Gå til innhold

isias

Gjest Bjørn 2

Anbefalte innlegg

Eg driv med sykling på fritid er 47 år og deltar i ein del trim ritt.(trondheim -oslo),jotunheimen rundt,viking tour osv) sykler ca 6000 km i året). etter trondneim olslo i fjor merka eg at eg miste følelsen under høgre fotblad . etter eg eit år har eg fremdeles ikkje følese i i puter under foten(hel og bak ter).merker at eg vil har smerter i høgre sete muskel dersom eg sit lavt og trykker på.av og til vil leggmuskelen stramme seg slik eg føler at eg får krampe i den. prøver å strekke ut sete muskelen . er dette noko eg må leve med eller finnes det behandling som kan gjere meg frisk. eg har har ofte problem med ryggen dersom eg står lenge . får smerter i veik ryggen.har vore til doktor men uten å få noko hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Jeg synes ikke dette høres ut som ischias, dvs. smerter fra nerverot pga. mellom-hvirvel-prolaps. For meg høre det mer ut som "yrkesskade" pga. mye sykling hardt sete. Jeg synes at du for en lang periode skal drive grunntrening for å bli sterkere i rygg og sæte-muskulaturen. Litt jogging og løping vil sikkert også gjøre deg bra.

De symptomene du beskriver skyldes ofte hardt sete med klem på nerver og muskulaturen i baken og tildels den uttalt foroverbøyde stillingen når du sykler. Prøv deg også frem for å finne et sete som er noe mykere og bredere.

Lykke til med mer allsidig aktivitet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...