Gå til innhold

Gode råd??

Gjest Ikke akkurat fotomodell...

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke akkurat fotomodell...

Ønsker gode råd/erfaringer. ..

Er 32 år, 168 cm og 135 kg og har alltid vært kalt tykk. Bruker de største størrelsene på Kappal, Lindex o.l, men også de kan ofte være i minste laget..

Spiser aldri sjokolade, brus, potetgull o.l, men tradisjonell norsk kost med mye grønnsaker. Treningsstudio o.l er ikke noe for meg - får da pannikkfølelsen jeg hadde i hver eneste gymtime på skolen da jeg var det store mobbeofferet. Har tatt en par spaserturer i sommer - men får da sårende kommentarer av folk jeg møter (særlig barn/unge..)

Føler jeg ikke har noe hjelp i fastlege - hun har bare kommentert vekten på en spydig måte uansett om jeg har kommet til henne for bihulebetennelse eller brukket tommel... Og jeg føler meg enda mer trampet på ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg klarer heller ikke trene på treningsstudio. Aldri følt meg vel med det. Så flink du er som ikke spiser godteri og potetgull!! Hvordan klarer du det!? :o) Mulig du har en dårlig forbrenning.. Men hvis du ønsker å trene hjemme så kan jeg anbefale en dvd-serie som er kjempebra. Gå inn på IFORM.NU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Kanksje du kunne meldt deg inn i en vektklubb? Enten en klubb hvor du fysisk møter andre mennekser feks en gang i uka (Grete Roede kurs, Libra e.l?). Eller kurs via nett (vektklubb.no ?) ?

Vet ikke hva som passer for deg, men om du ikke liker gå ut i første omgang så kan kanskje sistnevnte være et alternativ? Du får lage deg nick- og være anonom- som du er her. + at du får oppskrifter og råd og tips. Bl.a kan du få kostråd basert på dine opplysninger om vekt, familiehistorie og mosjonsvaner.

Du er ikke alene. Det er hjelp å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... Hvis du ikke spiser fett og sukker utover helt ordinært kosthold, så er det opplagt noe fysisk galt. Du må komme deg til legen og få tatt prøver, for ingen blir så tunge av vanlig mat - selv om de sitter stille - uten at det er noe feil. Med mindre det går ned gigantiske mengder, selvfølgelig, men det høres jo ikke slik ut på innlegget ditt.

Lykke til hos legen, dette finner h*n greit ut av!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et Grete Rode-kurs kunne hjulpet deg litt på gli?

Hva mener du med et normalt norsk kosthold da? Prøv denne kalorikalkulatoren:

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=3558&Itemid=55

så finner du ditt daglige kaloribehov. Legg deg 3-500 kcal under det og begynn å gå tur noen kvelder i uka, det bør hjelpe. Det hjalp i alle fall meg. :o) Om noen skulle komme med kommentarer til deg så hev deg over drittsekkene, det er i så fall de som har et problem, ikke du! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt fastlege. Du trenger en som behandler deg med respekt og tar vektproblemene dine på alvor.

Hvis du ikke allerede har gjort det, sjekk stoffskiftet. Lavt stoffskifte kan føre til overvekt.

Skriv en slags "dagbok" hvor du fører inn absolutt alt du spiser i løpet av en dag. Gjør det hver dag i en uke, da ser du hva du virkelig spiser, og hvor du kan kutte ned/legge om.

Bli mer fysisk aktiv, finn noe som passer for deg. Det trenger ikke være treningsstudio. Å gå turer er en fin start, og vil nok ha stor effekt for deg.

Du sier du får sårende kommentarer når du er ute og går, særlig fra barn og unge. Kommentarene kan du aldri være helt sikker på å unngå, men du kan kanskje gå en vei/på et tidspunkt hvor du ikke risikerer å støte på så mange barn/ungdom. Du kan også bruke en ipod for å stenge resten av verden litt ute når du går tur. Før du går ut kan du prøve å si til deg selv at riktignok er du overvektig, men du prøver å gjøre noe med det. De som slenger kommentarer er bare uforskammede, uten at de prøver å endre det.

Ikke sats på å gå for fort eller for langt med en gang. Det viktige er at du gjør det til en vane. Kom deg ut en liten tur om ettermiddagen/kvelden tre-fire ganger i uka. Etter hvert vil du merke at du savner det hvis det går for lang tid mellom hver gang.

Inne på dette forumet er det også en gruppe som kaller seg "uten en tråd", de fleste der skal ikke så mye ned i vekt, men det er sikkert plass for deg også. Mitt inntrykk er at de er flinke til å rose og støtte hverandre, og komme med råd og oppmuntring når ting butter imot.

Vær tålmodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest akkurat meg.

Jeg ville virkelig meldt meg på et Grete Roedekurs hvis jeg var deg. Jeg har gått på flere og nå er vekten min bra stabilisert. Det å gå på kurs har vært veldig bra. Støtte og oppmuntring, gode råd. Det er veldig inspirerende og mange der har prøvd å gå ned så lenge uten hell. Men fått resultater i løpet av kursene.

Jeg ville også byttet fastlege. Spist regelmessig, gått tur sent på kvelden nå i høstmørket og hørt på musikk.

Det er ikke for sent å få en forandring på dette. Men det er tungt å komme i gang. Derfor ville jeg meldt meg på et kurs.

Bare ikke se helt mørkt på det. Dette er blant de tingene som kan forandre seg. Og hev deg over sårende kommentarer så godt du kan.

Vh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svært gode erfaringer med å gå på et lavkarbokosthold. Jeg trimmer heller ikke bortsett fra at jeg svømmer litt en gang iblant

.

Ketolysekuren er veldig effektiv for mange. Vil du ikke gå så drastisk til verks så følg Fedon Lindbergs opplegg og se hvordan det virker på deg.

Jeg er ikke så helt streng med mitt opplegg, men har kuttet ut brød, pasta, ris, poteter og lettprodukter. Har brukt mer fett i kosten siste ti månedene enn de ti foregående årene. Jeg har gitt meg selv god tid til vektnedgangen, jeg vil at huden (og hodet) skal følge med best mulig når jeg går ned.

Jeg begynte litt før jul i fjor og har gått ned etparogtjue kilo til nå. Jeg spiser til jeg er mett, teller ikke kalorier.

Har tidligere spist meg fet med kostholdet som er anbefalt av Statens Ernæringsråd, men ble fetere og fetere. Det er mao ikke for _min_ kropp, men sikkert ypperlig for mange andre.

Nettsteder som har gitt meg mye:

www.lavkarbo.no

www.matoghelse.no

www.ketolyse.no

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg! For 3 år siden kunne jeg har skrevet nesten det samme selv. Jeg er 1,65 høy og veide på det meste ca 130 kg. Jeg har vært sterkt overvektig hele livet, og har ikke tall på alle de gangene jeg virkelig har forsøkt å gjøre noe med problemet.

Både du og jeg vet at det er umulig å slanke seg så mye på egenhånd. Man trenger hjelp av noe slag, og for meg ble det slankepillen Reductil. Jeg fikk resept på 15 mg, og gikk ned fantastiske 40 kg + i løpet av kort tid. Kiloene bare raste av meg!

Reductilen hadde optimal virkning på meg; mistet matlyst og søtsug, og jeg benyttet dette til å spise minimalt, kutta ut karbo (brød, potet, pasta). Levde på Ryvita knekkebrød, men hadde ingen begrensning på pålegg egentlig. Middag spiste jeg også, men ikke potet, pasta etc, brukte salat/grønnsaker istedet for.

Jeg kutta totalt ut sukker, og for meg var det bedre å ALDRI smake enn å bare ta litt. Dette gjelder for øvrig annen mat også, er enklere for meg å holde meg helt borte enn å kose meg litt av og til! Det er begrensning som er mitt største problem (og det gjelder alt mulig, mat, kaffe, etc)

Da jeg hadde gått ned noen kilo var det mye lettere å begynne å bevege meg mer. Det å "trimme" er jo som du også vet VELDIG slitsomt når man er såpass overvektig som jeg var. Min fantastiske fastlege sa også at trim er overvurdert i slankingen av sterkt overvektige. Der er det matinntak det skal fokuseres på i første omgang. Gå ned en del kilo først, da er det mye lettere å begynne å gå litt mer :-) Etter noen kilo i minus føler du deg ufattlige mye bedre også!

Etter disse 40 kiloene sluttet Reductilen å virke. Jeg har de siste 2 årene gått opp ca 10 kg, og sliter med å holde vekten nede på akseptabelt nivå - og helst fortsette å gå ned. Men både helsemessig - og ellers - har Reductil snudd livet mitt opp-ned! Jeg har det kjempebra nå selv om jeg som sagt fortsatt sliter med kiloene. Men denne kampen er på en måte en helt annen! Jeg kan nå diskutere det med kollegaer som også sliter med "noen kilo for mye", dette var liksom uaktuelt før da mine problemer var så ekstreme.

Jeg vil råde deg til å enten bytte fastlege - eller forlange å få resept på Reductil 15 mg. Du trenger oppfølging av lege underveis, og noe sier meg at den legen du har nå kanskje ikke er den mest støttende...

Jeg ønsker deg lykke til! Det finnes medisinsk hjelp for problemer som er såpass store - benytt deg av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...