Gå til innhold

Riktig mat

Gjest MissTing

Anbefalte innlegg

Hei, Dette spm har du sikkert fått tusen ganger, men nå får du det en gang til. Jeg er en av de som tror de har god oversikt på hva som er sunn/normal mat og hva som er usunt. Jeg forsøker å endre livsstilen min fra grandis, potetgull og snop midt i uka, til ordentlig middag, gulerøtter og stangselleri. Men det er ikke så lett. I tillegg til at jeg ikke klarer å motivere meg til å trene pga slapphet, har jeg et vanvittig søt sug og er alltid trøtt og ferdig. Litt flaut er det også at jeg promper mye. Kan du hjelpe meg å komme i gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis grandis, pottis og godis er standard meny hele uka er det ikke det minste rart at du er for slapp til å trene.

Grovt brød med skinke / leverpostei / makrell eller annet fiskepålegg / ost og ha gjerne på litt grønt også - til frokost og lunsj. Evt. en kornblanding (4-korn eller noe annet uten for mye sukker!) med yoghurt og fruktbiter f.eks. Grove knekkebrød er også toppers!

Til middager kan du fråtse i grønnsaker, linser, bønner og ha fisk, kjøtt, kylling eller kalkun f.eks. til. Helst så "ren" mat som mulig, men det går helt fint med kjøttkaker og fiskekaker også. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kromtabletter skal visstnok hjelpe mot søtsug, jeg har ikke prøvd dem selv.

Det jeg har merket har effekt er å spise sunt og regelmessig, og ikke la det gå for lang tid mellom måltidene. 3 timer er ofte passe. Og så hjelper det å avslutte med litt frukt, f.eks. et halvt eple. Jeg pleier også spise en del grønnsaker til brødmåltidene, en tomat og litt agurk, eller en gulrot. Da blir søtsuget mindre, men sklir det først ut og jeg begynner å spise mer usunt (særlig hvis jeg gjør det i stedet for vanlige måltider), må jeg starte på nytt. Men jeg har i alle fall erfart at det hjelper bra. Vann med litt lime eller sitron er også bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Et lite spørsmål, spiser du en del sukkerfritt godteri? I sukkerfritt godteri, som drops og tyggis brukes søtstoffer som kan irritere tarmen og gi mye tarmgass. Så om du spiser en del sånt så kan det være grunnen til at du promper mye! Et lite tips:o)

Søtsug er ofte et tegn på lavt blodsukker. Får du lyst på godteri så kan du prøve å spise en brødskive, yoghurt eller frukt, da vil søtsuget ofte gi seg. Det er gjort forsøk som sier at dersom du unngår godteri og slikt i tre uker, vil søtsuget bli borte. Spis ofte og lite så slipper du å få lavt blodsukker og kjæmpe-søtsug. 5-6 måltider om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...