Gå til innhold

vonde legger

muc

Anbefalte innlegg

Hei! Har begynt å trene noe, etter røykeslutt i fjor, og har holdt det gående relativt regelmessig siden mai. Har deltatt både i Birkebeinerløpet, og halvmaraton i Oslo, begge i september, og begge for første gang. Utviklingen/progresjonen fra å ikke klare 5 km sammenhengende for et år siden, til nå å springe halvmaraton på ca 2 timer, er jeg litt stolt av, og treningen har stort sett gått på asfalt og grus, med stadig lengre løyper, ettersom kondisen øker.. Siden halvmaraton-løpet forrige helg, har jeg tatt et par 20 km turer, og nå begynner det å bli svært smertefullt i leggene, noe som spesielt merkes ved løping i nedoverbakker. Smerten sitter på et bestemt punkt, delvis framme, delvis på innsiden, av leggen, like vondt i begge bein, på samme punkt. Etter en 7-8 km tur i nedoverbakker idag, slo det til på nytt, og nå har jeg problemer med å sitte på huk... Hva skjer? Bør kanskje føye til: -er tung og stor, ca 2m høy, og noe over hundre i vekt(++).. Treningsmålene er flere framover, for å kunne opprettholde motivasjon og treningsiver, og nå har jeg satt opp mitt eget program, blant annet med bakkeintervaller og mer langkjøring, for å kunne løpe raskere, lengre, og såklart, bli lettere, både fysisk, og til sinns.. Men denne smerten passer ikke inn.. Hva er i veien, hva kan jeg gjøre for å bli bedre, hvordan bør jeg trene, hvor mye har sko og underlag å bety?? -er takknemlig for svar Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres mistenkelig likt ut som beinhinnebetennelse. Tror muligens beina dine har fått litt for mye den siste tiden og trenger alternativ trening + eventuelt en tabelettkur.

Det som virker på meg er å ise ned etter trening, har i tillegg tatt en med Mobic og fått kiropraktor til å rette litt på feilstillinger. Hos meg er det mye å bare lindre og holde smertene unna, sidne jeg har kronisk beinhinnebetennelse og ble opertert i begge beina for 11-12 år siden.

Det aller viktigste rådet jeg kan gi deg er å ta det enormt med ro nå og drive alternativ trening. Å presse seg videre, hvis det er betennelse kan føre mye dårlig med seg. Før jeg begynte å jogge igjen i sommer var det 15 år siden forrige gang p.g.a. beinhinnebetennelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Dette var en imponerende omlegging av livsstil !! Men det er klart at en slik voldsom omlegging kan føre til temmelig svære belastninger for bena. Men det du beskriver er neppe noen vedvarende skade som du ikke kan trene av deg. Nå med høst og snart vinter, legg opp til variert trening med sykkel, ski, svømming, gåing, jogging og styrketrening innendørs. Jeg har god erfaring at med slik allsidighet i treningen så løper man etter hvert raskere enn tidligere. At du er storvokst og tung taler også mye for dette. Lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...