Gå til innhold

Får så vondt i leggene når jeg går...

Gjest snupil

Anbefalte innlegg

har begynt å gå en times tur hver dag. Ligger et sted mellom lav og moderat tempo, blir nokså svett.

Går på lave joggesko, så de burde vel være bra nok...men jeg merker meg at jeg får så utrolig vondt i leggene, særlig foran på leggen.

Hva gjør jeg galt? Nytter ikke tøye ut, får det rett og slet ikke til å tøye ut fronten av leggen...det rett og slett verker altså, nesten som betennelse. Noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville startet med skoene. Få hjelp i en skikkelig sportsbutikk til å finne sko som passer din fot og den typen trening du skal bruke dem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også iblant vondt foran på leggene, og det er skikkelig plagsomt - men det er av ett av vinterskoene mine.. Ingen andre sko, så det er nok her hovedproblemet ligger. Kjøp nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vondt bare når du går, eller ellers også? Jeg blir også veldig fort sliten i de musklene, du trenger antagelig å styrke dem. Det kan du f.eks. gjøre med tåhev. Vipp opp og ned på tærne mens du pusser tenner, lager mat, venter på bussen osv.

Du kan tøye de musklene ved å sette deg på huk med den ene fotsålen i bakken og det andre kneet ved siden av. Press hælen i bakken og heng over foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1189539458' post='3673000]

Kutt ut gåinga i en uke, evt gå til legen. Jeg har hatt leggbeinsbetennelse for 10 år siden, husker at det var forferdelig vondt.

Det heter visst legghinnebetennelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som du er på vei til å dra på deg beinhinnebetennelse eller allerede har fått det. Smertefullt.

Det som kan hjelpe, er å bygge opp 1-2 mm i forkant av skoene. Rett og slett bruke innleggssåle, en slik halvsåle, forerst i skoen. Dette letter litt på "trykket" på leggens forside når du går. Vær bare obs på at dette også øker trykket på akillessena, og bruker man dette over lengre tid kan man ende opp med betennelse i hælene, i akillessenefeste.

MEN - viktigst av alt er at du kjøper deg joggesko som passer dine ben, dine plager og ikke minst underlaget du skal gå på. Det er så mye, mye viktigere enn man først tror, altså, og har du anledning til å oppsøke en løpelabb i tillegg for å få skoene tilpasset er det enda bedre. Der får du analysert gå-/løpesettet ditt, og de lager såle i skoen som passer til dine eventuelle feiltråkk.

Løpelabb eller ei - ut og kjøpe nye sko ville vært første bud for meg, så fullstendig ro ei ukes tid før jeg hadde prøvd meg sakte fram.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville startet med skoene. Få hjelp i en skikkelig sportsbutikk til å finne sko som passer din fot og den typen trening du skal bruke dem til.

Takk for alle tips! Kanskje det er skoene, ja...det er ikke akkurat dyre, tilpassede joggesko ;) Får gjøre som dere sier, og så håper jeg det ikke er betennelse...uææ...

:) Snupil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Multippel

Takk for alle tips! Kanskje det er skoene, ja...det er ikke akkurat dyre, tilpassede joggesko ;) Får gjøre som dere sier, og så håper jeg det ikke er betennelse...uææ...

:) Snupil

Dessuten om du får lett kramper så er det viktig med væskebalansen og b vitaminer. Jeg tror det er b 12 som er viktig i den sammenhengen. Blir du for tørr går du lettere i krampe. dessuten hvis du ikke har gått så mye før kan det være at musklene er så uvante at de reagerer litt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Det har nok blitt litt "for plutselig" for deg. Det du beskriver er en overbelastningbetennelse i muskulaturen for forsiden av leggene dine. Dette kan gå over av seg selv ved at du varierer turene med annen-hvergang sykling og gåing. Varier også fottøyet fra gang til gang. Etter avsluttet tur kan det være lurt å massere de ømme musklene med isbiter en 10 minutters tid. Hold isen i et tynt håndkle.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...