva leila skriver til deg , men du må ikke glemme det viktigste tingen for å unngå søthunger..... Det er nemlig Å SPISE !! Spis hvertfall 5 ganger om dagen med bare 3 timers mellomrom. Lite mat men ofte er tingen for å holde blodsukkeret ditt stabilt. Spiser du uregelmessige måltider, vil nemlig blodsukkeret ditt være i store svingninger, og det igjen gjør til at du får søthunger. Drikk masse vann også, det er sunt det :-) Så kan du bestemme deg for å spise snop en gang i uken og ikke litt hver dag. Det er faktisk bedre og gompe innpå en mengde kun en gang i uken . 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 30. mai 2001 Del Skrevet 30. mai 2001 Ser hva leila skriver til deg , men du må ikke glemme det viktigste tingen for å unngå søthunger..... Det er nemlig Å SPISE !! Spis hvertfall 5 ganger om dagen med bare 3 timers mellomrom. Lite mat men ofte er tingen for å holde blodsukkeret ditt stabilt. Spiser du uregelmessige måltider, vil nemlig blodsukkeret ditt være i store svingninger, og det igjen gjør til at du får søthunger. Drikk masse vann også, det er sunt det :-) Så kan du bestemme deg for å spise snop en gang i uken og ikke litt hver dag. Det er faktisk bedre og gompe innpå en mengde kun en gang i uken . Jeg har det akkurtat på samme måten. Men jeg har begynt å tenkte at sjokolade og snop er ÆSJ! For hvis jeg tenker godt etter så er det nettopp det. Jeg blir bare feit av det og kroppen min har ikke noe godt av det. Jeg kan drømme om det, men prøver å unngå det. I dag når jeg var i butikken kjøpte jeg bare av ren vane, ikke fordi jeg absoulutt måtte ha. Det skal jeg slutte med. Jeg kjøpte Nero fordi lakris ikke er like fetende som ren sjokolade. Unn deg godteri når du føler at du absolutt må ha. Hvis ikke prøv å se på det som noe ÆSJ. Jeg tenker at jeg ikke vil ødelegge utseende mitt og helsa mi ved å ha dårlige vaner. Spis en frukt du liker istedenfor og drikk masse vann. Det dekker litt av søtbehovet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vitelysten Skrevet 30. mai 2001 Del Skrevet 30. mai 2001 ofte kan det ligge noe mere bak godtespisinga også. f.eks trøste spising...? jeg fant for noen uker siden litt ut av hvofor jeg spiser som jeg gjør og etter det har jeg nesten ikke hatt lyst på godteri!! når det står godteri på bordet, så er det noe i meg som "sier" - spis så mye du kan, dette er godt!! det erliksom som om jeg er redd for aldri å få smake på det samme igjen og at jeg derfor bare hiver innpå... jeg har begynnt å tenke at godteriet smaker like godt ( nesten bedre også...) om du tar en bit å spiser det sakte enn om du gomler i deg en hel pose på et minutt!! jeg vet jo at hvis jeg skulle få lyst på sånn type godteri igjen så er det ikke værre enn å gå til butikken å kjøpe litt... jeg hadde det samme psoblemet med middag, hvis vi skulle ha noe godt, så måtte jeg stappe i meg alt jeg kunne, som om jeg aldri skulle smake den retten igjen... men man har det mye bedre hvis man spiser seg passe mett!! jeg vet ikke om dette ble så veldig oversiktelig, men jeg håper du skjønte hva jeg mente!! lykke til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 31. mai 2001 Del Skrevet 31. mai 2001 Hei monca Når du får lyst på godteri skal du heller spise frukt. Det er helt klart sunnere enn å spise mye snop. Et tips er å unngå å ha godteriet tilgjengelig. Det viktigste valget skjer i butikken. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.