Gå til innhold

Barnehagemafiaen

Anbefalte innlegg

Skrevet

De trenger i allefall tilbakemeldinger, et minimum er et bra omsorgsnivå.

Nick jr høres forøvrig ut til å være en kul og barnehageegnet unge:-) Han skulle jo ha vært i naturbarnehage allikevel...*s*

Han begynte i BH da han var 2 år gammel. Vi slapp han inn døra og dermed var tilvenningsperioden ferdig. Det samme gjentok seg i sommer da han var i en sommeråpen BH (i utlandet).

Han har vært i BH med unger fra nesten 30 forskjellige nasjonaliteter, og lærere fra alle kanter av verden. Ingen problemer.

To uker i norsk BH...

NaturBH er en raritet som brukes for å skape plasser der plasser ikke finnes. Det er min mening. Han er selvfølgelig en naturlig kandidat, men det tilbudet vi fikk lå for langt unna.

Skrevet

Han begynte i BH da han var 2 år gammel. Vi slapp han inn døra og dermed var tilvenningsperioden ferdig. Det samme gjentok seg i sommer da han var i en sommeråpen BH (i utlandet).

Han har vært i BH med unger fra nesten 30 forskjellige nasjonaliteter, og lærere fra alle kanter av verden. Ingen problemer.

To uker i norsk BH...

NaturBH er en raritet som brukes for å skape plasser der plasser ikke finnes. Det er min mening. Han er selvfølgelig en naturlig kandidat, men det tilbudet vi fikk lå for langt unna.

I tillegg til at barnehagen ser ut til å være dårlig fungerende siden de ikke ivaretar basale behov, så antar jeg at overgangen for ham må være ekstra stor siden jeg regner med at den norske barnehagen for ham fremstår som relativt kaotisk sammenlignet med det han er vant til.

Forøvrig er jo barnehager en viktig arena for læring. En toåring som nettopp har begynt i park, demonstrerte for et par dager siden ny lærdom for sin mor etter at han hadde gått i parken noen dager. Han gikk rett bort til et barn som var litt mindre enn ham selv, sa så "dytte", hvoretter han dyttet samtidig som han kikket bort på sin mor i håp om å motta litt anerkjennelse for sin nye ferdighet. Han demonstrerte samme ferdighet også ved levering dagen etter. Kanskje han antok at moren ikke hadde skjønt hvor flink han var siden det ikke vanket anerkjennelse?

Skrevet

I tillegg til at barnehagen ser ut til å være dårlig fungerende siden de ikke ivaretar basale behov, så antar jeg at overgangen for ham må være ekstra stor siden jeg regner med at den norske barnehagen for ham fremstår som relativt kaotisk sammenlignet med det han er vant til.

Forøvrig er jo barnehager en viktig arena for læring. En toåring som nettopp har begynt i park, demonstrerte for et par dager siden ny lærdom for sin mor etter at han hadde gått i parken noen dager. Han gikk rett bort til et barn som var litt mindre enn ham selv, sa så "dytte", hvoretter han dyttet samtidig som han kikket bort på sin mor i håp om å motta litt anerkjennelse for sin nye ferdighet. Han demonstrerte samme ferdighet også ved levering dagen etter. Kanskje han antok at moren ikke hadde skjønt hvor flink han var siden det ikke vanket anerkjennelse?

Moral: ikke absolutt alt de yndige små gjør er fabelaktig. Må prøve å huske det i årene fremover. Foreløbig er jeg fra meg av beundring bare familiens nye hjerteknuser klarer å fylle bleia. :- )

Skrevet

Jeg ser ikke helt forskjellen på 10 timer og 9 1/2?

Jeg vet at mange rett og slett må ha ungene der hele dagen, men jeg synes det er trasig å se 4-5 unger parkert foran porten der de speider etter mor eller far fra kl 3 og utover.

Det har du helt rett i. Ingen forskjell egentlig.

Jeg kan uttale meg kun ut i fra min erfaring som mor i vel 20 år. Av dem har vi hatt ett eller flere barn i barnehagen i rundt 12 år. Og til tross for lange dager for store og små, så hadde barna det bra- Og i dag er de trygge og flotte ungdommer/voksne hele gjengen. Men,men.. dette er jo bare min lille erfaring...

Skrevet

Velkommen til barnehagehverdagen! Nei, jeg mener bestemt dere har vært uheldige med barnehagen. Ikke så lett å velge hvis det ikke er full barnehagedekning i kommunen deres kanskje. I kommunen jeg kommer fra er det mer enn full dekning, og der kjemper barnehagene om barna og man kan velge mellom både språk- og musikkbarnehager, eller "her kan barnet ditt garantert lese før skolestart-barnehagen".

I landet jeg nå bor i er det full barnehagedekning, men så er det heller ikke mer. Et barn i stor avdeling har krav på to kvadratmeters inneplass, og bøttekott osv. kan godt tas med i beregningen. Førstemann her er på vei, og jeg lengter etter norske barnehager, som jeg hører langt mer bra om.

Men du... dere bestemmer selv hvor lenge barnet skal være i barnehagen, i praksis i hvert fall....

Skrevet

Ikke sant!

Med sammenligning til utenlandske barnehager, så er det jammen et visst gap. Selvfølgelig finnes det dyktige enkeltpersoner, enkeltavdelinger og til og med enkeltstående barnehager som er supre. Men jammen har vi opplevd en del av hullene i systemet og mistet troen på hele konseptet.

Takk og pris for skolestart, gode lærere, innholdsrik SFO med kloke og tilstedeværende voksne. Og til Kristin Clemet: Takk for kunnskapsløftet.

''Ikke sant! Med sammenligning til utenlandske barnehager, så er det jammen et visst gap. Selvfølgelig finnes det dyktige enkeltpersoner, enkeltavdelinger og til og med enkeltstående barnehager som er supre. Men jammen har vi opplevd en del av hullene i systemet og mistet troen på hele konseptet. Takk og pris for skolestart, gode lærere, innholdsrik SFO med kloke og tilstedeværende voksne. Og til Kristin Clemet: Takk for kunnskapsløftet.''

Innholdsrik SFO og "Takk for kunnskapsløftet". Aner jeg ironi her?

Skrevet

Ja, men vi må dra han ut av BH når vi henter han sånn rundt i 3-4 tiden. Han elsker å være der, men gir utrykk for at han savner aktiviteter som var en del av hverdagen hans før.

Det er oppfølgingen jeg først og fremst er frustrert over.

Aktiviteter han ikke driver med i barnehagen lenger kan dere vel drive med hjemme?

• 1 måned senere...
Skrevet

Vi står på venteliste. Døgnrytmen er ikke noe problem, vi har vært i Norge i en måned allerede.

Han er reisevant og vi har bodd fire forskjellige steder den siste halvannen mnd, uten at det har vært noe problem. Ikke før han startet i BH.

Hei.

Jeg sier ikke at det er sånn, men kanskje det er noe av grunnen? Overgangsperioder krever mye energi for oss alle, og for små barn er nok belastningen større enn en tror, selv om de tilsynelatende ser ut til å takle alt greit og tar nye ting/steder/folk på strak arm. Men man er ikke trygg, og man bruker mye krefter på å finne ut av omgivelsene, nye regler etc. etc. Det er (etter min erfaring) ganske vanlig at et barn tisser litt på seg i starten av barnehagen, selv om h*n har vært tørr aldri så lenge. Det kan komme senere også, men det går som regel over. Skift med et smil og ikke lag noe fuss rundt det, så går det seg til.

De andre greiene du beskriver, manglende påkledning, skittent inne, matproblematikk osv - det er ikke en situasjon man skal godta. Barna skal bli sett og fulgt opp skikkelig!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...