Gå til innhold

trenger råd ang. jobb-sak

Anbefalte innlegg

Gjest takk for synspunkter
Skrevet

Jeg jobber deltid i helsesektoren, og jeg studerer et fag som er litt på siden av det jeg jobber med. Jeg kommer nok til å jobbe deltid noen år enda. Nå nærmer jeg meg en BA, men det tar litt tid enda (jeg studerer deltid). Det er vanskelig å finne jobb som passer faget, og jeg kan ikke flytte på meg. Jobben ber meg om å ta en realkompetansevurdering for å se om jeg kan få fagbrev, og hadde jeg hatt det ville jeg jo fått bedre lønn. Minus er at da må jeg lese + kanskje ha praksis på andre avdelinger, men jeg kan ikke jobbe mer enn jeg gjør nå.

Jeg hadde håpet det gikk an å søke stilling som miljøterapeut etter hvert, for det kan man med annen relevant utdanning. Jeg har kun 30 studiepoeng som passer 100% til jobben min, men jeg vet lærere som har fått jobb som miljøterapeut - og jeg har i tillegg mange års erfaring i pleien.

Hva synes dere? Jeg synes det er vanskelig å velge. Tar jeg realkompetanseprøve kan jobben dekke prøven, men da må jeg binde meg til å bli på arbeidsplassen en god periode.

Fagbrev gir ikke så god lønn som miljøterapeut, men det kan være jeg ikke får stilling og lønn som miljøterapeut også.

Skrevet

Undersøk muligheten for å få miljøterapeut-status først, det er jo mest interessant lønnsmessig.

Skrevet

Undersøk muligheten for å få miljøterapeut-status først, det er jo mest interessant lønnsmessig.

Jeg har vært til en kort samtale nå.

Jeg kan ikke få status som miljøterapeut uten videre. Jeg kan søke på stilling, men stiller da bak i køen.

Sjefen vil at jeg tar kompetanseprøve og det som trengs for fagbrev, men jeg klarer ikke to utdanninger på en gang. Jeg vil gjerne gjøre meg ferdig med det jeg holder på med, selv om det da er usikkert med jobb innen det fagfeltet.

Jeg vil heller ikke jobbe som assistent og ha bachelor, om du forstår...

Det er jeg som må bestemme, men det er så vanskelig!

Det er sikkert å ha fagbrev med tanke på høyere stilling i framtiden, men hva med fagene jeg har på universitet da?

Glad for noen tanker.... :-)

Skrevet

Jeg har vært til en kort samtale nå.

Jeg kan ikke få status som miljøterapeut uten videre. Jeg kan søke på stilling, men stiller da bak i køen.

Sjefen vil at jeg tar kompetanseprøve og det som trengs for fagbrev, men jeg klarer ikke to utdanninger på en gang. Jeg vil gjerne gjøre meg ferdig med det jeg holder på med, selv om det da er usikkert med jobb innen det fagfeltet.

Jeg vil heller ikke jobbe som assistent og ha bachelor, om du forstår...

Det er jeg som må bestemme, men det er så vanskelig!

Det er sikkert å ha fagbrev med tanke på høyere stilling i framtiden, men hva med fagene jeg har på universitet da?

Glad for noen tanker.... :-)

Hvis det ikke er fare for at du mister jobben om du ikke tar fagbrev og du vurderer at det er for slitsomt å både studere og gå opp til fagbrev så dropp fagbrevet.(?) Lønna øker antagelig ikke så mye og det spørs om det er verdt å jobbe, ta fagprøve i tillegg til studier om det er slitsomt. Dumt hvis studietiden blir forlenget pga fagbrevet..

Hvis ikke arbeidsgiver kan bidra til å løse dette på en smidig måte, da?

På den annen side: Hvis det er veldig vanskelig å få jobb etter endte studier så hadde det vært kjekt å kunne falle tilbake på et fagbrev.. Men du kan kanskje ta fagbrevet senere hvis du sliter med å få relevante jobber...?

Uansett så er det arbeidstagers marked, så selv om du "stiller bakerst i køen" så er det ikke sikkert den køen er så lang og det kan nok hende andre kan tilby deg like interessante jobber med den kompetansen du har.

Tror jeg ville gjort slik, men ikke sikker:

1) Søkt andre jobber hvor jeg kunne fått lønn utfra kvalifikasjoner samtidig som jeg jobbet for den arbeidsgiveren jeg hadde. Dersom andre kunne gitt bedre vilkår: bruke dette i forhandlinger med arbeidsgiver, - eventuelt skifte jobb

2) Fortsatt deltidsstudiene mens jeg var i arbeid

3) Begynt med fagbrev dersom jeg ble arbeidsledig etter endt deltidsstudie

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvis det ikke er fare for at du mister jobben om du ikke tar fagbrev og du vurderer at det er for slitsomt å både studere og gå opp til fagbrev så dropp fagbrevet.(?) Lønna øker antagelig ikke så mye og det spørs om det er verdt å jobbe, ta fagprøve i tillegg til studier om det er slitsomt. Dumt hvis studietiden blir forlenget pga fagbrevet..

Hvis ikke arbeidsgiver kan bidra til å løse dette på en smidig måte, da?

På den annen side: Hvis det er veldig vanskelig å få jobb etter endte studier så hadde det vært kjekt å kunne falle tilbake på et fagbrev.. Men du kan kanskje ta fagbrevet senere hvis du sliter med å få relevante jobber...?

Uansett så er det arbeidstagers marked, så selv om du "stiller bakerst i køen" så er det ikke sikkert den køen er så lang og det kan nok hende andre kan tilby deg like interessante jobber med den kompetansen du har.

Tror jeg ville gjort slik, men ikke sikker:

1) Søkt andre jobber hvor jeg kunne fått lønn utfra kvalifikasjoner samtidig som jeg jobbet for den arbeidsgiveren jeg hadde. Dersom andre kunne gitt bedre vilkår: bruke dette i forhandlinger med arbeidsgiver, - eventuelt skifte jobb

2) Fortsatt deltidsstudiene mens jeg var i arbeid

3) Begynt med fagbrev dersom jeg ble arbeidsledig etter endt deltidsstudie

Tusen takk for svar!

Det blir nok som du sier, og jeg tror det er det beste. Jeg må konsentrere meg om det jeg gjør nå, og jobben mister jeg nok ikke. I så fall vet jeg at jeg er ønsket på en annen avdeling også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...