Gå til innhold

gravid og ikke matlyst

Gjest mor for 2. gang

Anbefalte innlegg

Gjest mor for 2. gang

Hei! Jeg er nå ca halvveis i svangerskapet, altså 17 uker. Jeg har og har hatt masse kvalme hele tiden. I starten spiste jeg godt på tross av kvalmen, men nå har jeg ingen matlyst. Jeg ser at en skal legge på seg minst 6 kg i løpet av svangerskapet og til nå har jeg ikke lagt på meg noe, men magen vokser. Enkelte dager spiser jeg ingenting før nærmere klokken tre på dagen. I dag er det en slik dag. Jeg er forholdsvis stor og da er det rart at kiloenen ikke går noe opp. Er dette farlig i forhold til barnet eller må jeg bare smøre meg med tålmodiget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En venninne av meg la ikke på seg noen kg. i svangerskapet, uten at noe var galt, men det var bare fordi hun var nokså overvektig fra før.

Man bør imidlertid være påpasselig med å få i seg nok vitaminer og mineraler når man er gravid. Barnet "tar" det det trenger, det går utover deg om det skulle bli for lite jern, B-vitaminer eller annet. Jo mindre du spiser, jo viktigere er det jo hva du putter i deg.

Er ikke kvalifisert til å si noe om nøyaktig hva du bør spise, men jeg ville vært litt bekymret, var jeg deg. Oppsøke lege, som kan gi deg henvisning, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg la ikke på seg noen kg. i svangerskapet, uten at noe var galt, men det var bare fordi hun var nokså overvektig fra før.

Man bør imidlertid være påpasselig med å få i seg nok vitaminer og mineraler når man er gravid. Barnet "tar" det det trenger, det går utover deg om det skulle bli for lite jern, B-vitaminer eller annet. Jo mindre du spiser, jo viktigere er det jo hva du putter i deg.

Er ikke kvalifisert til å si noe om nøyaktig hva du bør spise, men jeg ville vært litt bekymret, var jeg deg. Oppsøke lege, som kan gi deg henvisning, kanskje?

Hei og takk for svar på mitt spørsmål. Jeg synes det er litt rart at jeg ikke har lagt på meg. Jeg har nok noen kilo for mye, men jeg er ikke kraftig overvektig. Jordmor ble litt usikker da vekten ikke hadde forandret seg, men hun gav ikke noen vider råd i forhold til dette. Jeg kjenner det er liv der nede, pulsen viste stor aktivitet, men det er klart en blir litt bekymra. Jeg får bare passe på å spise godt og sundt selv om ikke matlysten alltid er på plass inntil jeg kommer meg til legen.

mor for 2. gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er overhode ikke alle som legger på seg i svangerskapet (jeg er ikke en av dem:p hehe)

det som er viktig er at du får i deg det barnet trenger for å vokse, siden du ikke spiser noe særlig kan du få jern mangel og andre ting som kroppen trenger. spis litt tilskudd, prøv å få i deg litt frukt å grønt, ikke så mye, men litt nå og litt da så kroppen har noe å jobbe med. tran kanskje.. men det er jo overhode ikke noe godt dersom du er kvalm. men prøv med små mengder til du finner noe du klarer å få i deg litt av. melkeprodukter er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...