Gå til innhold

Mørk kjæreste

Anbefalte innlegg

Gjest Persille
Skrevet

Om datteren min kom hjem med muslimsk kjæreste hadde jeg satt himmel og jord i bevegelse for å få en slutt på det bak hennes rygg, uten at hun visste det. Hadde hun visst da hadde hun sikkert bare blitt enda trassigere - det hadde jeg blitt.

Hadde hun kommet hjem med en adoptert gutt med mørkere hudfarge, eller en tamil f.eks - så hadde jeg vært like skeptisk til han som om han var hvit og fra vestlandet eller holmenkollen eller grorud.

Mørke gutter er ikke noe problem, muslimer er et problem.

Skrevet

Det irriterer meg så inn i hampen...at hver gang noen er kritisk til noen som ikke kommer fra Norge, så blir de stemplet som rasister. Jeg har vært borti en del muslimer som min søster og diverse venninner har rotet seg bort i....og jeg har ikke noe godt inntrykk for å si det mildt. Som mange andre har dette med den kulturen og religionoppfatningen mange av dem lever etter, ikke noe som helst annet.

Skrevet

Om datteren min kom hjem med muslimsk kjæreste hadde jeg satt himmel og jord i bevegelse for å få en slutt på det bak hennes rygg, uten at hun visste det. Hadde hun visst da hadde hun sikkert bare blitt enda trassigere - det hadde jeg blitt.

Hadde hun kommet hjem med en adoptert gutt med mørkere hudfarge, eller en tamil f.eks - så hadde jeg vært like skeptisk til han som om han var hvit og fra vestlandet eller holmenkollen eller grorud.

Hadde aldri i verden godtatt at mine døtre kom hjem med en som praktiserer islam, bare så det er sagt..

Gjest ChiengMai
Skrevet

''så hadde jeg vært like skeptisk til han som om han var hvit og fra vestlandet''

Skjønner jo at mine gutter hadde fått litt å kjempe mot om en av de ble kjæreste med dattera di, de som er brune og vestlenninger i tillegg. :-)

Skrevet

Det er vel her som i det meste annet - det er noen få idioter som ødelegger så fryktelig mye for alle de andre som ikke er det.

Ja, det er akkurat det. Dessverre! :)

Gjest Persille
Skrevet

''så hadde jeg vært like skeptisk til han som om han var hvit og fra vestlandet''

Skjønner jo at mine gutter hadde fått litt å kjempe mot om en av de ble kjæreste med dattera di, de som er brune og vestlenninger i tillegg. :-)

Det er verre at de er vestlendinger enn brune ;)

Nei, men du skjønner poenget - mødre er skeptiske til alle potensielle friere, fedre om mulig ennå verre...

Gjest vil ikke si hvem jeg er
Skrevet

Jeg har hatt kjærester fra Norge, Island, USA, Sri Lanka, Algerie, Nigeria, Iran og Ecuador. Jeg hadde blitt mest skeptisk om døtrene mine kom hjem med en kristen nigerianer.

Gjest anonymmsa
Skrevet

om han var afrikansk ville jeg bekymre meg ja, fordi HIV-raten i mange av de landene er skyhøye.

Min var giftet seg jo med en afrikansk dame, og da hun ble gravid fikk de vite at hun var HIV-smittet.

Er jo opptil 10 % av landet som har hiv, eller er det mer?

Så sjansen er jævlig stor i forhold til her i Norge. Og de blir ikke automatisk sjekka når de kommer hit, som min far trodde.

Skrevet

om han var afrikansk ville jeg bekymre meg ja, fordi HIV-raten i mange av de landene er skyhøye.

Min var giftet seg jo med en afrikansk dame, og da hun ble gravid fikk de vite at hun var HIV-smittet.

Er jo opptil 10 % av landet som har hiv, eller er det mer?

Så sjansen er jævlig stor i forhold til her i Norge. Og de blir ikke automatisk sjekka når de kommer hit, som min far trodde.

Bare fordi man er afrikansk utseende kan man jo godt ha bodd hele livet i Norge.

Skrevet

Jeg ville bekymret meg for kulturforskjellen, helt klart. Den er som regel større enn man tror.

Hadde det vært en som var adoptert og dermed så norsk som enhver bleikfis, hadde jeg ikke tenkt så mye over det. Tror jeg...

Gjest anonymmsa
Skrevet

Bare fordi man er afrikansk utseende kan man jo godt ha bodd hele livet i Norge.

å, gud nei DET visste jeg ikke!

jeg har faktisk en søster med afrikansk utseende so har bodd hele livet i Norge! :)

må være måte på opplysninger en skal behøve gi ut for at folk ikke skal tolke ting i verste mening da.

jaja la meg baaaaare stadfeste: om han er født og oppvokst i Norge er jeg ikke såbekymret for at han skal ha HIV, selv om han er mørk.

Skrevet

Det er vondt å si det, men jeg ville i utgangspunktet være mer skeptisk enn om hun kom med en fra samme kultur som oss.

Grunnen er vel at jeg i nærmiljøet har opplevd mishandling og drap av mørke fra andre kulturer. Disse har ikke klart å tilpasse seg den norske måten å leve på og har da reagert på den måten. Slikt ønsker jeg selvsagt ikke for mine barn.

Det er ikke først og fremst hudfargen som er avgjørende, men kulturforskjellen.

Om en eller begge av mine døtre kommer hjem med kjærester fra veldig forskjellige kulturer, så vil jeg selvsagt ikke avfeie disse. Jeg vil nok gjøre mitt beste for virkelig å bli kjent med dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...