Gå til innhold

Hvorfor vil du ned i vekt?

Lillemus

Anbefalte innlegg

Jeg har lest trådene om overvekt og matkontroll på foreldre-småbarn med stor interesse de siste dagene og følgende spørsmål dukket altså opp i hodet mitt etterhvert:

Hvorfor vil akkurat du gå ned i vekt?

Selv har jeg gjennom det siste året (?) kommet frem til at en lett vektreduksjon og en betydelig formstigning er ønskelig for meg personlig fordi:

- jeg ser bedre ut (jada, litt forfengelig må man ha lov til å være)

- jeg føler meg bedre

- jeg minsker faren for livsstilsykdommer som f.eks. diabetes2 som det er tilfeller av i familien, og hjerteinfarkt som det også har vært noen av

- jeg håper på å få en lettere overgangsalder om jeg er i god fysisk form når den kommer om ikke så alt for lenge (jeg når det magiske 40 neste år)

- et sunt kosthold forebygger også kreft til en viss grad, i alle fall visse kreftformer, noe det også har vært alt for mange av i nær familie

Og jeg kommer sikkert på mer når dere andre svarer også! :o)

Hva med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å få bedre kontroll over kroppen min og klare mer

For å prøve å forebygge overforbruk slik at jeg skal klare meg sjøl lengst mulig og kunne bo hjemme isteden for på gamlehjem.

Og så trives jeg ikke når jeg ser meg sjøl i speilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

1) mindre risiko for diabetes 2 og andre livsstilsykdommer

2) ønsker fastere kropp

3) ønsker å være i god form- det er lettere å trene med mindre kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det en kombinasjon av at jeg vil se bedre ut og komme i bedre form. Etter at jeg sluttet å jobbe offshore og begynte i en 100% stilling på land, ahr jeg vært avhengig av trening for nedstressing og energi til hverdagene.

Har til nå gått ned 15 kg og selv om det butter endel i mot med videre nedgang, kjenner jeg at alle komplimentene jeg har fått fra bekjente og kollegaer gjør at jeg holder motivasjonen oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym på det

Jeg vil ikke være overvektig. Jeg vil kunne kle meg om morgenen uten å bekymre meg for om jeg ser gravid ut.

Jeg bør få ned blodtrykket noe.

Jeg vil komme i bedre form og få mer energi.

Jeg vil ha sunne rutiner, og der er jeg godt på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest anonym på det

For meg er det en kombinasjon av at jeg vil se bedre ut og komme i bedre form. Etter at jeg sluttet å jobbe offshore og begynte i en 100% stilling på land, ahr jeg vært avhengig av trening for nedstressing og energi til hverdagene.

Har til nå gått ned 15 kg og selv om det butter endel i mot med videre nedgang, kjenner jeg at alle komplimentene jeg har fått fra bekjente og kollegaer gjør at jeg holder motivasjonen oppe.

Så mange kilo du har tatt av! Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min liste er lik din, om enn i litt annerledes rekkefølge. :-)

Det er livsstilssykdommer som skremmer meg mest, og som er hovedgrunnen til at jeg ønsker å ligge på noen kilo mindre enn jeg gjør i dag. Diabetes 2, hjerte- og karsykdommer osv.

Dernest er det opplevelsen av å være sprek som tiltaler, at man kan springe sammen med ungene opp trapper/rundt hus/langs veien uten å føle at man dør. Å være i bedre form gjør hverdagen så mye morsommere for alle!

Så kommer punktet om utseendet. Jeg er ikke så veldig opptatt av det jeg ser i speilet, verken med få eller mange kilo overvekt. Det ytre er ingen viktig detalj i livet mitt, det har det aldri vært. Men jeg synes det er herlig å kunne gå inn i en klesforretning og kjøpe noe som passer, det er en lettelse for oss som ikke er satt opp med et "sy-gen". :-) Jeg er ikke blind, så jeg ser jo at det er penere det som vises i speilet når jeg har mindre enn mer overvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min liste er lik din, om enn i litt annerledes rekkefølge. :-)

Det er livsstilssykdommer som skremmer meg mest, og som er hovedgrunnen til at jeg ønsker å ligge på noen kilo mindre enn jeg gjør i dag. Diabetes 2, hjerte- og karsykdommer osv.

Dernest er det opplevelsen av å være sprek som tiltaler, at man kan springe sammen med ungene opp trapper/rundt hus/langs veien uten å føle at man dør. Å være i bedre form gjør hverdagen så mye morsommere for alle!

Så kommer punktet om utseendet. Jeg er ikke så veldig opptatt av det jeg ser i speilet, verken med få eller mange kilo overvekt. Det ytre er ingen viktig detalj i livet mitt, det har det aldri vært. Men jeg synes det er herlig å kunne gå inn i en klesforretning og kjøpe noe som passer, det er en lettelse for oss som ikke er satt opp med et "sy-gen". :-) Jeg er ikke blind, så jeg ser jo at det er penere det som vises i speilet når jeg har mindre enn mer overvekt.

Nå var ikke listen min i noen prioritert rekkefølge akkurat. :o) Delen om utseende kommer egentlig som en positiv bieffekt av resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Komme i form, bedre kondis og sterke kropp - og et resultat av det er trolig at jeg går ned noen kilo

2) Forebygge ryggproblemer ved å ha en sterkere kropp

3) Likte meg selv bedre da jeg veide 3-4 kilo mindre

4) Sunnere kosthold

5) Være et forbilde for barna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forfengelighet.

Orker mer, mindre belastning særlig på rygg og knær.

Unngå livsstilssykdommer.

Og så er (vil være) vektnedgang en bieffekt av andre ting jeg ønsker å oppnå:

Føler meg bedre psykisk av å ha et rimelig sunt kosthold (en ting mindre å hate meg selv for)

Bedre kondisjon

Mindre angst ved å bevege meg utendørs (for å oppnå det er jeg nødt til å gå ut og gå turer)

Mindre muskelspenninger, da er det bra med litt trening

Sikkert flere ting også, men det er dette jeg kom på i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var ikke listen min i noen prioritert rekkefølge akkurat. :o) Delen om utseende kommer egentlig som en positiv bieffekt av resten.

Det er vel ikke mulig å sette opp en prioritert rekkefølge? I alle fall ikke for meg. Den ene dagen er det forfengeligheten som taler. En annen dag er det kanskje frykten for hjerteinfarkt eller ønske om å orke mer.

Når jeg prøver å gå ned i vekt og synes det butter imot plukker jeg den grunnen som der og da virker viktigst, og det hjelper (noen ganger) å holde motivasjonen oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg får komplimenter fordi jeg er blitt tynnere virker det helt motsatt. Jeg sklir helt ut og begynner mer eller mindre bevisst å overspise. :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke mulig å sette opp en prioritert rekkefølge? I alle fall ikke for meg. Den ene dagen er det forfengeligheten som taler. En annen dag er det kanskje frykten for hjerteinfarkt eller ønske om å orke mer.

Når jeg prøver å gå ned i vekt og synes det butter imot plukker jeg den grunnen som der og da virker viktigst, og det hjelper (noen ganger) å holde motivasjonen oppe.

Joda, men når jeg ser på generasjonen over meg så kjenner jeg at jeg ikke vil ende opp som overvektig med diabetes2 og stor fare for hjerteinfarkt... Så egentlig er vel det det første punktet på lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Viktigste punktet for at jeg vil ned i vekt er bedre helse, og mindre sjangse for livstilssykdommer. Det er det aller viktigste for meg.

I tillegg er det viktig å orke å være aktiv med ungene.

Det å føle seg bedre er viktig.

Også er det fint å kunne se bedre ut, enklere å kjøpe seg ok klær uten at det koster en formue.

Men står BOM fast for tida, men har totalt gått ned over 20 kg, men har fortsatt mye igjen. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Helse (livsstilssykdommer og slikt)

2. Selvbilde (la på meg 15 kg da jeg slutta å røyke - føltes nokså fånyttes da, ja...)

3. Økonomi (både det at jeg har masse klær i skapet som ikke passer lenger, og at det er lettere å finne noe på salg når jeg er slankere)

Det var det jeg kom på i farta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil forebygge hjertesykdon.

Vil ha blodtrykket ned.

Vil unngå diabetes.

Vil kunne finne klær i vanlige butikker også de årene hvor "størrelsene" er små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...