Gå til innhold

BMI

Gjest ullfjert

Anbefalte innlegg

Gjest ullfjert

Hva er den vanlige bmi'en og ha? Er 16 år. 1.75 cm over bakken og veier 60 kilo.. Har slette med bulimi. og at jeg nesten ikke har spisst.... i en lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fuji1365380447

Skalaen for BMI er som følger:

Under 20 Undervekt

20-24,9 "Normalvekt"

25-26,9 Lett overvekt

27-29,9 Overvekt

Over 30 Fedme

Når du veier 60 kg og er 175 cm så ligger din BMI på 19, 6 - dvs at du såvidt er undervektig.

Du bør søke hjelp for spiseforstyrrelsene dine. Skjekk IKS

http://www.iks.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ggggggr

Skalaen for BMI er som følger:

Under 20 Undervekt

20-24,9 "Normalvekt"

25-26,9 Lett overvekt

27-29,9 Overvekt

Over 30 Fedme

Når du veier 60 kg og er 175 cm så ligger din BMI på 19, 6 - dvs at du såvidt er undervektig.

Du bør søke hjelp for spiseforstyrrelsene dine. Skjekk IKS

http://www.iks.no/

Nei man er ikke undervektig under 20 i BMI: Deter litt strengt. Jeg tror det er 18.5 som er grensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Nei man er ikke undervektig under 20 i BMI: Deter litt strengt. Jeg tror det er 18.5 som er grensen

Mulig det. Men det var dette som sto inne på Grete Roede sine sider.

Man har i allefall ikke noen grunn til å slanke seg når man har en BMI på under 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ggggggr

Mulig det. Men det var dette som sto inne på Grete Roede sine sider.

Man har i allefall ikke noen grunn til å slanke seg når man har en BMI på under 20.

Nei det har man ikke. Jeg har normal benbygning og ville vært tynn med en BMI under 20. Jeg har nå 21.5 og er normalvektig i forhold til min benbygning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fuji1365380447

Nei det har man ikke. Jeg har normal benbygning og ville vært tynn med en BMI under 20. Jeg har nå 21.5 og er normalvektig i forhold til min benbygning.

Det er en myte at "beinbygning" har noe å si for hva som er passende vekt for et menneske.

Vekten på skjelettet vårt varierer utrolig lite (max 2-3 kg) fra person til person som er like høye.

Begrepet "beinbygning" skal si noe om at du kan ha relativ høy BMI uten å være overvektig. Men det dette egentlig sier noe om er at du har mer muskelmasse.

Noen personer har mer vekt i muskler enn andre. Derfor kan de veie mer uten å være overvektige. Det varierer også hvor mye vann man har i kroppen.

Men vekten på BENA våre varierer ikke noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en myte at "beinbygning" har noe å si for hva som er passende vekt for et menneske.

Vekten på skjelettet vårt varierer utrolig lite (max 2-3 kg) fra person til person som er like høye.

Begrepet "beinbygning" skal si noe om at du kan ha relativ høy BMI uten å være overvektig. Men det dette egentlig sier noe om er at du har mer muskelmasse.

Noen personer har mer vekt i muskler enn andre. Derfor kan de veie mer uten å være overvektige. Det varierer også hvor mye vann man har i kroppen.

Derimot så veier muskler mer enn fett så en slank muskuløs person kan ha høyere vekt en personen ser ut som...har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Derimot så veier muskler mer enn fett så en slank muskuløs person kan ha høyere vekt en personen ser ut som...har jeg hørt.

Stemmer. Muskler veier mer enn fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selv om selve skjelettet ikke utgjør så stor del av den totale kroppsvekta, så varierer jo 'bredheten' fra person til person. En som er veldig smal i skjelettet vil lettere SE tykk ut med noen ekstra kilo enn en som har et litt 'bredere' skjelett å fordele vekten på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Men selv om selve skjelettet ikke utgjør så stor del av den totale kroppsvekta, så varierer jo 'bredheten' fra person til person. En som er veldig smal i skjelettet vil lettere SE tykk ut med noen ekstra kilo enn en som har et litt 'bredere' skjelett å fordele vekten på.

Tror faktisk ikke at "bredheten" på et menneskelig skjelett varierer så veldig mye heller. Det er alt som ligger utenpå skjelettet - muskler, hud, vann osv som varierer mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk ikke at "bredheten" på et menneskelig skjelett varierer så veldig mye heller. Det er alt som ligger utenpå skjelettet - muskler, hud, vann osv som varierer mest.

Det er bare å sette seg ned på en strand om sommeren det og f eks sammenligne hvor bredskuldret de ulike karene er! ;-)

Du kan f eks se to menn (hvor begge er 'magre nok' til at du ser hvor knokkelen er) og se at det kan være store forskjeller. Noen er bredskuldret som en hoggorm, andre noget breder...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest benbygning

Jeg og søsteren min er like høye. Jeg tåler 3-4 kg mer på kroppen enn henne, minst. Det er noe alle er enige i. Hadde jeg vært like tynn som henne i vekt hadde jeg sett syk ut. Så noe har det å si, det tror jeg i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lest at det er mer enn 2-3 kg som mange tror, men det kan være helt oppe i 6-7 forskjell.

En lav person vil da raskt bli overvektig ifølge BMI selv om denne er normal og slank.

Kjenner ei som er 157, 5 cm og 67 kg. Ganske så overvektig etter BMI, slank med den smale midjen i virkeligheten.

Hun kan ikke veie under 58 kg, da blir hun beinete og ser syk ut.

Ifølge bmi kan hun gått veie under 50 kg...

Du ser jo også på skjellettet at folk er helt forskjellig, når kragebeina står ut, til noen er de kjempesmale, til andre mye bredere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at det er mer enn 2-3 kg som mange tror, men det kan være helt oppe i 6-7 forskjell.

En lav person vil da raskt bli overvektig ifølge BMI selv om denne er normal og slank.

Kjenner ei som er 157, 5 cm og 67 kg. Ganske så overvektig etter BMI, slank med den smale midjen i virkeligheten.

Du ser jo også på skjellettet at folk er helt forskjellig, når kragebeina står ut, til noen er de kjempesmale, til andre mye bredere.

''Hun kan ikke veie under 58 kg, da blir hun beinete og ser syk ut. Ifølge bmi kan hun gått veie under 50 kg...''

Sånn er jeg også. Ifølge bmi-greiene skal jeg kunne veie 45 kg og fremdeles være normalvektig (bmi på 19,5). Sannsynligvis hadde jeg sett ut som en konsentrasjonsleirfange omtrent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Jeg og søsteren min er like høye. Jeg tåler 3-4 kg mer på kroppen enn henne, minst. Det er noe alle er enige i. Hadde jeg vært like tynn som henne i vekt hadde jeg sett syk ut. Så noe har det å si, det tror jeg i hvert fall.

Jeg er enig i at ulike kroppstyper "tåler" ulik vekt selv om de har samme høyde.

Men hvorfor er du så sikker på at dette har med skjelettet å gjøre. Det kan jo like gjerne være at hun har større muskelmasse enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Jeg er enig i at ulike kroppstyper "tåler" ulik vekt selv om de har samme høyde.

Men hvorfor er du så sikker på at dette har med skjelettet å gjøre. Det kan jo like gjerne være at hun har større muskelmasse enn en mindre person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest benbygning

Men hvorfor er du så sikker på at dette har med skjelettet å gjøre. Det kan jo like gjerne være at hun har større muskelmasse enn deg.

Nei absolutt ikke. Hun har ikke trent en dag de siste årene. Vi har ulik benbugning. Min mor er like høy som oss igjen. Og har kraftig benbygning. Hun veier noen kilo mer enn meg for ikke å se skrapet ut.

Går du på Grete Roede vil de gi deg noen kilo mindre når det gjelder anbefalinger, basert på benbygning. Jeg tror det betyr mye. Ikke selve vekten på benene nødvendigvis, men også hvor bred den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...