Gå til innhold

Får kke til!

Gjest Frustrert -81

Anbefalte innlegg

Gjest Frustrert -81

Jeg er en 26 år gammel tobarnsmor som sliter med vekta. Jeg er 160 cm og 73 kilo. Jeg gir nok inntrykk av å bare sitte på rumpa og spise sjokolade, men det er faktisk langt fra sannheten. Jeg spiser riktig mat til riktig tid i riktig mengde og med riktig mellomrom, i følge alle eksperter, deriblant min egen ernæringsfysiolog. Jeg drikker selvsagt mye vann, og stort sett bare det. Jeg spiser ikke annet enn grønnsaker etter kl 20 om kvelden. Jeg spiser sjelden godterier, kun i helga kan jeg unne meg noe sammen med eldstemann og samboer. Og jeg trener fra to til fem ganger i uka, kommer litt an på hvilke andre planer jeg har. Jeg er også frivillig i røde kors hjelpekorps og er ofte opptatt der. Treningen består av spinning, vekter og styrketrening av core-muskulaturen. Dette er på treningsstudioet. Hjemme går jeg turer på halvannen til to timer med lillejenta (7 mnd) og trener styrke på stuegulvet, et program satt sammen av det jeg lærer på treningsstudioet og gjennom treningsblader. Dette har jeg gjort i snart to måneder og har ikke gått ned noen ting, snarere lagt på meg et kilo. Hverdagen min er helt OK, men jeg har jo ansvaret for to barn (8 år og 7 mnd) helt alene når samboeren er bortreist hele uka på jobb. Jeg synes likevel at vi har løst det bra frem til nå, og føler meg ikke stresset. For halvannet år siden ble jeg utredet for PCOS, grunnet hormonelle tegn som uregelmessige blødninger, fettlagring på mage, uren hud og økt hårvekst der kvinner gjerne ikke vil ha hår. Blodprøvene viste noe ubalanse, og jeg startet på Primolut, noe jeg avsluttet selv da det ble for ubehagelig. Prøvene hos ekspert etterpå viste at verdiene var normale, og kort tid etter ble jeg gravid. Vi gikk bort fra den diagnosen da jeg under svangerskapet ble diagnostisert med hypothyreose og startet på Levaxin. Tar nå Levaxin daglig, men i ulike doser - 50 mcg man, ons, fre + 25 mcg resten av dagene. I det siste har jeg også fått tilbake mine hormonelle plager, -uren hud, uønsket hårvekst etc. Jeg lurer derfor på om de gikk bort fra PCOS-teorien for tidlig eller om jeg har høyt testosteron av annen grunn? Hva skal jeg be om av prøver hos legen min? Gjennom hele svangerskapet var jeg obs på kosthold, da spesielt siden jeg fikk bekkenløsning veldig tidlig og måtte begrense min fysiske aktivitet. Jeg gikk derfor opp bare 8 kg, helt til jeg på slutten fikk ekstra mye fostervann og gikk opp 5 kg på to uker. Vekten stabiliserte seg på førvekt (65 kg) ganske raskt etter fødselen. Men for ca tre måneder siden gikk jeg plutselig raskt opp i vekt, tilsynelatende fordi vi på ferie spiste mat på restaurant og ikke hjemme. Det har ikke vært store inntak av hverken alkohol eller godterier. Det hører med til historien at jeg sluttet å amme på den tiden. Jeg skjønner at det er naturlig å slutte å gå ned i vekt når man slutter å amme, men å legge på seg 7-8 kg er litt drøyt synes jeg. En annen motivasjon til vektreduksjonen er at jeg sliter med store bryst (75 f/g), og påfølgende smerter i nakke, rygg og hode som jeg rett og slett er lei av. Jeg ønsker å få operasjon, men vet at jeg ikke engang blir vurdert før jeg har en BMI på under 25. Dette ble litt langt, sannsynligvis lengre enn dere forventer. Men jeg begynner å bli veldig frustrert. Det å ikke oppnå en liten flik av mål man har satt seg og føle at det bare går en vei uansett hva man gjør, ødelegger motivasjon og livsglede rett og slett. Jeg begynner å bli deprimert, er ofte svært nedstemt i min private sfære. Dette går også utover familien. Det eneste jeg ser når jeg ser i speilet er ei feit og kvisete dame som tross sin massive innsats feiler. Er det noe annet som feiler meg? Gjør jeg noe galt? Jeg må komme i gang nå, ellers tør jeg ikke tenke på hvordan jeg vil se ut om ti år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjaere deg Det er en del som tyder paa at hormonene dine er i ubalanse. Det er vanskelig aa faa orden paa vekta naar hormonene paa en maate loeper loepsk i kroppen. Jeg foreslaar at du kontakter fastlegen din og faar en henvisning til en indremedisiner eller til en indremedisinsk avdeling paa sykehuset. Etter utredning paa sykehuset vil du kunne faa medisiner som kan hjelpe kroppen til aa faa hormonene i balanse og foerst da kan vektreduksjonen begynne. For aa faa hjelp til aa gaa ned i vekt boer du finne en lege som er spesielt interessert i aa hjelpe deg, og som kan lage et opplegg spesielt for deg og for dine plager. Siden jeg ikke vet hvor du bor, kan jeg ikke anbefale deg noe sted aa gaa, men du kan kontakte Laerings- og mestringssenteret ved sykehuset paa stedet der du bor og spoerre om hjelp. Hilsen dr Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...