Gå til innhold

Vil en times gåtur om dagen ha innvirkning?

Gjest snupil

Anbefalte innlegg

Hei dere,

jeg er ute og går en time om dagen. Går nemlig frem og tilbake til jobb, halvtime hver vei. Holder på å prøve på å gå ned i vekt, har lagt om kosten fullstendig - og går nå på lavkarbo.

Hvor mye hjelpe-effekt vil man ha av å trimme en time hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En times gåtur er helt sikkert virkningsfullt! Men, dersom du ønsker å trene mer, utvide til litt løping osv., ville jeg droppet lavkarbo og heller gått over til f.eks. GR-kost. Når du trener, trenger kroppen karbohydrater, jo mer du trener jo mer karbo. Å trene hardt er ødeleggende for kroppen dersom du ikke tilfører karbohydrater!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En times gåtur er helt sikkert virkningsfullt! Men, dersom du ønsker å trene mer, utvide til litt løping osv., ville jeg droppet lavkarbo og heller gått over til f.eks. GR-kost. Når du trener, trenger kroppen karbohydrater, jo mer du trener jo mer karbo. Å trene hardt er ødeleggende for kroppen dersom du ikke tilfører karbohydrater!

mvh

Hva er GR-kost?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er GR-kost?

Jeg mente Grete Roede mat! Dvs. litt av alt, men mindre av det som er usunt! Jeg tror forøvrig at dette er den eneste dietten som virker i lengden.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mente Grete Roede mat! Dvs. litt av alt, men mindre av det som er usunt! Jeg tror forøvrig at dette er den eneste dietten som virker i lengden.

mvh

Mye mulig dette er den eneste dietten som funker i lengda, ja :) Har tidligere gått på GR-kosthold og gikk ned 8 kilo på 8 uker.

Har også gått på det kostholdet jeg nå følger, South Beach, og gikk ned 9 kilo på 5 uker...Hvor sunt det er å gå så fort ned, er jo en helt annen diskusjon.. ;)

Mitt problem er at jeg, uavhengig av vektnedgangs-kosthold, ikke klarer holde vekten etterpå...så sånn sett er jeg enig i at et GR kosthold er ypperlig, for der spiser man det meste, men sunt.

Det jeg nå går på, skal jeg kun ha ekstremt lavt karbo-inntak de første to ukene, deretter kan jeg pøse litt mer på med både brød, pasta etc..

i fht trening så spinner jeg også hjemme litt...har spinningsykkel foran tv'n og gjør dette ca to ganger i uken. Men den gåingen håper jeg vil sette litt mer fart på ting :)

Takker for svar, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gåtur på 55 min i lav intensitet vil forbrenne rundt 195 kalorier

En gåtur på 55 min i middels intensitet vil forbrenne rundt 260 kalorier..

En gåtur på 55 min i høy intensitet vil forbrenne rundt 325 kalorier..

Lav intensitet: Du blir varm, men ikke svett under normale klimaforhold. Du puster litt tyngre enn normalt, men kan føre en samtale uten problemer.

Eksempel: du spaserer i et raskt tempo

Middels intensitet: Du blir svett og får opp pulsen skikkelig. Du kan allikevel med en viss anstrengelse føre en konversasjon samtidig.

Eksempel: du går fort og bruker også armene på samme sett som når du jogger for å kunne holde det høye tempoet.

Høy intensitet: Du puster tungt og svetter ordentlig. Du kan bare holde den høye intensiteten en stund om gangen, kanskje et eller to minutter.

Eksempel: du går eller løper så fort du kan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....Er denne timen i tillegg til mosjon du har hatt tidligere? For det er jo også ganske vesentlig. Hvis du har gått fram og tilbake til jobb også tidligere, betyr det minimalt, da er det spå godt som kun kosten som utgjør forskjellen fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....Er denne timen i tillegg til mosjon du har hatt tidligere? For det er jo også ganske vesentlig. Hvis du har gått fram og tilbake til jobb også tidligere, betyr det minimalt, da er det spå godt som kun kosten som utgjør forskjellen fra før.

Har aldri bevegt meg noe særlig før, jeg...og aldri gått til jobb før, alltd brukt bil. Så dette er helt nytt. Driver og spinner/sykler også nå, og det er og helt nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh

Grete Roede er ikke av de verste kursene nei, men det som absolutt er kjent for best effekt - både når det gjelder vektnedgang og å holde vekten etterpå - er Librakursene. Libra er offentlig godkjent bl.a som voksenopplæringskurs.

I motsetning til GR og mange andre kurs skal man ikke telle kalorier, veie maten eller følge pulverdietter. Det er heller ingen NEI, JA eller TJA-mat (eller hva det nå kalles..).

Hovedfokuset legges på helse, og vektnedgang er et ekstra bonus (men uunngåelig når man følger opplegget). Du går like mye ned i vekt her som på andre kurs, men får i tillegg mye bedre helse, særlig stabilt blodsukker og stabil forbrenning.

I tillegg er ikke dette en "kur" som man følger slavisk i en viss periode for så å vende tilbake til gamle vaner, det er en ny livstil som lærer å følge - også på egenhånd. Det legges mye vekt på å endre uvaner, så det er stor sjanse for å klare å holde vekten etterpå :)

Har gått på forskjellige kurs og ikke hatt problemer med å miste vekt, men dette er det første (og dermed eneste) kurset som har hjulpet meg til å holde den også på egen hånd. Men for all del, GR er ikke så dumt det heller og ofte er det veldig individuelt hva som passer den enkelte.

Ville bare tipse til evnt andre som leser tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri bevegt meg noe særlig før, jeg...og aldri gått til jobb før, alltd brukt bil. Så dette er helt nytt. Driver og spinner/sykler også nå, og det er og helt nytt...

Så hjelper det helt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gåtur på 55 min i lav intensitet vil forbrenne rundt 195 kalorier

En gåtur på 55 min i middels intensitet vil forbrenne rundt 260 kalorier..

En gåtur på 55 min i høy intensitet vil forbrenne rundt 325 kalorier..

Lav intensitet: Du blir varm, men ikke svett under normale klimaforhold. Du puster litt tyngre enn normalt, men kan føre en samtale uten problemer.

Eksempel: du spaserer i et raskt tempo

Middels intensitet: Du blir svett og får opp pulsen skikkelig. Du kan allikevel med en viss anstrengelse føre en konversasjon samtidig.

Eksempel: du går fort og bruker også armene på samme sett som når du jogger for å kunne holde det høye tempoet.

Høy intensitet: Du puster tungt og svetter ordentlig. Du kan bare holde den høye intensiteten en stund om gangen, kanskje et eller to minutter.

Eksempel: du går eller løper så fort du kan

Jeg sjekket på pulsklokka mi, og forbrenner ca. 400 kalorier på en time spinning. Mesteparten av tiden ligger jeg på middels til høy intensitet. Så jeg syens det virket som du forbrenner velig lite i din oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bare så det er sagt

Grete Roede er ikke av de verste kursene nei, men det som absolutt er kjent for best effekt - både når det gjelder vektnedgang og å holde vekten etterpå - er Librakursene. Libra er offentlig godkjent bl.a som voksenopplæringskurs.

I motsetning til GR og mange andre kurs skal man ikke telle kalorier, veie maten eller følge pulverdietter. Det er heller ingen NEI, JA eller TJA-mat (eller hva det nå kalles..).

Hovedfokuset legges på helse, og vektnedgang er et ekstra bonus (men uunngåelig når man følger opplegget). Du går like mye ned i vekt her som på andre kurs, men får i tillegg mye bedre helse, særlig stabilt blodsukker og stabil forbrenning.

I tillegg er ikke dette en "kur" som man følger slavisk i en viss periode for så å vende tilbake til gamle vaner, det er en ny livstil som lærer å følge - også på egenhånd. Det legges mye vekt på å endre uvaner, så det er stor sjanse for å klare å holde vekten etterpå :)

Har gått på forskjellige kurs og ikke hatt problemer med å miste vekt, men dette er det første (og dermed eneste) kurset som har hjulpet meg til å holde den også på egen hånd. Men for all del, GR er ikke så dumt det heller og ofte er det veldig individuelt hva som passer den enkelte.

Ville bare tipse til evnt andre som leser tråden :)

Om du går på GR-kurs så er det der også meninga at man skal endre vanene og lever på tilnærmet samme måte for å holde vekta, etter endt kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...