Gå til innhold

Kosttilskudd i jobbsammenheng?

Gjest radmager

Anbefalte innlegg

Gjest radmager

Hei Jeg trenger gode råd! Jobber lange dager med ofte fysisk tungt arbeid, og merker at jeg blir både svakere og slappere for hver dag som går. Spiser regelmessig sunt og til faste tider, frokost, lunsj og middag. Drikker også bra med væske i form av vann og noe te/kaffe. Tar en tab. multivitamin (Prevent) om dagen, i håp om å tilføre litt mere sprut i kroppen. Vurder å gå til innkjøp av protein/karbohydrat blandinger på helsestudio, men er forvirra over hvilket produkt jeg skal velge. Har i tillegg redusert min egen vekt noe, og er fra før av forholdsvis tynn. Det å spise mer vil av erfaring ikke fungere for mitt tilfelle- trenger derfor råd om hva jeg kan tilføre kroppen for å kunne yte mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vibeke Landaas, klinisk ernæringsfysiolog

Kjære "radmager" Kroppslig arbeid som går over mange timer hver dag kan være svært energikrevende. For å opprettholde vekten kreves regelmessig tilførsel av næringstett mat. I dag nevner du at du spiser sunt, og alltid har både frokost, lunch og middag. Dersom dette er dine måltider på en dag er det første jeg ville gjort å øke måltidsfrekvensen. La det være en pekefingerregel at det aldri skal gå mer enn 3 timer mellom hver gang du spiser et måltid eller et mellommåltid. Som mellommåltider kan du for eksempel velge yoghurt m/u korn, en god neve nøtter, en skive grovt brød med pålegg, banan eller avokado. Det finnes også gode muslibarer å få kjøpt i helsekost, og til dels også i dagligvare. Dagen kan legges opp på denne måten: 07: Frokost (Grove kornbaserte produkter, melk) 11: Lunch (Brødskiver/varmmat) 14: Mellommåltid (yoghurt og banan) 17: Middag (alltid både kjøtt/fugl/fisk, grønnsaker og ris/pasta/poteter) 20: Kveldsmat (Brødskiver/knekkebrød/rester etter middagen) Du kan gjerne erstatte et par av vannglassene med et glass lettmelk og et glass juice. Bruk myk margarin/majones på brødet, og spander gjerne en ekstra skje med rapsolje eller olivenolje når du lager varmmat. Ettersom du øker energiinntaket på den måten jeg har skissert vil også inntaket av mikronæringsstoffer øke. Du har derfor sannsynligvis ikke behov for noe generelt vitamintilskudd. Måltidserstattere, som du både kan få kjøpt på helsekost og apotek kan brukes som et mellommåltid dersom du synes det er mer praktisk. Spør apoteket om hvilke aktuelle produkter de kan anbefale. Ønsker deg lykke til! Med beste hilsen Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...