Gå til innhold

Navelbrokk

Gjest Capo79

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er mann på 28 år som har vært idrettsaktiv mesteparten av mitt liv. Da jeg var yngre og spilte ishockey, drev vi og stretchet mye, blant annet magen. En dag fikk jeg en forferdelig smerte rett over navelen. Jeg opplevde denne heftige smerten en 3-5 ganger totalt over en måneds tid ca. Smerten var kortvarig og meget intens. Jeg la meg ned og det ga seg. Jeg sluttet å tøye ut magen, og problemet forsvant. I de siste 14-15 årene har jeg trent mye med vekter og konkurrerer idag innen kroppsbygging. Jeg har alltid vært litt "feit", men nå har jeg spist og trent bra i flere måneder og fjernet alt underhudsfettet. Jeg har gått fra 127kg til 114 kg og magemusklene synes gjennom huden. Men i disse dager har jeg igjen fått problemer med dette brokket jeg fikk som unggutt for ganske nøyaktig 10 år siden. Jeg har ikke kjent den extreme smerten jeg kjente da, men en ubehagelig følelse og litt svak svie. En følelse som gjør at jeg er litt "forsiktig". Jeg våger ikke å løfte veldig tungt eller noen brå bevegelser. I de siste ukene har ubehaget forverret seg og jeg av og til se en liten kul på størrelse med en ert rett i navelen og av og til er den ikke der. Jeg har ennå ikke vært hos lege, men dette er ganske ubehagelig. Jeg har hørt om flere som har brokk og som ikke kjenner noe. Jeg har ofte en ubehagelig følelse. Spesielt etter trening. Jeg vet ikke, men jeg mistenker at dette problemet har kommet tilbake nå som alt fettet er borte da jeg aldri før har hatt så lav fettprosent som nå. Kan virke som om det fettet som var der var med på å støtte og holde brokket inne. Dette er vel en tilstand som snarest bør opereres? Har det skjedd en skade i muskulaturen grunnet for mye stretching? For en god stund siden, kunne jeg også se en liten kul i navelen, men den er mye mer synlig nå som det ikke fett rundt. Forskjellen er at den ikke gav noe som helst ubehag før, men at det er nå ubehaget kommer og det virker som det bare blir verre. Jeg føler meg veldig skjør og sårbar og jeg kan kjenne denne brokk-følelsen i magen bare jeg er ute og spaserer. Det virker ikke som det er problematisk for meg å løfte eller presse, men tilstanden blir verre hvis jeg får strukket buken. Jeg er redd for å strekke meg helt ut med armene i været eller svømme da buken er helt strukket. Virker som dette river opp og gjør vondt verre. Hva er det som skjer med meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Vanligvis føler man selv at et navlerokk bare er et kosmetisk problem. Annerledes blir det når store navlerokk gir smerter. Mye tyder da på at noe kommer "i klem", f. eks. en liten del av tynntarmen eller slimhinnen som dekker tarmen "omentet".

Gå til legen din for en vurdering av evt. operativ behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...