Gå til innhold

Skade i kne

Gjest kvinne87

Anbefalte innlegg

Gjest kvinne87

Hei, Jeg er en kvinne på 20 år, skadet meg for 3 uker siden da jeg spilte basket. "Tråkket hardt over på utsiden av kne", fikk akutt smerte, samt kraftig hevelse. Dro til legevakt, og tok mr noen dager senere. Fikk påvist intrakondylær fraktur av tibia og kontusjon av femur. Har tidligere operert for korsbånd, menisk og leddbånd i samme kne. Slet lenge etter operasjon med å få et godt, funksjonelt kne. Så er generelt ganske redd for kneet. Men fikk svært lite retningslinjer om hva jeg skal gjøre nå. Bruker kneet, selv om det gjør vondt og "knepper" hele tiden, hovner kraftig opp etter en dag. Varmt og smertefullt - (er heltidsstudent og er avhengig av å fungere). Hva slags konsekvenser vil det ha ved å bruke kneet nå? Hva skal jeg gjøre med kneet? Frustrert student

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

En slik skade av benvevet tar hvertfall 4-5 uker før det er tilhelet slik at du kan belaste gradvis igjen. Start da med ergometersykkel på lette tråkk, generell styrketrening uten at du belaster leddet og svømming.

Løping og vektbelastning bør du vente med til at alle smerter er borte og at du kan gå på vanlig måte uten problemer med hevelse o.l.

Er du i tvil om disse tingene må du selvsagt konferere med legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...