Gå til innhold

Trening med pulsmåler

Gjest Crawl

Anbefalte innlegg

Gjest Crawl

Jeg er 37 år, veier 75 kilo og har trent mer eller mindre regelmessig på SATS et halvt års tid. Trener litt styrke/ryggøvelser og sykler/løper litt etterpå. Har brukt pulsmåler for å "trene fornuftig" men synes ikke denne treningen fungerer. Ifølge tabellen skal pulsen ligge i underkant av ca 147. Det tar ikke mange minuttene før jeg er oppe i den pulsen og det ender gjerne med at jeg må ned i gå-tempo for å holde meg under. Og da føler jeg meg på ingen måte sliten. Synes jeg kan yte mye mer men da stiger pulsen fort over 150. Er det noe jeg har misforstått her? Har dere noen tips om hvordan det skal gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Yellow Ledbetter

Én ting er at pulsnivået ofte varierer fra person til person, og at alder bare gir en viss pekepinn på hvilket nivå du bør ligge på. Et annet poeng er at pulsnivået under treninga bør tilpasses hyppigheten. Jo oftere du trener, jo roligere bør du løpe/sykle. Når man trener med et moderat pulsnivå, er det vanlig å føle at man kan yte mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

når du er uthvilt kan du lett trene med en puls opp mot maks. Det betyr forøvrig ikke at du skal gjøre det.

Trener du lite og er i god form, kan du trene med høy puls. Holder du på med langkjøring, skal du ligge på lavere puls og "spise" kilometer og minutter.

www.trim.no

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Én ting er at pulsnivået ofte varierer fra person til person, og at alder bare gir en viss pekepinn på hvilket nivå du bør ligge på. Et annet poeng er at pulsnivået under treninga bør tilpasses hyppigheten. Jo oftere du trener, jo roligere bør du løpe/sykle. Når man trener med et moderat pulsnivå, er det vanlig å føle at man kan yte mer.

Hei,

godt svar :-)

http://www.trim.no/

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...