Gå til innhold

"Jobben min" lyses ut, ville du blitt sur?

Anbefalte innlegg

Gjest Jobbsøkerinnen
Skrevet

Jeg har vikariert i en jobb i ett år. Nå har hun jeg vikarierer for sagt opp. Jeg hadde vel håpet på - ja, nesten regnet med at jeg skulle få tilbud om jobben.

Men den skal visst lyses ut. Jeg har bare fått positive tilbakemeldinger på jobben jeg gjør, så jeg syns det er rart. De er ikke nødt til å lyse den ut, heller.

Jeg tror ikke jeg kommer til å søke på stillingen. En venninne sa: "Slik er det over alt. Det er bare toppsjefer som blir headhuntet". Er det sånn at man etter ett år med god innsats i en jobb fortsatt må stille i seg i en lang rekke av søkere?

En annen ting er at jeg plutselig er veldig attraktiv på arbeidsmarkedet etter dette vikariatet, så jeg er takknemlig for den gode praksisen og de mulighetene som åpner seg;)

Ville du søkt på jobben - eller ville du også blitt litt småsnurt? (Jeg viser ikke at jeg er det, selv om jeg tenker mitt...)

Skrevet

Før var det i hvert fall slik at alle stillinger i stat og kommune måtte lyses ut, men jeg aner ikke om det er slik lenger.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Der jeg jobber MÅ alle stillinger lyses ut såfremt de er for mer enn et år.

Er du sikker på at ikke dette gjelder der du jobber?

Gjest Jobbsøkerinnen
Skrevet

Før var det i hvert fall slik at alle stillinger i stat og kommune måtte lyses ut, men jeg aner ikke om det er slik lenger.

Denne stillingen må ikke lyses ut.

Det ble helt klart for meg da personalsjefen nærmest gratulerte meg med fast jobb... Han var ikke klar over at den skulle lyses ut.

Da skjønte jeg at det ikke fantes en regel for at den skal lyses ut.

Skrevet

Jeg trodde det var sånn at faste stillinger må lyses ut uansett? Sånn er det i hvertfall der jeg jobber. Hvis ikke blir det bråk med fagforeningene.

Skrevet

Jobben jeg vikarierer i er også utlyst i disse dager. Ved å si fra i god tid, en måned eller to, før vikariatet går ut, kan man muligens få fortsette i det samme, evt. et tilsvarende, videre utover...

Ska'kke være enkelt :)

Skrevet

Denne stillingen må ikke lyses ut.

Det ble helt klart for meg da personalsjefen nærmest gratulerte meg med fast jobb... Han var ikke klar over at den skulle lyses ut.

Da skjønte jeg at det ikke fantes en regel for at den skal lyses ut.

Uansett, hvis du liker jobben så hadde jeg søkt. Du har sikkert større sjanse enn andre som vil trenge opplæring i jobben :o)

Gjest Jobbsøkerinnen
Skrevet

Uansett, hvis du liker jobben så hadde jeg søkt. Du har sikkert større sjanse enn andre som vil trenge opplæring i jobben :o)

Ja, det er et godt argument;)

Men faktum er at jeg nå er innstilt som nummer én (skal behandles i styret om to dager) i et annet firma. Og jeg har lyst på den jobben!

Samtidig vet man hva man har...

Men de har alså ikke fått ut finger'n og lyst ut stillingen engang...

Skrevet

Ja, det er et godt argument;)

Men faktum er at jeg nå er innstilt som nummer én (skal behandles i styret om to dager) i et annet firma. Og jeg har lyst på den jobben!

Samtidig vet man hva man har...

Men de har alså ikke fått ut finger'n og lyst ut stillingen engang...

I det tilfelle så hadde jeg tatt den andre jobben og ikke ventet. Men nå er jeg av den safe sorten, jeg hadde synes det var viktig å få jobb så jeg hadde ikke latt den sjansen gå ifra meg :o)

Skrevet

Om det er en stilling i offentlig sektor, så må den lyses ut når den blir ledig. Forutsatt at den ikke skal stå vakant av en eller annen grunn. Arbeidsgiver kan gjerne ha kandidater som er veldig aktuelle for jobben, og som utlysninga nærmest er skrevet oppi fanget til. Men tilsettingsprosessen skal skje etter hvem som er best egnet til jobben. Det stilles også krav om å vurdere søkere med innvandrerbakgrunn og handikapede (sikkert et ord som ikke er PK...) til offentlige stillinger.

Så om jeg satt i vikariat i en offentlig stilling som ble ledig, så hadde jeg sett det som en betryggelse at ledelsen fulgte rutinene. Men jeg hadde samtidig satt pris på om de tok initiativ til en prat med meg om de var interessert i å beholde meg.

Gjest Jobbsøkerinnen
Skrevet

I det tilfelle så hadde jeg tatt den andre jobben og ikke ventet. Men nå er jeg av den safe sorten, jeg hadde synes det var viktig å få jobb så jeg hadde ikke latt den sjansen gå ifra meg :o)

Ja, det er sikkert lurt å takke ja til den. Man vet ikke når man får napp neste gang... Takk for godt råd;)

Skrevet

Dette er ikke noe å bli sur for.

Det kan være organisasjonene som forlanger at den skal utlyses. Det kan være fordi de mener at dette er det mest rettfferdige og at det skal være forutsigbart ved utlysning av stillinger i bedriften.

Det er lurt å ha denne praksisen, for hvis bedriften ikke er fornøyd med den som har vært vikar så har de en mulighet til å få inn andre som er bedre egnet. De kan ikke gjøre det slik at de bare utlyser når de er misfornøyd med personen som er i vikariatet. Jeg mener at dette er lurt av bedriften og sørger for at det blir mindre spekulasjoner blant de ansatte.

Dette her er absolutt ikke noe å henge seg opp i og selvsagt ikke noe å bli sur for.

Hvis du vil ha stillingen så søker du, noe annet er tull. Jeg er helt sikker på at alle forventer at du søker og forventer at du får den.

SnartVoksen1365381126
Skrevet

Hei,

Tenkte bare å fortelle at dette ikke nødvendigvis er en kritikk til din arbeidsinnsats, men arbeidsgivers måte å kjøre en ryddig ansettelsesprosess på. I firmaet der jeg jobber, valgte vi å få utlyst en stilling der vi hadde hatt en vikar inne i den aktuelle jobben. Fikk mange søkere, hadde noen inne til intervju, men vikaren gjorde det beste inntrykket (samt hadde bevist at h*n gjorde en god jobb) og fikk jobben. Så hvis du liker deg i firmaet, ville jeg søkt stillingen:)

Skrevet

Hei,

Tenkte bare å fortelle at dette ikke nødvendigvis er en kritikk til din arbeidsinnsats, men arbeidsgivers måte å kjøre en ryddig ansettelsesprosess på. I firmaet der jeg jobber, valgte vi å få utlyst en stilling der vi hadde hatt en vikar inne i den aktuelle jobben. Fikk mange søkere, hadde noen inne til intervju, men vikaren gjorde det beste inntrykket (samt hadde bevist at h*n gjorde en god jobb) og fikk jobben. Så hvis du liker deg i firmaet, ville jeg søkt stillingen:)

Slik tenker vi hos oss og. Vi har nettopp utlyst en stilling hos oss. Har inne en flott mann på vikariat, og har oppfordret han til å søke stillingen. Han skal søke, men vi kan selvsagt ikke garantere at han får jobben, men sjansen er stor!

Skrevet

Slik tenker vi hos oss og. Vi har nettopp utlyst en stilling hos oss. Har inne en flott mann på vikariat, og har oppfordret han til å søke stillingen. Han skal søke, men vi kan selvsagt ikke garantere at han får jobben, men sjansen er stor!

Slik fungerer det hos oss også.

Skrevet

Om det er en stilling i offentlig sektor, så må den lyses ut når den blir ledig. Forutsatt at den ikke skal stå vakant av en eller annen grunn. Arbeidsgiver kan gjerne ha kandidater som er veldig aktuelle for jobben, og som utlysninga nærmest er skrevet oppi fanget til. Men tilsettingsprosessen skal skje etter hvem som er best egnet til jobben. Det stilles også krav om å vurdere søkere med innvandrerbakgrunn og handikapede (sikkert et ord som ikke er PK...) til offentlige stillinger.

Så om jeg satt i vikariat i en offentlig stilling som ble ledig, så hadde jeg sett det som en betryggelse at ledelsen fulgte rutinene. Men jeg hadde samtidig satt pris på om de tok initiativ til en prat med meg om de var interessert i å beholde meg.

Nei, de MÅ ikke lyse ut en stilling hvis de f. eks. har en person konstituert eller i midlertidig vikariat/engasjement som de ønsker å ansette fast. Eller hvis de ønsker å omplassere en person som er ansatt et annet sted i organisasjonen. Det er mange eksempler på at nye stillinger i det offentlige er besatt ved intern omplassering.

Men hvis de først lyser ut, plikter de å følge reglene for dette, og for ansettelse.

Skrevet

Nei, de MÅ ikke lyse ut en stilling hvis de f. eks. har en person konstituert eller i midlertidig vikariat/engasjement som de ønsker å ansette fast. Eller hvis de ønsker å omplassere en person som er ansatt et annet sted i organisasjonen. Det er mange eksempler på at nye stillinger i det offentlige er besatt ved intern omplassering.

Men hvis de først lyser ut, plikter de å følge reglene for dette, og for ansettelse.

Jeg tror det er sånn at hvis en person har gått i et vikariat i 2 år sammenhengende, har han krav på å få stillingen fast. Da trenger ikke stillingen lyses ut.

Skrevet

Jeg tror det er sånn at hvis en person har gått i et vikariat i 2 år sammenhengende, har han krav på å få stillingen fast. Da trenger ikke stillingen lyses ut.

Det blir vel ikke helt rett. For er du ansatt i et vikariat, er du vikar for en eller annen, og hvis den som egentlig har stillingen kommer tilbake, har hun jo fortsatt stillingen sin.

Og da har ikke vikaren krav på noe som helst.

Men det er en regel om at folk som har gått i midlertidig ansettelse sammenhengende har krav på fast ansettelse etter 2 år, tror jeg. Men det gjelder ikke hvis du er ansatt i et definert vikariat. Og ikke hvis du går på tiltak.

Hvis du er ansatt i et vikariat og den du vikarierer for sier opp jobben, har du som vikar ikke krav på fast ansettelse, men arbeidsgiver kan ansette deg fast uten utlysning hvis de ønsker det.

Skrevet

Det blir vel ikke helt rett. For er du ansatt i et vikariat, er du vikar for en eller annen, og hvis den som egentlig har stillingen kommer tilbake, har hun jo fortsatt stillingen sin.

Og da har ikke vikaren krav på noe som helst.

Men det er en regel om at folk som har gått i midlertidig ansettelse sammenhengende har krav på fast ansettelse etter 2 år, tror jeg. Men det gjelder ikke hvis du er ansatt i et definert vikariat. Og ikke hvis du går på tiltak.

Hvis du er ansatt i et vikariat og den du vikarierer for sier opp jobben, har du som vikar ikke krav på fast ansettelse, men arbeidsgiver kan ansette deg fast uten utlysning hvis de ønsker det.

Jeg gjorde et kjapt søk, og det ser ut som at noen muligens har endret loven? Nå er det i hvertfall satt en maxgrense på 4 år:

Aml. § 14-9, 5. ledd, annet punktum setter en absolutt grense for lengden av et vikariat til fire år. Bestemmelsen er ny og er ikke ment å skulle tolkes slik at vikariat som varer kortere enn 4 år er lovlig. Vikarer kan ha krav på fast ansettelse langt tidligere enn etter fireårsregelen.

En midlertidig ansettelse som har vart sammenhengende i mer enn 4 år medfører at arbeidstakeren kan påberope seg oppsigelsesvernet som gjelder for faste ansatte, jf. § 4-19 5. ledd.

I forarbeidene til den nye loven uttales det at dersom en arbeidstaker har vært ansatt i en og samme virksomhet i over fire år, indikerer dette normalt et stabilt behov for arbeidskraft og det er rimelig at arbeidstaker omfattes av lovens krav til saklig grunn for oppsigelse. Ved vurderingen av hvor lenge en arbeidstaker har vært sammenhengende ansatt skal flere etterfølgende midlertidige ansettelser i samme virksomhet vurderes samlet.

Klippet ut herfra:

http://www.vogtwiig.no/nyheter.aspx?language=no&tekstid=5941&id=351

Skrevet

Det stemmer iallefall ikke!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...