Gå til innhold

Høyt blodtrykk

Gjest Drizella

Anbefalte innlegg

Har fått konstatert høyt bt, og vet at det henger sammen med overvekt. Er i tillegg over 51 år, og regner med at alderen har betydning. Er forespeilet medikamenter, men er skeptisk. Har gått en del turer, og kjenner at det er tungt. Vekten er ganske stabil, ca 90 kg, og jeg er 169 cm høy. Vil en vektreduksjon hjelpe til på min høye bt? Det ligger på 155/80, varierer litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil jeg da tro. I tillegg vil en vektreduksjon være den beste investeringen du kan gi kroppen din fremover, du har intet å tape, men alt å vinne på å gå ned noen kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym på det

Jeg har også høyt blodtrykk, 130/86 om jeg husker rett.

Sunt kosthold og noe vektnedgang vil nok ha positiv virkning på blodtrykket, så prøv å tenke på det.

Gå turer, og når du handler prøver du å tenke på sunne varer. Velg heller kyllingkjøttdeig enn vanlig kjøttdeig for eksempel, og knekkebrød eller grovt brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Min svartjeneste hos dronline har dessverre vaert ute av drift en stund slik at jeg ikke har hatt mulighet til aa holde tidsfristen. Jeg haaper fortsatt at svaret mitt er aktuelt for deg og her kommer det Det er stor sammenheng mellom hoyt blodtrykk og overvekt/fedme, og det er derfor store sjanser for at blodtrykket ditt vil bli normalt naar du gaar ned i vekt. Men for at det skal gaa ned, trenger du aa opparbeide en god mosjon og da trengs det fysisk aktivitet. Siden det er vanskelig aa gaa turer, kunne du for eksempel svoemme istedet eller melde deg inn i et helsestudio og gjoere en del oevelser som i foerste omgang ikke er til belastning paa de vektbaerende ledd som knaer, ankler, hofter og rygg. Du boer ogsaa spise en del raa frukt og groennsaker etter hvert maaltid. Da vil du fordoeye maten bedre og du vil bli kvikkere i kroppen og faar mer energi til aa trene. Baade riktig kosthold og en daglig porsjon med fysisk aktivitet vil medvirke til aa nedsette blodtrykket. Hold deg helt unna salt mat og gryteretter og spis kun rene varer. Hilsen dr grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...