Gå til innhold

Hvordan blir jeg tyngre?

Gjest gutt 17

Anbefalte innlegg

Gjest gutt 17

Jeg er ganske tynn (175 cm, 65 kg), og kunne gjerne tenke meg å bli litt tyngre. Jeg trener ikke regelmessig, men spiser likevel alt jeg vil ha. Likevel veier jeg uansett det samme. Hva kan jeg spise for å gå opp i vekt på en forsvarlig måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei gutt 17

Vekten din er normal i forhold til høyden og alderen din. Din BMI er 21,2 kg/m2. Normalområdet for BMI er fra 18,5 til 25.

For å legge på deg må du øke matinntaket. Sørg for å spise mer mat til hvert måltid. Spis helst 4-5 måltider hver dag. Spis vanlig mat (grovt brød og kornvarer, magre melkprodukter, variert pålegg, fisk og kjøtt, poteter, ris, pasta, frukt og grønnsaker etc). Drikk gjerne melk og juice til maten. Vann er den beste tørstedrikk mellom måltidene.

Trening er gunstig fordi muskelmassen (volumet) øker og du vil derfor få en større kropp. Muskler veier mer enn annet vev i kroppen. Trening kan derfor bidra til en økning av kroppsvekten dersom du spiser nok til å kompensere for det ekstra energiforbruket ved fysisk aktivitet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest tynn jente 15

Jeg går bare rett på sak: Jeg er 173cm høy og veier 52kg, spiser til de regelmessige måltidene, men kan dessverre la være å spise frokost ett par dager i uken. Ellers spiser jeg en god del godteri i mellom måltidene. Ønsker svært gjerne å legge på meg ett par kilo, selv om jeg finner dette veldig vanskelig å få til. Vet du om noe ernæringsmidler eller vektøknigsmidler som gir økt vekt og større matlyst? Har du ellers noen gode råd til en ung jente(som har former og er litt utviklet)? Har forresten hørt om et vidundermiddel som skal få brystene til å vokse, samt vektøkning, vet du hva dette middelet heter? Ønsker gjerne svar fra Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog. Med vennlig hilsen meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg er 186, veier 67Kg

Så jeg vil si at du ekke den eneste, eller jeg vil heller si som doktoren sa, du er normal...

Jeg har begynt med kostilskudd, prøver å få tatt det 3 ganger daglig og trener regelmessig, så om 1mnd. så håper jeg at jeg har lakt på meg, hvis du velger samme metode som jeg har starta med nå så trur jeg du også kommer til å legge på deg! Men du har en normal vekt i forhold til høyden din!

Mvh: ......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...