Gå til innhold

Uten en tråd - ukas vekt

Lillemus

Anbefalte innlegg

Startvekt ca. 25/7: 60,2 kg

I dag: 55,4!!!!

Jeg var overbevist om at jeg denne uka hadde gått opp i vekt, mandag viste vekta 56,2 og jeg tippet 56,5 da jeg gikk på vekta i morrest. Har nemlig spist godt de siste par dagene, det aller meste sunt og magert riktignok, men litt som ikke var så sunt også (ikke godis da). Men altså - ned 4,8 kg! Jeg er knallfornøyd! :o))))

Målet var 5 kg så jeg er straks i mål, men skal fortsette å spise sunt og røre meg så mye jeg kan for å holde formen vedlike for det er jo kjemegodt å merke at kroppen er i form!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tre dager etter hverandre denne uka var jeg nede i 66,2 kilo, men i dag var vekta jammen meg oppe i 66,6 igjen :-(

Har trent F&S to ganger + jogget en gang + en kveld med 15 min mageøvelser.

Men kjenner at kroppen er i fin form - men skulle selvsagt ønske at kiloene kunne renne av litt ogaå! Har du noen råd, Lillemus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre dager etter hverandre denne uka var jeg nede i 66,2 kilo, men i dag var vekta jammen meg oppe i 66,6 igjen :-(

Men kjenner at kroppen er i fin form - men skulle selvsagt ønske at kiloene kunne renne av litt ogaå! Har du noen råd, Lillemus?

Er det ikke ganske stressende å veie seg hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Prøv å bare veie deg en gang i uka, eller aller helst hver 14 dag. Jeg vet det er vanskelig!!

Også veier du deg på samme dag og samme tidspunkt hver gang du veier deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja... For meg så hjalp det å regne ut mitt daglige kaloribehov:

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=3558&Itemid=55

deretter veide jeg det jeg pleier å spise og regnet ut hvor mye kalorier det er i det og så la jeg meg på ca. 1300 kcal i døgnet, behovet mitt er i overkant av 1600 egentlig. Spiser mye sunnere nå enn før da, men et kosthold jeg absolutt kan leve med! Jeg har i grunnen bare byttet ut brødskivene med havreknekkebrød, kuttet ut mye sukker (bruker heller pålegg som leverpostei og ikke minst makrell i tomat!) ikke søtt om morran eller utover formiddagen for å få fettforbrennigen i gang. Til middag spiser jeg masse grønnsaker, synes det er kjempegodt å smøre en form med litt olje og hive oppi f.eks. blomkål, broccoli, purreløk, babymais (inneholder nesten ingen kalorier i forhold til maiskorn!) eller vannkastanjer f.eks. Bakes i ovnen på 200 grader i 15 min. Litt mindre pasta / ris / poteter enn vanlig, men jeg er ikke hysterisk. Renere varer ellers som kyllingfilet og laksefilet f.eks.

Men jeg spiser det ungene spiser også altså, pannekaker, fiskekaker og kjøttkaker f.eks. Ungene elsker fiskepinner (i alle fall snuppa) så når de spiser det så baker jeg en laksefilet i ovnen til meg selv.

I tillegg til forsettet om å løpe/sykle/gå aktivt minst 2 turer i uka + en styretreningsøkt. Og dette har ført til nesten 5 kilo ned på 2 mnd, noe jeg er kjempefornøyd med. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo flott, og du har vært utrolig flink og gjort alle de riktige tingene. Kroppen er et vanedyr, og når den først har startet med noe, er det kanskje lettere å fortsette. På den anne side er det mange som sier at vektnedgang er lettest i starten og at vekta står bom stille etter en stund. Men jeg vil tro denne stillstanden som regel kommer etter større vektnedgang enn dine 5 kg.

Det er jo også minimal fare for at du legger på deg igjen seinere når du hele tida har spist vanlig mat, og har tatt nedgangen såpass langsomt. Pluss innført varige mosjonsvaner.

Etter to ukers intens fråtsing og slaraffenliv gikk jeg også 3 kg opp i vekt nå nylig, men jeg er av de heldige som kun trenger å gå tilbake til hverdagsvanene for å gå ned. Altså uten anstrengelse og fortere kvitt de ekstra enn det tok meg å få dem. (Veide 64,5 på mandag og 61,5 i dag og flat mage igjen. Og jeg er 20 cm høyere enn deg, så jeg trives med å veie drøyt 60).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo flott, og du har vært utrolig flink og gjort alle de riktige tingene. Kroppen er et vanedyr, og når den først har startet med noe, er det kanskje lettere å fortsette. På den anne side er det mange som sier at vektnedgang er lettest i starten og at vekta står bom stille etter en stund. Men jeg vil tro denne stillstanden som regel kommer etter større vektnedgang enn dine 5 kg.

Det er jo også minimal fare for at du legger på deg igjen seinere når du hele tida har spist vanlig mat, og har tatt nedgangen såpass langsomt. Pluss innført varige mosjonsvaner.

Etter to ukers intens fråtsing og slaraffenliv gikk jeg også 3 kg opp i vekt nå nylig, men jeg er av de heldige som kun trenger å gå tilbake til hverdagsvanene for å gå ned. Altså uten anstrengelse og fortere kvitt de ekstra enn det tok meg å få dem. (Veide 64,5 på mandag og 61,5 i dag og flat mage igjen. Og jeg er 20 cm høyere enn deg, så jeg trives med å veie drøyt 60).

Min kjære flirte litt av meg i går da jeg sa noe sånt som:"Nei, se, der er fiskerbua jeg pleier å løpe bort til!" da vi kjørte forbi og mente at jeg ikke hadde løpt der sååå mange ganger. Jeg parerte bare med:"Å, hva med deg? Hvor mange ganger har du løpt dit?" Noe som medførte at han prompte påsto han skal være med meg ut å jogge i helga så skal jeg få se! :o)

Jeg er meget fornøyd med egeninnsatsen de sist mnd ja, det må jeg si. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vært med på veiing på lenge nå.

Endelig klart å skjepe meg igjen etter ferien. Gikk opp 2-3 kg.

Startvekt: 74.7 kg

Forrige veiing her 11.08: 64.8 kg

I dag: 64.9 kg.

Så nå er jeg tilbake på samme vekt som før ferien. Skal ned til ca 61 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå må du ikke bli helt borte.

Ingen fare for det du. :o) Jeg har bare 152,5 cm å fordele disse kiloene på så jeg er ikke radmager nå heller, men passelig slank synes jeg selv. Skal ikke ned mer nå egentlig, skal bare fortsette å spise sunt og holde meg i form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... For meg så hjalp det å regne ut mitt daglige kaloribehov:

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=3558&Itemid=55

deretter veide jeg det jeg pleier å spise og regnet ut hvor mye kalorier det er i det og så la jeg meg på ca. 1300 kcal i døgnet, behovet mitt er i overkant av 1600 egentlig. Spiser mye sunnere nå enn før da, men et kosthold jeg absolutt kan leve med! Jeg har i grunnen bare byttet ut brødskivene med havreknekkebrød, kuttet ut mye sukker (bruker heller pålegg som leverpostei og ikke minst makrell i tomat!) ikke søtt om morran eller utover formiddagen for å få fettforbrennigen i gang. Til middag spiser jeg masse grønnsaker, synes det er kjempegodt å smøre en form med litt olje og hive oppi f.eks. blomkål, broccoli, purreløk, babymais (inneholder nesten ingen kalorier i forhold til maiskorn!) eller vannkastanjer f.eks. Bakes i ovnen på 200 grader i 15 min. Litt mindre pasta / ris / poteter enn vanlig, men jeg er ikke hysterisk. Renere varer ellers som kyllingfilet og laksefilet f.eks.

Men jeg spiser det ungene spiser også altså, pannekaker, fiskekaker og kjøttkaker f.eks. Ungene elsker fiskepinner (i alle fall snuppa) så når de spiser det så baker jeg en laksefilet i ovnen til meg selv.

I tillegg til forsettet om å løpe/sykle/gå aktivt minst 2 turer i uka + en styretreningsøkt. Og dette har ført til nesten 5 kilo ned på 2 mnd, noe jeg er kjempefornøyd med. :o)

Nå regnet jeg ut dette opplegget:

Kroppens grunnleggende kaloribehov er 1431 kcal

Hvis jeg er litt aktiv, er vekta stabil ved 1968 kcal - hvis jeg er moderat aktiv, er bekta stabil ved 2218 kcal.

I dag har jeg spist følgende:

Frokost: 2 skiver supergrovt brød med noe à la italiens salat på (pleier ikke det altså, men skeiet litt ut i dag). Et stort glass melk, muligens to - ekstra lett melk.

Mellom måltid: en banan + en kaffe pose-kaffelatte

Lunsj: et fint rundstykke m/ost på + en mais-trekantbrød m/linfrø og smøreost på.

Middag: Ris + wokrett (litt oksekjøtt, broccoli, blomkål, babymais, løk, purre, bambusskudd

Kveld: en Hobbysjokolade (fordi jeg var så flink å svømme så langt.....) + at jeg bare MÅ ha en skive nå før jeg legger meg. Tror jeg tar tunfisk på den + melk.

Synes det er et ork å telle kalorier. Dette var vel egentlig mye sunn mat, bortsett fra sjokoladen og den salaten? Pleier forresten å ha knekkebrød med tunfisk til lunsj, og ikke sjokolade....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg er litt aktiv, er vekta stabil ved 1968 kcal - hvis jeg er moderat aktiv, er bekta stabil ved 2218 kcal.

Frokost: 2 skiver supergrovt brød med noe à la italiens salat på (pleier ikke det altså, men skeiet litt ut i dag). Et stort glass melk, muligens to - ekstra lett melk.

Lunsj: et fint rundstykke m/ost på + en mais-trekantbrød m/linfrø og smøreost på.

Middag: Ris + wokrett (litt oksekjøtt, broccoli, blomkål, babymais, løk, purre, bambusskudd

Kveld: en Hobbysjokolade (fordi jeg var så flink å svømme så langt.....) + at jeg bare MÅ ha en skive nå før jeg legger meg. Tror jeg tar tunfisk på den + melk.

Synes det er et ork å telle kalorier. Dette var vel egentlig mye sunn mat, bortsett fra sjokoladen og den salaten? Pleier forresten å ha knekkebrød med tunfisk til lunsj, og ikke sjokolade....

Fin rundstykke + maistriangel er ikke noe å skryte av for å være litt hard her nå. Jeg spiste selv ett maistriangel til lunsj hver dag i lange, lang tider - de er jo så gode! Men samtidig er mais (ikke baby-mais!) veldig energirike så det er neppe det synneste man kan spise.

Kjøp en digital kjøkkenvekt og gjerne en matvaretabell (evt. bruk denne http://matportalen.no/matvaretabellen ) og sjekk hva det du pleier å spise til daglig inneholder av kalorier. Du trenger ikke veie til hvert eneste måltid, bare ta en runde et par dager på å finne det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på greteroede.no og registrer alt du spiser en ukes tid. Det er litt pes, men det gir en pekepinn på hvordan du ligger an og hvor problemene ligger. Det gir en liten vekker å se hvor mye en liten sjokolade utgjør på kaloriinntaket. Jeg tror du spiser litt mye for å gå ned i vekt. Det er fort gjort å lure seg selv ved å si at jeg pleier ikke å spise dette, men jeg trengte det akkurat i dag. Hvis det skjer for mange dager, blir det fort for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkel måte for deg å få ned kaloriinntaket på, ville være å begynne å drikke vann i stedet for melk til mat. Du får i deg flere hundre kalorier daglig bare på melk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rundstykke + maistriangel er ikke noe å skryte av for å være litt hard her nå. Jeg spiste selv ett maistriangel til lunsj hver dag i lange, lang tider - de er jo så gode! Men samtidig er mais (ikke baby-mais!) veldig energirike så det er neppe det synneste man kan spise.

Kjøp en digital kjøkkenvekt og gjerne en matvaretabell (evt. bruk denne http://matportalen.no/matvaretabellen ) og sjekk hva det du pleier å spise til daglig inneholder av kalorier. Du trenger ikke veie til hvert eneste måltid, bare ta en runde et par dager på å finne det ut.

Vet det....

Men helt ærlig - så kan det gå ukesvis mellom hver gang jeg kjøper et maistriangel!

Nå skal jeg på ferie noen dager, så da kommer jeg vel litt ut av det.... Skal sitte på toget i tolv timer - hva skal jeg gumle på da tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...